کد مطلب: ۱۳۲۵۵۲

بورس جهانی در تسخیر دلار

بورس جهانی در تسخیر دلار

نگاهی به مهمترین وقایع هفته در اقتصاد جهانی .

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته قیمت فلزات پایه در سطوحی پایین‌تر از چند هفته پیش نوسان کرد و این در حالی بود که ارزش دلار و شاخص‌های مالی برعکس قیمت نفت و طلا در بازارها در حال بزرگ شدن است. نوسانات در بازار مواد خام مدتی است که ادامه‌دار شده و این با رکورد تازه در بازار های مالی هم‌زمان شده است.

اقتصاد چین بزرگترین اقتصاد مصرفی مواد خام در جهان، امسال رشد پایینی داشته و پیش‌بینی‌های انجام شده نشان از کاهش حجم فعالیت‌ها در بخش‌های زیرساختی دارد که این به معنی آن است که دولت چین به با سرعت در حال حرکت به سمت قوت بخشیدن به بخش خدمات است.

تحلیل‌گران بر این اعتقاد هستند که این روند کاهشی قیمت ادامه پیدا خواهد کرد و علت آن در پیش‌بینی افزایش حجم تولیدات نفتی در ایالات‌متحده است. امسال متوسط قیمت‌ها به ترتیب 52.6 دلار و 50.7 دلار برای هر بشکه نفت بوده است.

برنت

کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته در حالی رخ می‌دهد که پیش‌بینی‌ها از تمدید اجرای برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری حکایت دارد.

این برنامه قرار است در نیمه نخست سال جاری اجرا شود، ولی به دلیل بی‌اثر بودن آن برخی از اعضا ی اوپک و روسیه تمایل دارند که این برنامه تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند و سطح تولید نفتی پایین بماند. بر اساس برنامه مذکور میزان تولید نفت اکثر اعضا اوپک و 11 کشور غیر عضو این سازمان در مجموع 1.8 میلیون بشکه در روز پایین تر از میزان قبلی تولیدات خواهد بود.

کاهش تقاضا برای طلا

در روزهای گذشته، بازار شاهد کاهش ادامه‌دار قیمت طلا بود. در کنار طلا قیمت سه فلز گران‌بها دیگر نیز روند افول را در پیش گرفتند. رشد ارزش دلار و رونق بازارهای مالی بزرگ جهان دو عامل اصلی درکاهش قیمت طلا بوده است.

علت دیگری نیز که می‌تواند به عنوان عاملی در ایجاد این روند نزولی نتیجه گرفت، آن است که در پی وقوع تحولات سیاسی و نوسانات نزولی در بازار فلزات پایه این بازار شاهد افزایش خطرپذیری بوده است.

روند کاهش قیمت طلا از آنجایی شروع شد که کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی ایالات متحده با آنکه به بالا بردن نرخ بهره رای مثبتی نداد، ولی نسبت به آینده رشد اقتصادی ابراز خوش‌بینی کرد و پیش‌بینی شد که در ماه آینده نرخ بهره بالا خواهد رفت.

طلا
نهادهای تحلیل‌گر پیش‌بینی کرده‌اند که امسال وضعیت اقتصاد جهانی در مجموع نست به سال گذشته بهتر خواهد شد. عامل دیگر کاهش قیمت طلا پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است که بروز بحران در منطقه یورو را به شدت کاهش داد، در نتیجه با توجه به کاهش خطر‌پذیری و پیش‌بینی رشد دلار سرمایه‌گذاران در سبد دارایی خود سهم کمتری را به طلا اختصاص دادند.

قدرت گرفتن دلار

بازار ارز تحت تاثیر افق مثبت اقتصادی ایالات متحده آمریکا تقویت شده است. بانک مرکزی آمریکا در نشست خود اعلام کرد که در سه ماهه کنونی تا پایان سال، شاهد رشد اقتصادی قابل توجهی خواهیم بود و این دیدگاه به این معنی است که افزایش نرخ بهره در چند ماه آینده دور از انتظار نخواهد بود. پیش‌بینی شده است که نرخ‌های بهره در ماه آینده میلادی و ماه سپتامبر بالا برده خواهد شد.

بانک مرکزی ایالات متحده تاکید کرده که پایین بودن نرخ‌های بهره برای مدت زیاد به زیان ساختار اقتصاد خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به نتیجه انتخابات فرانسه، احتمال خطر جدایی فرانسه از حوزه یورو کاهش خواهد یافت، ولی تحلیل‌گران بر این باورند که او در اجرای برنامه‌های خود تا زمان انتخابات پارلمانی ماه آینده باید منتظر بماند، به همین دلیل نتیجه این انتخابات منجر به تقویت ارزش یورو نشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.