کد مطلب: ۵۹۵۳۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار عجیب از بیمه خودروها / چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی‌کنند؟

آمار عجیب از بیمه خودروها / چرا مردم ماشین خود را بیمه نمی‌کنند؟

با وجود اجباری بودن بیمه‌نامه شخص ثالث آمارها تا پایان آبان ماه سال گذشته نشان می‌دهد حدود ۱٫۵ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث نداشته‌اند. حالا با توجه به بالا رفتن قیمت بیمه‌نامه‌ها هم افراد کمتری تمایل دارند تا وسایل نقلیه خود را بیمه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارها نشان می‌دهد، تا آبان سال گذشته ۱٫۵میلیون خودرو بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند و به عبارتی فاقد بیمه هستند. طبق گفته رئیس بیمه مرکزی از ۲۵ میلیون خودرو که در سطح شهر هستند، ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بیمه شخص ثالث دارند.

با وجود آنکه بیمه شخص ثالث اجباری است اما تعداد زیادی از خودروها از بیمه کردن خودرو خود سرباز می‌زنند و اگر تصادفی رخ دهد احتمالا راننده از پس پرداخت هزینه خسارت خودرو دیگر و دیه برنمی‌آید.

طبق تعرفه بیمه‌ها نرخ دیه در سال جاری و در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان و در دیگر ماه‌ها ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. با توجه به این مساله و بالا بودن قیمت قطعات خودرو پرداخت حق بیمه توجیه بیشتری دارد.

آن طور که معاون مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی به تجارت‌نیوز گفته است: مطابق قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث مالکان تمامی وسایل نقلیه به ابتیاع بیمه‌نامه در قبال خسارت‌های بدنی و مالی در اثر حوادث ناشی از این وسایل به اشخاص ثالث مکلف شده‌اند. به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از واژه ماشین اصطلاح وسایل نقلیه موتوری زمینی را به کار ببریم. این وسایل شامل تمامی وسایل نقلیه نظیر موتورسیکلت، وسایل کشاورزی که دارای شماره انتظامی‌اند هستند.
بنابراین اگر این وسایل را نیز در نظر بگیریم تعداد فاقدین بیمه‌نامه بیشتر خواهد شد که البته تعداد بسیار زیادی از اینها موتورسیکلت به شمار می‌روند.

وی درباره شیوه پیگیری وسائل نقلیه بدون بیمه‌نامه گفت: برای رفع این معضل در مواد ۴۲ تا ۵۴ قانون بیمه وظایفی بر عهده نهادهای مختلف قرار داده شده است. به عنوان مثال در ماده ۴۲ حرکت کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه‌نامه ممنوع است و ماموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه موظف شده‌اند که از طرق مقتضی نسبت به شناسایی وسایل فاقد بیمه‌نامه، اقدام و اعمال جریمه و توقیف کنند.

وی افزود: به عنوان مثال بیمه مرکزی در سال جاری با همکاری صندوق تامین خسارت‌های بدنی و صنعت بیمه در چند مرحله جرایم نداشتن بیمه‌نامه برای موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه کشاورزی را بخشیده است.

احمد کسایی، معاون مرکز توسعه مدیریت ریسک بیمه مرکزی همچنین درباره پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان از وسایل بدون بیمه‌نامه‌ توضیح داد: به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه و جبران خسارات بدنی وارد شده به موجب ماده ۲۱ قانون صندوق مستقلی به نام "صندوق تامین خسارت‌های بدنی" تشکیل شده است. بنابراین فاقدین بیمه‌نامه می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند. اگر وسیله نقلیه فاقد بیمه‌نامه بوده و موجب خسارت به اشخاص ثالث بشود خسارت وی از محل این صندوق تامین می‌شود اما صندوق مبلغ پرداختی را از مقصر حادثه دریافت می‌کند در واقع خسارت از جیب راننده مسبب حادثه پرداخت خواهد شد.

