کد مطلب: ۴۱۵۳۲۸

بودجه‌ ۹۹ معادل نقدینگی کل کشور است

افزایش ۱۴۴ درصدی استقراض دولت و کاهش ۳۳ درصدی درآمد منابع نفتی

افزایش 144 درصدی استقراض دولت و کاهش 33 درصدی درآمد منابع نفتی

بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته شده بالغ بر 1988 هزار میلیارد تومان بوده که طبق آخرین آمار تقریبا معادل نقدینگی کل کشور است. بررسی مهم‌ترین بخش بودجه که همان بودجه بخش عمومی بوده نشان از کاهش سهم درآمدهای نفتی در درآمدهای کشور دارد.

لایحه بودجه سال 99 امروز از سوی رییس جمهور تقدیم به مجلس شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته شده بالغ بر 1988 هزار میلیارد تومان بوده که طبق آخرین آمار تقریبا معادل نقدینگی کل کشور است. بودجه سال 1399 نسبت به بودجه امسال 16.7 درصد افزایش داشته است.

بودجه سالانه به طور کلی از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌ها تشکیل می‌شود.

بودجه عمومی سال 99 با رشد 17.7 درصدی نسبت به سال جاری به 563 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌ها نیز با رشد 16.4 درصد نیز به 1483 هزار میلیارد تومان رسیده است.

98 1

99 1

بررسی مهم‌ترین بخش بودجه که همان بودجه بخش عمومی بوده نشان از کاهش سهم درآمدهای نفتی در درآمدهای کشور دارد.

کاهش منابع نفتی

بر اساس آمارها، میزان واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه سال آینده با افت مواجه شده است. این بخش که بیشتر روی فروش سرمایه‌های ملی که سهم عمده آن مربوط به درآمد خالص فروش نفت است تمرکز دارد سهم آن در بودجه سال آینده با کاهش 33 درصدی معادل 988 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

فروش اموال عمومی و واگذاری طرح‌های عمرانی بخش دیگری از این منبع است.

از سوی دیگر میزان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان همان بودجه عمرانی که برای توسعه کشور در نظر گرفته شده با رشد 13 درصدی به 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.

78546546

افزایش استقراض‌های دولت

میزان واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه 99 نشان می‌دهد که اتکا بودجه به این بخش 144 درصد افزایش یافته است.

این بخش از منابع مالی که آن را می‌توان مترادف با استقراض در نظر گرفت به طور عمده از طریق صندوق توسعه ملی، فروش اوراق مشارکت، اخذ وام‌های داخلی و خارجی به دست می‌آید. بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش در بودجه سال آینده به بیش از 1247 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر بخش مصارف بودجه عمومی نشان می‌دهد بودجه‌ای که دولت برای بازپرداخت وام‌ها و تسویه بدهی در نظر گرفته با افزایش 88 درصدی نسبت به بودجه سال 1398 معادل 47 هزار میلیارد تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.