کد مطلب: ۴۶۵۳۸۷

تصفیه آب چیست و بهترین دستگاه تصفیه آب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تصفیه آب چیست و بهترین دستگاه تصفیه آب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب به عوامل متعددی وابسته است. اگر خواهان اتصال این دستگاه به آب شهری هستید باید از دستگاه‌های تصفیه آب زیرسینکی استفاده کنید.

تصفیه آب فرآیندی است که در آن املاح، ذرات معلق و میکروارگانیزم‌های مضر آب برای مصارفی مثل آشامیدن، نگهداری برخی نباتات، تأمین آب سالم برای استفاده و بقای آبزیان و بسیاری کاربرد دیگر به کار می‌رود. حجم آب تصفیه شده گاهی آنقدر بالاست (مثل تصفیه آب شهری) که برای این کار باید تصفیه‌خانه‌های بزرگ با تجهیزات عظیم طراحی و تعبیه گردد و گاهی آنقدر پایین است (مثل تأمین آب تصفیه شده برای واحدهای مسکونی و اداری) که نصب و راه‌اندازی یک دستگاه تصفیه آب خانگی کفایت می‌کند.

اهمیت استفاده از دستگاه تصفیه آب:

فرآیند تصفیه شدن آب آشامیدنی که از طریق لوله‌کشی و شبکه آبرسانی به منازل و دفاتر اداری می‌رسد، یک پروسه کلی است؛ چنانچه در حال حاضر، با وجود شبکه عظیم لوله‌کشی آب در سراسر کشور، آب لوله‌کشی شهری بعضاً از کیفیت مطلوبی بهره نمی برد.

این امر در استان‌های مرکزی و جنوبی ایران مشهودتر است؛ کیفیت پایین آب در نواحی مذکور، سلامت افراد را به خطر انداخته، چنانکه وزارت بهداشت، درمان و پزشکی هر سال آمار قابل تأملی از بیماری‌های عفونی گوارشی و پوستی ناشی از کیفیت نامطلوب آب شهری در این نواحی منتشر می‌نماید.

با این حال کیفیت آب شهری در استان‌های نیمه شمالی کشور نیز تعریفی ندارد؛ تنها در دو استان شمالی کشور (گیلان و مازندران) با وجود چاه‌های حفر شده بیشتر از تعداد مجاز و نصب پمپ، همچنان نوشیدن آب شهری توصیه نمی‌گردد.

در چنین شرایطی با استفاده از دستگاه تصفیه آب، می‌توان از سالم بودن آب آشامیدنی در هر ناحیه‌ای از کشور اطمینان حاصل نمود.

IMG 20200727 161627

شاید هزینه ابتدایی نصب و راه‌اندازی یک دستگاه تصفیه آب در بدو امر کمی زیاد به نظر برسد، اما وقتی به مزایای استفاده از این دستگاه‌ها مثل وجود آب سالم در طبخ غذاها، سرو نوشیدنی‌ها و ساده‌ترین نوع مصرف آب یعنی نوشیدن آن فکر کنیم، هزینه اولیه خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی کاملاً، منطقی و ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین اگر مضرات استفاده از آب ناسالم و مملو از املاح و آلاینده‌های مضر را به درستی متوجه شویم، در می‌یابیم که مسأله تغذیه که یکی از بدوی‌ترین نیازهای بشر بوده و هست، چقدر مبتنی بر وجود آب شرب سالم و گواراست. به همین دلیل با تعبیه دستگاه تصفیه آب، می‌توانیم تا حدود زیادی از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، پوستی و حتی عصبی ناشی از شرب آب ناسالم جلوگیری نماییم.

اصول کارکرد دستگاه تصفیه آب:

دستگاه تصفیه آب با نصب در زیر سینک ظرفشویی در منازل و یا ادارات، عمل فیلتراسیون را برای تأمین آب سالم و مورد نیاز بدن انسان صورت می‌دهد.

تعداد مراحل فیلتراسیون در مدل‌ها و برندهای مختلف دستگاه تصفیه آب، متفاوت است؛ با این حال عمل فیلتراسیون باعث می‌گردد تا مواد خطرناکی مانند نیترات، نیتریت، کلر، فلزات سنگین، ذرات ریز و معلق در آب و انواع رسوبات از آب گرفته شده و آبی که از شیر مخصوص این دستگاه خارج می‌گردد، عاری از هرگونه آلاینده و برای طراوت بخشیدن به بافت‌های مختلف بدن سودمند باشد.

IMG 20200727 145544

معمولاً یک دستگاه تصفیه آب خانگی با مراحل کامل تصفیه باید دارای حداقل 6 مرحله فیلتر تصفیه آب شامل فیلتر الیافی، فیلتر کربن بلاک، فیلتر کربن پودری، فیلتر اسمز معکوس (ممبرین)، فیلتر کربن خطی، فیلتر بیوسرامیک و مواد معدنی باشد (به طور کلی مجموعه این فیلترها وظیفه حذف کلر، ترکیبات آلی، مواد شیمیایی، بوی نامطبوع و … را بر عهده دارند).

