کد مطلب: ۶۱۰۸۸۵

اعتراض افکار عمومی به پوشش هزینه‌های خدمات دندانپزشکی توسط شرکت‌های بیمه:

بهترین بیمه‌ها هم دردی را دوا نمی‌کنند!

بهترین بیمه‌ها هم دردی را دوا نمی‌کنند!

ترمیم دندان در مقایسه با دیگر کارهای درمانی، فرایند بسیار پر هزینه‌ای است و بخش بسیار بزرگی از سبد بهداشتی و درمان هر خانوار را در بر می‌گیرد. هر چند بسیاری از مردم از ضعف بیمه‌های درمانی در پوشش خیلی از خدمات دهان و دندان شکایت دارند، با وجود این، هنوز از بیمه‌ها به عنوان یکی از اولین گزینه‌ها برای کنترل هزینه‌های کلینیک دندانپزشکی استفاده می‌کنند.

تجارت‌نیوز این تحلیل را تایید یا رد نمی‌کند و انتشار این رپورتاژ به سفارش دنیا دنتال به معنای توصیه این مطلب نیست.

وقتی از بهترین بیمه برای تامین هزینه‌‌های کلینیک دندانپزشکی حرف می‌زنیم، لابد معیارهایی را از قبل در نظر آورده‌ایم، مواردی که بهترین بیمه را از بقیه بیمه‌های درمانی جدا می‌کند. اما آن معیارها کدامند؟ در متن زیر برخی از امتیازات یک بیمه درمانی خوب دندانپزشکی را آورده‌ایم:

گستره تحت پوشش

بسیاری از بیمه‌ها تنها موارد و خدمات بسیار اولیه را پوشش می‌دهند، کارهایی مثل کشیدن و یا پر کردن دندان. کمتر می‌بینید بتوان با استفاده از بیمه هزینه هزینه بلچینگ دندان را کاهش داد و به این وسیله پول کمتری پرداخت کرد و یا اصلا پولی پرداخت نکنید.

روش پوشش هزینه‌ها

بله! امتیاز بعدی یک بیمه خوب به شکل پوشش هزینه‌ها بستگی دارد. لابد دیده اید که بسیاری از بیمه ها، به ویژه بیمه های درمانی پایه، کمتر کلینیک‌های خصوصی را تحت حمایت خود قرار می‌دهند. مثلا وقتی به یک کلینیک خصوصی برای جرمگیری مراجعه می کنید، بیمه‌ای که شما تحت پوشش آن هستید اغلب زیر بار هزینه ها نمی رود. این بیمه ها معمولا با کلینیک های محدود و یا اصلا فقط با کلینیک‌های دولتی قرارداد دارند و طرف حساب هستند. در نتیجه اگر می خواهید بروید پیش دندانپزشک، باید کلینیک مطلوب آن بیمه ها را انتخاب کنید.

میزان پوشش هزینه‌ها

خیلی مهم است که یک بیمه چه میزان از هزینه های هر یک از خدمات دندانپزشکی را متقبل می شود، بخشی از هزینه ها یا همه آن ها را تمام و کمال پرداخت می کند. اگر رفته اید دندانپزشکی تا دندان تان را بِکشید، آیا بیمه ای که شما را زیر حمایت خود گرفته است، همه هزینه کشیدن دندان را می پردازد و یا تنها کمی از هزینه اصلی را پوشش می‌دهد.

در نتیجه این سه معیار اصلی، شاخص‌هایی هستند که با توجه به آن خدمات هر بیمه را می‌سنجیم و بهترینش را انتخاب می‌کنیم. برای پاسخ به سوال بهترین بیمه درمانی باید بیمه‌ها و خدماتشان را به خوبی بررسی کرد.

