کد مطلب: ۷۰۴۰۴۸

موافقت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تن سوخت لبنان/ سوخت ارسالی رایگان است؟

موافقت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تن سوخت لبنان/ سوخت ارسالی رایگان است؟

پس از گذشت چند روز از حضور هیات لبنانی در ایران، امروز شبکه المنار از موافقت ایران با تأمین ۶۰۰ هزار تن سوخت لبنان خبر داد. اما آیا قرار است ایران سوخت رایگان به لبنان اهدا کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، «المنار» امروز از موافقت ایران با تأمین ۶۰ هزار تن از سوخت لبنان طی پنج ماه خبر داد. در همین زمینه مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، به این شبکه لبنانی گفت: خبرهای خوبی درباره توافق بین هیات وزارتی انرژی لبنان و مسئولان ذی‌ربط ایران وجود دارد که به‌زودی اعلام می‌شود.

در همین زمینه از چندی پیش اخباری منتشر شد که حاکی از اهدای سوخت رایگان ایران به لبنان بود. به‌ویژه اظهارات سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، و محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت، بر این شایعات قوت بخشید.

همچنین با توجه به روابط این کشور عربی با آمریکا، لبنانی به دلیل تحریم‌های ایران مجوز واردات کالا از این کشور را نداشتند. ایالات متخده تنها در صورتی اجازه واردات سوخت را به لبنان می‌دهد که آن‌ها این امر بدون پرداخت وجه انجام دهند.

از این رو برخی کارشناسان معتقدند که تبلیغات بر سر اهدای سوخت رایگان به لبنان بیشتر جنبه سیاسی دارد. چراکه دو کشور با این ترفند قصد دارند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. اما وضعیت اقتصادی لبنان این گزاره را هم زیرسوال می‌برد. چراکه به دنبال بروز بحران اقتصادی، خزانه دولت لبنان از سال گذشته به حداقل رسید. طوری که این کشور اگر بخواهد هم توان پرداخت مبلغ سوخت وارداتی را ندارد.

بدین ترتیب تنها راهکار تهاتر است که آن هم مشخص نیست ایران در قبال صادرات سوخت چه کالایی می‌تواند دریافت کند؟!

ساخت نیروگاه‌های برق در کنار تامین سوخت لبنان

یک مقام مسئول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت به المنار اعلام کرد که نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت آماده هستند که طی یک و یا دو هفته دیگر به سوی لبنان حرکت کنند تا در بندری که طرف لبنانی مشخص می‌کند، پهلو بگیرند.

بر اساس اظهارات این فرد هیات لبنانی که از شنبه در تهران حضور دارند بر سر سه موضوع با وزارت نیرو و نفت ایران در حال رایزنی هستند. این سه موضوع عبارتند از کمک به لبنان در زمینه سوخت، اصلاح و تعمیر شبکه‌های برق و ساخت نیروگاه‌های تولید برق در این کشور.

ایران در حالی اکنون در تلاش است تا انرژی و سوخت لبنان را تأمین کند که خود با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو حتی در صورت دریافت مابه‌ازای ارزی به جای سوخت به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی تأمین انرژی و سوخت لبنان برای ایران چندان به‌صرفه باشد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر ایران سوخت رایگان به لبنان اهدا می‌کند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.