عملکرد هر یک از 6 فیلتر به کار رفته در دستگاه تصفیه آب خانگی به صورت زیر است :

عملکرد فیلتر الیافی: حذف گل و لای، شن، ماسه و … در آب

عملکرد فیلتر کربن بلاک: حذف رنگ، بوی نامطبوع، طعم بد، کلر و … در آب

عملکرد فیلتر کربن پودری: همراه با کربن بلاک رنگ کدر، بوی نامطبوع، ذرات ریز و مواد شیمیایی را حذف می‌کند.

عملکرد فیلتر اسمز معکوس (ممبرین): حذف کلیه املاح مضر، سختی آب، تمام مواد مضر، آلودگی و … در آب

عملکرد فیلتر کربن خطی: بهبود طعم و بوی آب

عملکرد فیلتر بیوسرامیک و مواد معدنی: بهبود طعم و بوی آب از طریق تنظیم PH آب و افزودن مواد معدنی

مجهز بودن دستگاه تصفیه آب خانگی به فیلتر اسمز معکوس بسیار مهم بوده و همچنین می تواند نشانه مصرف بهینه و دوام دستگاه باشد.

تنوع مدل و برند دستگاه‌های تصفیه آب:

امروزه دستگاه تصفیه آب در مدل‌ها و برندهای مختلف به بازار عرضه می‌گردند.

متداول‌ترین نوع این دستگاه‌ها که از عمر و کارایی بالایی برخوردارند، دستگاه تصفیه آب زیرسینکی است که عمل فیلتراسیون را به وسیله فیلترهای کارآمد و با طول عمر بالا انجام می‌دهد و از شیر خروجی متصل خروجی دستگاه، آب تصفیه شده را ارائه می‌دهد.

امروزه برای سهولت در استفاده از این دستگاه‌های ضروری مدل‌های متنوع و متفاوت نیز طراحی و تولید شده‌اند.

به عنوان مثال می‌توان از دستگاه تصفیه آب رومیزی نام برد که به راحتی روی سطوحی مانند میز و اوپن آشپزخانه قرار می‌گیرد و با پر کردن مخزن آن از آب، فیلتراسیون آب آشامیدنی را انجام می‌دهد.

تفاوت عمده این نوع دستگاه تصفیه آب با نوع زیرسینکی در این است که معمولاً نمی‌توان این محصول را به آب شهری متصل کرد و بعد از خالی شدن مخزن آب آن، باید دوباره برای پر کردن مخزن، اقدام نمود.

دو نوع دیگر دستگاه‌های تصفیه آب، انواع سردوشی و سرشیری هستند که هر دو عمل تصفیه و فیلتراسیون را با نصب بعد از خروجی شیر آب شهری انجام می‌دهند.

IMG 20200727 145624

با توجه به قرار گرفتن کشور ما در منطقه‌ای نیمه خشک و کویری و محدود بودن منابع آبی در پهنه وسیع فلات ایران، شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی مبادرت به تولید انواع دستگاه تصفیه آب نموده‌اند که می‌توان از میان برندهای مهم به آکواجوی، آی واتر، آی سافت، استیبل الترون، آکواپلاس، سافت واتر، سامتک، هیوندای، واترپرو، وتک و کنت اشاره نمود.

برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب به عوامل متعددی وابسته است. اگر خواهان اتصال این دستگاه به آب شهری هستید باید از دستگاه‌های تصفیه آب زیرسینکی استفاده کنید. قیمت این دستگاه‌ها بر اساس برند تولید کننده، تعداد مراحل فیلتراسیون و کیفیت فیلترهای استفاده شده متفاوت است. با این حال باید در نظر داشته باشید که دستگاه‌های تصفیه آب ارزان‌قیمت نیز جوابگوی نیاز روزانه شما نیستند و امکان دارد خیلی زود دچار نقص فنی گردند.

برای استفاده روتین و روزمره، می‌توانید از دستگاه تصفیه آب رومیزی استفاده کنید که به راحتی قابل حمل و جابجایی است و می‌توان از آن در همه جا استفاده کرد.

ضمن اینکه کافی‌ست مخزن آب این نوع دستگاه‌ها را پر کنید تا در هر زمانی بتوانید از آب تصفیه شده مصرف نمایید. با داشتن چنین دستگاهی حتی در زمان قطع شدن آب شهری، نگران آب آشامیدنی خود نخواهید بود.

قیمت تصفیه آب خانگی رومیزی، با وجود خاصیت پرتابل بودن و طراحی زیبای آن (به این دلیل که در فضای خانه یا آشپزخانه قابل مشاهده است) در برندهای مشابه معمولاً پایین‌تر از دستگاه‌های زیرسینکی می‌باشد.

در کل باید با توجه به نیاز و فضایی که قرار است در آن دستگاه تصفیه آب خود را نصب کنید، می‌توانید انتخاب مناسب را داشته باشید.

خبر خوب اینکه خوشبختانه در سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز برندهای معتبر انواع دستگاه تصفیه آب نایس واتر ، واتر تک و… با بهترین قیمت‌ها + گارانتی اصلی با تضمین بهترین کیفیت موجود می‌باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ملیکا

    سلام می خواستم بدونم اگه کسی خریده چه مارکی وچند فیلترها خوبه؟