کد مطلب: ۵۸۴۳۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

تجارت ایران و آذربایجان متوقف می‌شود؟

تجارت ایران و آذربایجان متوقف می‌شود؟

رزمایش نیروهای ایرانی در منطقه مرزی رود ارس تجارت ایران و آذربایجان را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از تجار از محدودیت‌های جدید این کشور به روی کالاهای ایرانی خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت رئیسی هنوز برنامه تازه‌ای برای سیاست‌ خارجی اعلام نکرده است. دو ماه از استقرار وزرای کابینه سیزدهم می‌گذرد اما هنوز اتفاق چشمگیری در بخش اقتصاد رخ نداده است.

پیامدهای تنش در قره‌باغ این بار دامن گیر ایران شده و تجارت ایران با آذربایجان را تحت تاثیر قرار داده است. یعنی تجارت زمینی ایران قربانی اختلاف آذربایجان و ارمنستان شده و عده‌ای از تجار می‌گویند که چنانچه این تنش‎ها ادامه‌دار باشد، ممکن است تجارت ایران و آذربایجان متوقف ‌شود!

یک بار گرجستان مرزش را به روی کامیون‌های ایرانی می‌بندد این بار اما جمهوری آذربایجان برای صادرات کالاهای ایرانی سنگ‌ اندازی کرده است.

چندی پیش الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرده بود که کامیون‌های ایرانی برای عبور از خاک قره باغ باید مالیات بدهند. چرا که در دوران اشغال قره‌باغ ایرانی‌ها به طور مکرر و غیرقانونی در این منطقه تردد کردند.

محدود شدن اقتصاد ایران توسط آذربایجان

رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران اما این تنش‌های اخیر در منطقه را ناشی از افزایش محدودیت‌ها و تحریم‌های جدید آمریکا برای اقتصاد ایران دانسته و به تجارت‌نیوز گفت: مسائل سیاسی پیش آمده در منطقه نشان می‌دهد که در محاصره جدید اقتصادی قرار داریم. چنانچه صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و آذربایجان محدود شود اقتصاد ایران منزوی می‌شود.

سیدرضی میری توضیح داد: تا پیش از تشدید تحریم‌ها صادرات فرش به آذربایجان اندک بود اما دیگر به این کشور فرش صادر نمی‌شود. یقینا با منزوی شدن اقتصاد ایران درآمدهای ارزی کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در بودجه کشور تاثیر گذار است. در نتیجه فعالان اقتصادی نیز برای صادرات باید روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کنند که این راه حل‌ها خود هزینه را برای تجار افزایش می‌دهد و در نهایت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود.

سهم جمهوری آذربایجان در سبد تجارت ایران؟

او بیان کرد: اتفاق‌های اخیر در منطقه آغاز دوره جدیدی از مناسبت خارجی ایران است. دلیل آن هم می‌تواند روی کارآمدن دولت سیزدهم باشد. البته تحرکاتی که در منطقه به خصوص در افغانستان رخ داده با ایران بی‌ارتباط نیست و در این شرایط نمی‌توان به اتفاق‌های سیاسی به شکل جزیره‌ای نگاه کرد.

میری گفت: ممکن است در آینده پای ترکیه هم در این درگیری‌ها باز شود و تجارت ایران را درگیر مسائل تازه‌ای کند. موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در تاریخ بسیار حساس بوده است و دولت می‌تواند با ارائه برنامه‌ها این بحران‌ها را تغییر دهد.

آمارها نشان می‌دهد سهم جمهوری آذربایجان در سبد تجارت خارجی ایران اندک و ناچیز است. دنیای اقتصاد در گزارشی نوشته بود: «در بهار امسال ۹۳ درصد از کل صادرات ایران راهی ۲۰ کشور شده است که در این لیست نام جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم به چشم می‌خورد.

میزان صادرات ایران به جمهوری آذربایجان به ارزش ۷۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نمایانگر رشد ۱۵ درصدی در ارزش صادراتی است. جایگاه جمهوری آذربایجان در بین ۲۰ کشور اول بازار صادراتی رتبه ۱۴ است.»

حال به گفته تجار باید منتظر ماند و دید برای جلوگیری از تنش‌ها و بحران‌های پیش آمده و همچنین احیای تجارت خارجی دولت چه برنامه‌ای را در نظر دارد؟

برای مطالعه بیشتر خبر سهم ایران از تجارت همسایگان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تمام دنیا بد هستند فقط ما خوب هستیم همین آذربایجان تا ده سال پیش هیچی نبود ولی حالا داره قدرت میگیره ولی کشور ما شده منزوی ومیگه چون ما با دنیا رابطه نداریم کشورهای همسایه هم باید مثل ما منزوی بشن

  • بی نام

    یکی از سیاستهای دولت برای کم کردن آثار تحریمها تجارت بیشتر با کشورهای همسایه می باشد درمورد مانور نظامی این موضوع جهت نشان دادن اقتدار ایران لازم است تا اسرائیل و ترکیه حواسشان جمع شود.اما لازم است دیپلماسی فعال و عقلانیت وجود داشته باشد تا روابط با همسایگان بهتر شود.چرا باید وضع اقتصادی کشور به سمت بی ثباتی برود و پولها به سمت کشوری مثل ترکیه و گرجستان سرازیر شود.ترکیه که از زمان صفویه چشم طمع به ایران داشته و اگر بتواند توطئه می کند.این نقشه جدید برگ تازه ای از تحریمهای اقتصادی و فشار به کشور است و به عراق و دیگر همسایگان هم کشیده خواهد شد تا تجارت خارجی کشور تحت فشار بیشتر قرار گیرد.باید با کاهش تنشها به سمت ایجاد منافع مشترک بین المللی باشیم تا هزینه تخریب روابط و توطئه ها علیه ایران بالا برود

  • محمود ولی‌پور

    تمام همسایه هامون از پاکستان گرفته تا ترکیه و آذربایجان دارن علیه ما موضع میگیرن، دلیلشم مشخصه چون ما فکر میکنیم زمان عصر شمشیره و میشه با زور و قدرت نمایی کاذب هر کاری کرد، ینی دیپلماسی برا این جماعت تعریف نشده، ینی اگه دو روز دیگه ارمنستانم بره تو آغوش ترکیه، عملا تو محاصره اقتصادی قرار میگیریم و برای کشور و مردم تبعات سنگینی داره

  • ناشناس

    آذربایجان روی استان سیونیک ارمنستان چشم طمع داره و اگه اونجا رو بگیره کریدور شمال جنوب ما به کلی نابود میشه برا همینم ارتش اونجا مانور داد بعد شما به فکر ۷۰ میلیون دلار صادرات به این کشور مینیاتوری هستی؟اصن بعضی وقتا به غرض دار بودن گزارشای شما شک میکنم.