کد مطلب: ۴۶۱۶۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مهمترین اختلال کارگزاری‌ها از نظر مردم چیست؟

مهمترین اختلال کارگزاری‌ها از نظر مردم چیست؟

بر اساس نظرسنجی کانال تلگرامی تجارت‌نیوز، حدود ۶۰ درصد از مخاطبان معتقدند مشکلات سامانه معاملاتی نظیر اختلال در ثبت سفارش بزرگترین مشکل کارگزاری‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز عملکرد عالی بورس موجب شده تا افراد تازه وارد بسیار زیادی وارد این بازار جذاب و پربازده شوند. با این حال عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها و اختلالات پی‌درپی آنها موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران نسبت به کیفیت خدمات کارگزاری‌ها گلایه داشته باشند. مشکلات ثبت عرضه اولیه، اختلال در ثبت سفارش، نمایش با تاخیر قیمت‌ها و سفارشات در مقایسه با تابلوی معاملاتی بورس و عدم نمایش درست سبد سهامی تنها برخی از اختلالاتی است که در هفته‌های اخیر موجب اعتراض مشتریان کارگزاری‌ها شده است.

این در حالی است که گزارش سازمان بورس در خصوص عملکرد کارگزاری‌ها نشان می‌دهد میزان درآمد دو کارگزاری برتر از کارمزد معاملات بورس در یکسال اخیر بیش از ۱۴ برابر شده است ولی به نظر می‌رسد کیفیت خدمت‌رسانی آنها نه تنها بهتر نشده است بلکه به دلیل حجم بالای مشتریان، زیرساختهای این کارگزاری‌ها نمی‎‌توانند جوابگوی درخواست کاربران باشد. هر چند کارگزاری‌ها بسیاری از اختلالات را ناشی از ضعف در زیرساخت‌های سامانه معاملاتی بورس می‌دانند اما شکایت‌هایی نظیر عدم پاسخگویی به مشتریان، اشتباه در محاسبه پورتفوی بورسی و همچنین مشکلات حسابداری را نمی‌توان به گردن سازمان بورس انداخت.

بر همین اساس تجارت‌نیوز، نظرسنجی‌ای را در کانال تلگرامی خود برگزار کرده که در آن بیش از دو هزار نفر شرکت داشتند، نزدیک ۶۰ درصد مخاطبان معتقد بودند مشکلات مربوط به سامانه معاملاتی نظیر اختلال در ثبت سفارش‌ها بیشتر از بقیه مشکلات آنها را آزار داده است.

1 1 3

در این نظرسنجی که امکان انتخاب بیش از یک گزینه نیز وجود داشت، ۵۰ درصد مخاطبان نیز نسبت به از دسترس خارج شدن سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها اعتراض داشتند. پیام‌های بسیاری از مخاطبان حاکی از آن است که در زمان آغاز معاملات، سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها به خوبی کار نمی‌کند و هر چند دقیقه یکبار از دسترس خارج می‌شود. موضوعی که نه تنها موجب اختلال در خرید و فروش سهام می‌شود بلکه ممکن است زیان‌ها هنگفتی را در روزهای پرنوسان به سهامداران تحمیل کند.

همچنین ۳۸ درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی پشتیبانی ضعیف و عدم پاسخگویی کارگزاری‌ها را یکی دیگر از مشکلاتی دانستند که با آن مواجهند. بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز در پیام‌هایی اعلام کرده‌اند که به خصوص در زمان انجام معاملات، کسی پاسخگوی تماس‌های تلفنی آنها نیست.

در نهایت کمترین شکایت نسبت به مشکلات حسابداری بوده است، تنها ۱۶ درصد از مخاطبان نسبت به عملکرد ضعیف کارگزاری‌ها در این خصوص اعتراض داشتند و به نظر می‌رسد هر چند این مشکل وجود داشته ولی چندان پرتکرار نبوده است.

با توجه به ورود کاربران جدید به بورس، انتظار می‌رود کارگزاری‌ها به خصوص چند کارگزاری برتری که درگزارش اخیر سازمان بورس مشتری بیشتری دارند، با بهبود عملکرد خود موجب افزایش رضایتمندی کاربران خود شوند. البته به وجود آمدن انحصار در چند کارگزاری خاص نیز موجب آن شده که واقعا برخی از کارگزاری‌ها توانایی مدیریت و خدمت‌رسانی مشتریانشان را نداشته باشد. شاید یکی از راه‌حل‌ها این باشد که معامله‌گران از کارگزاری‌های شلوغ به کارگزاری‌های خلوت‌تر نقل‌مکان کنند تا کمی از بار معاملاتی کارگزاری‌ها کاسته شود. راه حل دیگر می‌تواند نظارت بیشتر سازمان بورس بر عملکرد کارگزاری‌ها باشد و در صورتی که اختلال در عملکرد کارگزاری‌ها مسجل شود، جرایم یا جبران خسارتی برای آنها در نظر گرفته شود تا حداقل از این طریق کمی از زیان معامله‌گران جبران شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    کارگزاری مفید بسیار بد عمل می کنه و هنوز نتوانسته دارا یکم را منتقل بکنه . این کارگزاری و کارگزاری فارابی در ثبت سفارش های مربوط به ساعت های خاص مانند ۱۲:۳۵ و… من مربوط به درخواست خرید سهام تازه بپرسی شده است بسیار ناتوان عمل می کنند و عملا قفل هستند.

  • محمدحاتمی

    سلام مشکل کارگزاری ها سیستم برنامه هاشون قدیمه به روزنمیشه وکندعمل میکنه بایدکارگزاری هاموضفن برنامه جدیدسیستمی بخرن یابابرنامه نویسان داخلی بگن طراحی بدن وقتی یک ساختمان پایه ش بلرزه همه ساختمان خراب میشه.این مشکل حساسی کارگزاری هاست

  • ناشناس

    میشه بگین سهمی را که من در کارگزاری مفید خرید کرده ابودم چرا از پرتفوی من حذف شده؟