بیمه‌های پایه فقط خدمات اولیه دندانپزشکی را پوشش می‌دهند

دیگر باید به بیمه های پایه آشنا باشید، این دسته از بیمه ها تعداد بزرگی از مردم جامعه را پشتیبانی می کنند. بیمه های پایه، اگر بخواهیم مرورش کنیم، عبارتند از:
• بیمه نیروهای مسلح
• بیمه تامین اجتماعی
• بیمه سلامت

4 1

اگرچه این بیمه‌ها اغلب بخشی و یا تمام هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت می‌کنند اما گستردگی خدماتشان چندان چشمگیر نیست و به کارهای اولیه خلاصه می‌شود. چند مورد از این خدمات را در سطر پایین نام برده‌ایم:
• جرمگیری
• کشیدن دندان
• پر کردن دندان
یکی دیگر از مشکلات بیمه های پایه این است که روش مناسبی برای پوشش هزینه ها ندارند و در کلینک های خصوصی کاربرد ندارند.

بیمه‌های تکمیلی را جایگزین بیمه‌های پایه کنید

واضح است که بیمه های پایه اصلا نمی توانند هزینه های دندانپزشکی را به صورت منطقی پشتیبانی کنند. در نتیجه چاره ای نیست جز آن که بیمه های تکمیلی را هم به آن اضافه کنید. این بیمه ها اغلب بازه بیشتری از خدمات دندانپزشکی را پشتیبانی می کنند. مثلا همین بیمه تکمیلی تامین اجتماعی. به مواردی که بیمه تکمیلی تامین اجتماعی پشتیبانی می کند، نگاهی بیندازید:
• ترمیم دندان
• کشیدن دندان
• جراحی دندان در نسج سخت و نرم
• جرمگیری زیر و بم لثه
• رادیوگرافی برای یک دندان
• بروساژ فَک
این خدمات را با بیمه‌های پایه مقایسه کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است. شما این برتری را نه فقط در گستره پوشش خدمات بلکه در روش و همچنین میزان پوشش هزینه ها هم می بینید. بیمه های تکمیلی به دو شکل از بیماران تحت پوشش خود حمایت می کنند. در این مقاله هر یک از این شکل‌ها را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم:

تحت قرار با دندانپزشکی‌های خاص

در این روش بیمه ها با یک سری کلینیک های خصوصی و غیرخصوصی دندانپزشکی جهت پوشش هزینه های بیماران قرارداد می بندند و سقف مشخصی را برای پرداخت هزینه ها در نظر می گیرند. اگر هزینه شما از این سقف بیشتر شود، ما به تفاوتش را خودتان می‌پردازید.

پشتیبان در همه دندانپزشکی‌ها

گاهی بیمه تکمیلی دست کاربرش را برای مراجعه به هر کلینیکی باز می گذارد. در این صورت می توانید هر جا خواستید برای ترمیم دندان هایتان مراجعه کنید. هزینه ها را بپردازید و بعد با استفاده از سند و مدرک و یا گواهی پزشک معتمد از بیمه درخواست کنید هزینه ترمیم دندان تان را بپردازد.

5 4

بهترین بیمه تکمیلی، همه و یا هیچ کدام!

انواع و اقسام برندهای بیمه، بیمه تکمیلی را به شکل های مختلف ارائه می کنند. برای اینکه از بهترینش بهره ببرید باید به لیست ارائه خدمات و میزان حق بیمه هر یک از این شرکت ها توجه کنید. برخی از این شرکت ها هم بیمه های تکمیلی را به شکل های مختلفی ارائه می دهند: بیمه فردی، بیمه گروهی و بیمه خانواده! تفاوت هر یک از این سه نوع بیمه تکمیلی در میزان خدمات ارائه شده، تعداد افراد تحت پوشش و همچنین حق بیمه آن ها خلاصه می شوند.

در هر یک از انواع بیمه‌ها جای خالی پوشش مثلا هزینه لمینت دندان و درمان هایی از این دست خالی است! اغلب بیمه ها فرایندهایی مثل لمینت را یک چیز تزیینی و در حوزه زیبایی می بینند در حالیکه پروسه هایی از این دست علاوه بر زیبایی، جنبه های ترمیمی و درمانی هم دارند. با وجود این کمبودها هنوز بیمه یکی از راه حل های طلایی برای بسیاری از خانوارها در کاهش هزینه های خدمات دندانپزشکی به شمار می رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.