کد مطلب: ۴۲۷۶۳۵

تازه‌ترین خبرها از لغو تحریم‌ها

تازه‌ترین خبرها از لغو تحریم‌ها

تحریم‌های آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ تشدید شد که فشارهای حداکثری را بر ایران اعمال کرد، با این حال در روزهای اخیر خبرهایی مربوط به لغو تحریم‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چند روز اخیر، خبرهایی نسبتا امیدوارکننده نیز منتشر شد که در این مطلب آنها را مرور می‌کنیم.

تمدید 60 روزه معافیت همکاری‌های هسته‌ای ایران

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا همزمان با اعلام این معافیت‌ها، تحریم‌هایی علیه سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آن، علی‌اکبر صالحی اعلام خواهد کرد.

منابع خبری بلومبرگ مدعی شده‌اند اتخاذ این تصمیم بعد از بحث و جدل‌های تند میان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری این کشور صورت گرفته است. پمپئو خواستار عدم صدور معافیت بوده است.

برایان هوک مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهار کرد: ما به‌دقت تمام تحولات برنامه‌ هسته‌ای ایران را رصد می‌کنیم و مایک پامئو وزیر امور خارجه با توجه به تحولات، به این پروژه‌ها خاتمه خواهد داد.

به گفته این دیپلمات ارشد آمریکایی، 4 مورد از محدودیت‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا، همچون ماههای گذشته مشمول معافیت‌ها خواهند بود.

لغو وضعیت هشدار موقت عدم پرواز از آسمان ایران

در پی بالا رفتن تنش‌ها و سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران، برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که پروازشان از آسمان ایران را موقتاً لغو می‌کنند و آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا نیز در این باره هشدار موقتی را در قالب بیانیه صادر کرده بود؛ روز چهارشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا وضعیت هشدار موقت عدم پرواز از آسمان ایران را لغو کرده است.

براساس گزارش رویترز، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا اعلام کرده که محدودیت موقتی را که درباره پرواز هواپیما بر فراز ایران و عراق قائل شده بود را برمی‌دارد. این آژانس تأکید کرده که ایرلاین‌ها از ارتفاع 25 هزار پا به بالا پرواز کنند و در مورد عراق هم از دو مسیر هوایی تردد کنند

در همین زمینه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره به ایسنا گفته، پروازهای عبوری از آسمان ایران به حالت سابق برمی‌گردد؛ چرا که همه کشورها می‌دانند، ایران بهترین و به صرفه‌ترین فضای لازم برای پرواز را دارد.

پروازهای «هما» به مقصد شهرهای سوئد از سر گرفته شد

بعد از سه هفته محدودیت پروازی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آژانس حمل و نقل سوئد مجددا با برقراری پروازی هما از تهران به دو شهر سوئد موافقت کرد.

آنطور که خبرگزاری مهر اعلام کرده و براساس اعلام شرکت ایران ایر، با رفع محدودیت انجام شده، هما به زودی برنامه پروازی جدید خود به مقصد دو شهر استکهلم و گوتنبرگ را اعلام می‌کند.

راه‌اندازی «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس»

تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس، با هدف ممکن ساختن ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران ایجاد شده است که نخستین پرداخت برای محموله ای از دارو به مقصد ایران در تاریخ ۷ بهمن ماه ۹۸ مورد موافقت قرار گرفت. این محموله شامل داروهای مربوط به سرطان و نیز داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضاست که ارزش آن‌ها به ۲.۳ میلیون یورو می‌رسد.

دیروز یکشنبه 13 بهمن ماه نیز سفیر سوئیس در ایران در نشستی خبری از ورود ۱۸۰ هزار بسته از داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضا به ایران خبر داد و گفت: محصولات دارویی و اقلام پزشکی همواره از تحریم‌ها معاف بوده اند. از طریق این تمهید وزارت خزانه داری آمریکا به بانکها تضمین می دهد که معاملات را انجام دهند.

«مارکوس لایتنر» با بیان اینکه این کانال تنها ابزار انساندوستانه نیست، می‌توان گفت علامتی سیاسی است، اظهار کرد: انتظار دارم دو سه هفته آینده این کانال فعالیتش را به طور کامل شروع کند.

آمریکا تحریم‌ها علیه یک شرکت چینی مرتبط با ایران را لغو می‌کند

آمریکا به زودی تحریم‌ها علیه یک شرکت نفتکش چینی مرتبط با ایران را لغو می‌کند.

براساس گزارش اسپوتنیک، تحریم‌های علیه شرکت چینی کاسکو بدلیل نقض ممنوعیت های مرتبط با ایران در ماه سپتامبر سال گذشته وضع شد.

وزارت خزانه‌ داری آمریکا روز جمعه از لغو تحریم ها علیه شرکت «کاسکو» چین خبر داد.

دولت آمریکا سپتامبر سال گذشته میلادی شعبه شرکت کاسکو در دالیان را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) در نخستین رأی‌گیری خود مجوز کنگره برای جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ را لغو کرد.

این مجلس دو طرح پیشنهادی در راستای کاهش اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد.

یکی از این دو طرح اختصاص منابع مالیاتی برای اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی را منوط به رأی مثبت کنگره آمریکا می‌کند.

طرح دوم در مورد اختیار رئیس جمهوری ایالات متحده به اختصاص بودجه برای اقدامات نظامی علیه جمهوری اسلامی بود. طبق این طرح استفاده از منابع مالیاتی جهت اقدام نظامی علیه ایران منوط به موافقت کنگره آمریکا است.

مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در روز نهم ژانویه (۱۹ دی) سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود که بر اساس آن رئیس جمهوری این کشور برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران به مجوز کنگره نیاز خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.