کد مطلب: ۱۷۹۷۹۵

آسوشتیدپرس:

بین ۹ تا ۱۱ هزار غیرنظامی در جنگ موصل کشته شدند

بین 9 تا 11 هزار غیرنظامی در جنگ موصل کشته شدند

براساس تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس، بین 9 تا 11 هزار غیرنظامی در جریان نبرد نهایی موصل برای بیرون راندن داعش از این شهر عراقی، کشته شدند.

خبرگزاری آسوشتیدپرس در گزارش تحقیقی خود آورده است، تعداد تلفات غیرنظامیان 10 برابر بیشتر از گزارش‌های منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعداد تلفات از سوی ائتلاف ضد داعش، دولت عراق یا داعش تایید نشده است.

بنا بر این گزارش، نیروهای عراقی یا ائتلاف مسئول مرگ دستکم 3200 غیرنظامی در بازه زمانی اکتبر 2016 تا شکست داعش در ژوئیه سال جاری میلادی هستند.

تحقیقات آسوشیتدپرس براساس فهرست کشته‌ها و مجروحان جنگی از سازمان‌های غیردولتی است و نام اکثر قربانیان در گزارش‌های وزارت بهداشت عراق نیامده است.

ائتلاف ضد داعش هم که کسی را برای بررسی به موصل نفرستاده، اذعان کرده که باعث مرگ تنها 326 غیرنظامی شده است.

کریس وودز، رئیس سازمان مستقل «ایرویز» که اسناد مربوط به حملات در عراق و سوریه را بررسی می‌کند و در اختیار آسوشیتدپرس می‌گذارد، گفت: این بیشترین حمله و تهاجم علیه یک شهر در دو نسل گذشته محسوب می‌شود. هزاران تن کشته شدند.

وی ادامه داد:‌ درک اینکه چگونه این غیرنظامیان کشته شدند و در اصل داعش در این تلفات نقش عمده‌ای داشته است،‌ می‌تواند باعث نجات جان انسان‌های بیشتری در یک اقدام مشابه در آینده شود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس علاوه بر استفاده از این داده‌ها،‌ اطلاعات به دست آمده از عفو بین‌الملل، اداره سرشماری عراق و گزارش سازمان ملل را مورد تحلیل قرار داده است.

آسوشیتدپرس همچنین فهرستی از 9606 تن از افرادی که در جریان عملیات موصل کشته شدند را از قبرستان این شهر به دست آورده است. گمان می‌رود که صدها غیرنظامی کشته شده هنوز زیر آوار باشند.

یکی از مواردی که آسوشیتدپرس پیدا کرده، این است که حدود یک سوم از قربانیان در بمباران ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا یا نیروهای عراقی کشته شده‌اند.

همچنین یک سوم دیگر در جریان خشونت‌های نهایی داعش کشته شدند و به همین دلیل مشخص نیست که کدام طرف مسئول مرگ الباقی تلفات است.

البته باید به این مساله اشاره کرد که تعداد تلفات اعلام شده از سوی قبرستان موصل بسیار بالاتر از تعداد اعلام شده از سوی مقام‌هاست.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که 1260 غیرنظامی در جریان درگیری‌ها در موصل کشته شدند. ائتلاف ضد داعش هنوز تعداد تلفات را اعلام نکرده است.

آمارهای اعلام شده از سوی این ائتلاف براساس تصاویر دوربین‌های متصل به سیستم‌های تسلیحاتی، پهپادها و خلبان‌هایی است که بر این تحقیقات نظارت می‌کنند.

آمریکایی‌ها می‌گویند، منابعی برای ارسال تیمی به موصل ندارند. نیروهای ائتلاف می‌گویند، به دلیل آنچه که نبود اطلاعات کافی است، تلفات احتمالی غیرنظامیان پیش از تحقیقات به نظر معتبر نیست.

ائتلاف ضد داعش می‌گوید، این داعش است که جان غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داده است.

آنچه که از آمارها مشخص است این است که همزمان با افزایش اقدامات نیروهای عراقی و ائتلاف در موصل، غیرنظامیان بیشتر به دست نجات دهندگانشان کشته شدند.

پیش از آنکه موصل از داعش بازپس گرفت شود، مامن بیش از یک میلیون غیرنظامی بود.

دولت عراق از ترس بروز بحران گسترده بشری، در اواخر 2016 اقدام به انتشار اعلامیه کرد یا به سربازان گفت که به خانواده‌ها بگویند در همانجایی که هستند، بمانند.

همزمان با گسترش درگیری به سمت غرب شهر، داعش هزاران غیرنظامی را به گروگان گرفت. آنها صدها تن از خانواده‌ها را در داخل مدارس و ساختمان‌های دولتی مخفی کردند.

آنها فکر کردند که با این کار نیروهای ائئلاف از حملات هوایی و توپخانه‌ای دست برمی‌دارند اما اشتباه کردند.

زمانیکه نیروهای عراقی در اواخر دسامبر از بازپس‌گیری موصل ناامید شدند، پنتاگون از حمله هوایی استفاده کرد و بسیاری از غیرنظامیان کشته شدند.

منبع: آسوشیتدپرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.