کد مطلب: ۱۷۶۲۲۳

تاثیر افزایش عوارض خروج از کشور بر درآمدهای دولت و گردشگری

تاثیر افزایش عوارض خروج از کشور بر درآمدهای دولت و گردشگری

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است که طبیعتا افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور واکنش منفی را در پی خواهد داشت اما بعد از یکی دو ماه می‌توان نتایج مثبت آن را در بخش گردشگری شاهد باشیم.

در پی افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور و رسیدن آن به ۴۴۰ هزار تومان در لایحه بودجه ۹۷، انتقاداتی از سوی مردم و فعالان اقتصادی مطرح شد که در این رابطه جهانبخش سنجابی شیرازی اظهار کرد: این تصمیم باعث می‌شود افرادی که تردد خارجی دارند ناراضی باشند و واکنش هیجانی را که تاثیر منفی دارد، ایجاد کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: در میان مدت تاثیر محسوسی در افزایش درآمدهای دولت ایجاد نمی‌شود. یعنی اگر این تصمیم با هدف محدودیت سفرهای خارجی گرفته شده است در واقع منجر به این محدودیت نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما چون این عوارض صرف گسترش گردشگری می‌شود امیدواریم در میان‌مدت و بلندمدت تعادل مناسبی را میان سفرهای ورودی و خروجی کشور شاهد باشیم.

سنجابی شیرازی اضافه کرد: چون در حال حاضر بر اساس اطلاعات سازمان گردشگری این شاخص یک‌دوم است، یعنی به ازای هر یک نفری که وارد کشور می‌شود، دو نفر از کشور خارج می‌شوند، امیدواریم از محل رشد این درآمدها و مصرفش در راستای توسعه گردشگری بتوانیم این شاخص یک‌دوم را بهبود ببخشیم.

وی تصریح کرد: اگر این درآمدها به صورت درست هزینه شود، حتما تاثیری در گردشگری دارد. اما با این حال به نظر نمی‌رسد این تاثیر چندان جهشی باشد. چون زیرساخت‌های گردشگری ما نیاز به منابع پایدار دیگر و اصلاحات رویه‌ دارد. اگر این اقدامات همزمان با هم انجام شود تعادلی را در سفرهای ورودی و خروجی ایجاد خواهد کرد.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: ظرفیت فعلی گردشگری مطلوب نیست که به ازای هر یک سفر ورودی دو سفر خروجی داشته باشیم. باید از این محل سیاست‌گذاری درستی را انجام داد.

وی ادامه داد: این سیاست‌گذاری در حال حاضر این بوده است که عوارضی از سفرهای خروجی گرفته و خرج توسعه گردشگری شود که منجر به این مصوبه و پیشنهاد شده است. طبیعتا این تصمیم واکنش منفی را در پی خواهد داشت و از این نظر واکنش احساسی منفی ایجاد می‌کند اما این واکنش بعد از یکی دو ماه به فراموشی سپرده می‌شود و بعد از آن باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.