وی در این باره توضضیح داد: همچنین بر اساس بند "پ" ماده "۴" قانون در صورتی که خودرو فاقد بیمه‌نامه باشد و با اجازه مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرار گیرد در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد به جزای نقدی معادل بیست درصد و در صورتیکه شخص حقیقی باشد به جزای نقدی معادل ده درصد از مجموع خسارت‌های بدنی وارد شده محکوم خواهد شد.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از عواقبی که نداشتن بیمه برای صاحب خودرو به همراه دارد، جریمه و انتقال ماشین به پارکینگ است. صاحب خودرویی که توان بیمه کردن ماشین خود را ندارد حالا باید جریمه‌های خودرو خود را به همراه هزینه نگهداری ماشین در پارکینگ را بپردازد که رقمی بالاتر از حق بیمه شخص ثالث آب می‌خورد.

پس از خارج شدن خودرو از پارکینگ مالک باید علاوه بر جریمه، دیرکرد پرداخت حق بیمه و هزینه بیمه را بپردازد. به نظر می‌رسد با توجه به چنین قوانین سخت‌گیرانه‌ای تعداد بیشتری از اتومبیل‌ها بیمه نداشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت به جای رانت اختلاف قیمت بین خودرو ساز وبازار بیمه ثالث را تا پنج سال رایگان کند اما موضو ع این است که مردددددددم اهمیتی ندارند

  • ناشناس

    هرسال گرون میشه واقعا زیاده هزینه بیمه

  • متورم از تورم

    به چه حقی تخفیف بیمه رو گذاشتین روی پلاک پراید٨۶بیمه کردم٣ تومن من رانند اسنپ هستم ظلمه

  • علی

    بیمه نمیکنم تا بیمه ها ورشکست بشن ماشین هم تا جایی که امکان داره کم سوار میشم تا قطعه سازها خودرو سازها و راهنمایی رانندگی ورشکست بشن. قانون هم رعایت میکنم تا ۱ ریال جریمه ندم.

  • ناشناس

    مردم ندارن به چه زبونی بگن که شما بفهمین

  • مرحوم

    این پولی ک مردم از شکم زن بچه میزنه تا بده بیمه ان شاالله ن چندان دور خداوند ازتون تو همین دنیا پس بگیره
    خدایش مردم ب نان شب معتاجن ولی اونای ک اون بالا بالاها نشستن دارن از جیب این مردم مظلوم میخورن گلو درد بشید ان شاالله از اونجای ک پول صند رو کم کردن اینجاه پول بیمه رو ۸برابر کردن خداوند زلیلتون کنه اگر ملت حقی دارن سر شما ان شااللع ک همین دتیا پس بدید حق ملت مظلوم را امین

  • ناشناس

    شمایی که نفستون از جای گرم بلند میشه شب که می‌خوابید وصبح که میشه یه قانون جدید چیه خواب جدیدی ای ملت می‌بینید وطرح وپیادش میکنید چرا من که حدود هفت هشت ساله ماشینم و بیمه کردم به امید تخفیفاتش نه جرایمی داشتم نه تخلف وتصادفی اینکه صاب پلاک نیومده پلاک بزنه من که مقصر نیستم حالا که تخفیفات بیمه رو پلاکه اومده که من پلاکمو می‌خوام اون خری که این قانون رو وصف کرده از خدا می‌خوام یه روز خوش نبینه نه خودش نه زنو بچه اش مارو به خاک سیاه نشوندید خدا شمارو به گدازه های سرخ بنشونه که با ما چنین کردین

  • رضا

    من که ماشین صفر دارم بیمش تموم بشه تمدیدش نمیکنم،،ماشین خریدم محضر دست و پا میزنه سند رسمی رو اجباری کنه و پول الکی ازمون بگیره بیمه از اون طرف دندون تیز کرده،،دولت هم اگه از مردم نمیترسید الان بنزین بالای ۱۰تومن بود،خلاصه هرچه جون میکنیم باید بکنیم تو جیب این مفت خورها،،