کد مطلب: ۲۷۲۵۴۲

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

بورس به فاز استراحت موقت می‌رود

بورس به فاز استراحت موقت می‌رود

نظرسنجی بورسی «تجارت‌نیوز» نشان می‌دهد، شاخص بورس تا پایان هفته جاری روندی خنثی همراه با نوسان‌های منفی در پیش می‎گیرد اما این اصلاح کوتاه‌مدت و موقت است.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

از نظر معامله‌گران، حجم پایین معاملات در روند منفی، به معنی عدم وجود خریدار پرقدرت در بازار است که مهمترین دلیل آن عرضه اولیه پتروشیمی پارس با نیاز به حجم نقدینگی بالا است.

از سوی دیگر، مشخص شدن سیاست‌های ارزی دولت و بازنگری در عرضه ارز شرکت‌های صادرات‌محور پتروشیمی و فلزی و افزایش نرخ ارز این شرکت‌ها می‌تواند سبب چرخش نقدینگی قابل توجه به بازار بورس و اتمام اصلاح شاخص شود.

بیش از 50 درصد از اهالی بازار معتقدند، عرضه اولیه پتروشیمی پارس در پایان هفته، بازار بورس را به روند نزولی نزدیک کرده و این هفته نمی‌توان انتظار رشد شاخص را داشت.

این در حالی است که عدم توانایی شرکت‌های معدنی در تولید و فروش محصولات خود در شرایط نابسامان اقتصادی این روزها، دلیلی شده است تا دماسنج بورس امیدوارکننده گام برندارد و از نگاه معامله‌گران در روزهای آینده روندی منفی در پیش بگیرد.

از نظر عده‌ای از معامله‌گران، در روزهایی که اوج برگزاری مجامع است، به طور معمول سهامداران به مجامع روی خوش نشان نمی‌دهند. با توجه به نتیجه مبهم نشست ایران و کشورهای اروپایی، تعطیلی روز دوشنبه، عرضه اولیه سنگین روز چهارشنبه و افت قیمت‌های جهانی و رشد پرشتابی که شاخص کل در هفته‌های اخیر تجربه کرده است، احتمال اصلاح شاخص در این هفته دور از ذهن نیست.

به نظر می‌رسد، نمادهای قعطه‌ساز خودرو و گروه سیمان هفته خوبی را سپری کنند. در مجموع شاخص بورس تهران در حالی از روزهای پایانی خرداد ماه، حرکت رو به جلو خود را با قدرت آغاز کرد که طی این مدت شاهد رشد 20 درصدی شاخص کل بودیم. در این بازه زمانی، شاخص کل بیشترین رشد خود را مدیون نمادهای معدنی، فلزی و شیمیایی بود.

با این حال، با عبور از هفته اول تیر ماه شاهد سیر نزولی ارزش معاملات و در نتیجه کاهش رقم نماگر بازار بورس بودیم. تحلیلگران، عوامل متعددی را برای اصلاح چند روز اخیر شاخص کل برشمرده‌اند، از جمله شناسایی سود توسط معامله‌گران کوتاه مدت، ابهام در سیاست‌های ارزی دولت، مذاکرات پیرامون برجام با کشورهای اروپایی و در پیش بودن تحریم‌های آمریکا که از مهم‌ترین دلایل ایجاد شرایط فعلی بازار به حساب می‌آید و باعث شده خریداران بیش از پیش جانب احتیاط را رعایت کنند.

در مجموع معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به وزن گروه‌های معدنی، فلزی، شیمیایی و پالایشگاهی بر روی شاخص کل، این هفته شاخص کل روندی خنثی و پرنوسانی در پیش بگیرد.

کارشناسان و فعالان بازار سهام در گفتگو با « تجارت‌نیوز » تاکید می‌کنند، شرایط بازارهای جهانی و ریزش معنادار قیمت‌ها به خصوص دو فلز مس و روی و اصرار دولت بر تسعیر ارز 4200 تومانی شرکت‌های بورسی، نمادهای مرتبط با توجه به رشد خوب در سه تا چهار هفته گذشته، همچنان درگیر عرضه‎ها باشند.

از نظر تحلیلگران، گروه خودرویی و شرکت‌های وابسته(قطعه‌سازی) که در رشد اخیر شاخص، بازدهی خاصی را نصیب سهامدارن خود نکردند، با توجه به خوش‌بینی به حصول توافق ایران با اروپا و ادامه همکاری خودروسازان با شرکای اروپایی، به نظر می‌سد این گروه‌ها در هفته جاری نقدینگی بازار را به سمت خود جذب کنند.

از سوی دیگر، تک‌سهم‌هایی در گروه‌های ساختمانی، سیمانی و… می‎توانند کم و بیش مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند.

در مجموع معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به وزن گروه‌های معدنی، فلزی، شیمیایی و پالایشگاهی بر روی شاخص کل، این هفته شاخص کل روندی خنثی و پرنوسانی در پیش بگیرد.

در این نظرسنجی این افراد شرکت داشتند:
پرویز خالقی- محمد مسلمی- علی شهریاری- مجید مویدی- ابوالفضل ابراهیمی‌زاده- زهرا جباری- محمد حسینی- حسن امامی - عبدالمناف جلال‌پور- کاظم اسماعیلی- حامد حداد- پریسا کافی- سالار صفایی- ابراهیم سپیانی- مجید حق‌پرست- فرشاد طهماسبی- عباس مظاهری- جمشید فلاح- حسین عسگری- ابراهیم غلامی- احمد محمودی- پناه جعفری- لقمان- یاوری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.