کد مطلب: ۱۴۰۰۴۸

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و منسوجات ایران در اربیل عراق

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و منسوجات ایران در اربیل عراق

حدود ۸۰ هنرمند زن و مرد ایرانی نمایشگاهی از صنایع دستی و منسوجات را در مرکز شهر اربیل، در نزدیکی ارگ تاریخی این شهر برپا کرده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود 80 هنرمند زن و مرد ایرانی نمایشگاهی از صنایع دستی و منسوجات را در مرکز شهر اربیل، در نزدیکی ارگ تاریخی این شهر برپا کرده‌اند.

این نمایشگاه تا دو هفته برپا خواهد بود و انتظار می‌رود صنایع دستی تولیدی ایران را در معرض دید افراد محلی و بازدیدکنندگان از شهرهای دیگر عراق قرار دهد.

صنایع دستی و منسوجات همچنین بخشی از فرهنگ منطقه کردستان عراق به شمار می‌رود. یک موزه دائمی منسوجات در ارگ اربیل دایر است.

بسیاری از قبایل چادرنشین کردستان شهرت خاصی در تولید قالیچه‌های بافته‌شده از هزاران گره کوچک و همچنین کلیم دارند که از پشم گوسفند بافته می‌شود. این سنت عشایری در کنار تولید صنایع دستی متعدد دیگر، در اواخر دهه 1980 میلادی یعنی زمانی که دیکتاتور سابق عراق، صدام حسین عملیات انفال علیه کردها را آغاز کرد و دست به نابودی 4500 روستای کرد این منطقه زد، به دست فراموشی سپرده شد.

در سال 2008 میلادی، اسپانیا با استخدام برخی از استادان قالیباف کرد که از آن حوادث جان به در برده ودند، اقدام به تربیت نسل جدیدی از بافندگان کرد. در طی سال‌های اخیر بیش از 40 زن کرد برای بافت قالی و کلیم تربیت شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.