کد مطلب: ۷۰۰۳۳۳

تجارت ایران و اوراسیا ۳۰درصد افزایش یافت/ روسیه در صدر صادرات و واردات

تجارت ایران و اوراسیا ۳۰درصد افزایش یافت/ روسیه در صدر صادرات و واردات

واردات ایران از فدراسیون روسیه که عضوی از اوراسیا است در پنج ماه نخست سال جاری ۷۱۵میلیون و ۳۶۰هزار دلار و صادرات به این کشور هم ۲۹۱میلیون و ۲۲۸هزار دلار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ ایران، روسیه، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقزستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

به نقل از تسنیم، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: اقدامات گمرک ایران در سه بخش درون سازمانی، ملی و بین‌المللی در این‌ مدت از جمله عوامل موثر افزایش ۳۰درصدی میزان تجارت در ۵ ماهه امسال بین ایران و کشورهای اوراسیا بود. حجم تجارت خارجی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ۵ ماهه سال جاری به رقم یک میلیارد و ۳۲۶میلیون و ۳۹۴هزار دلار رسید.

تفکیک اقدامات گمرک ایران در سه بخش

علیرضا مقدسی افزود: در بخش درون سازمانی، گمرک ایران با تشکیل کارگروه پایش امور گمرکی در حوزه اوراسیا نسبت به اختصاص مسیر سبز برای اظهارنامه مورد مبادله در موافقتنامه، موافقت با حمل یکسره در رویه واردات و صادرات، پذیرش حداقل اسناد و مدارک در راستای ترخیص کالا، تمهیدات لازم در راستای پیش اظهاری اقلام مورد مبادله در گمرک، ایجاد مرکز پاسخگویی به موضوعات گمرکی در گمرک و هماهنگ‌سازی کد کالا (HS) از هشت رقم به ۱۰ رقم اقدام لازم را انجام داده است.

مقدسی بیان کرد: در بخش ملی با برگزاری هفت جلسه با سازمان‌های همجوار در حوزه تجارت خارجی و انجام اقدامات تسهیل‌گر از جمله به روزرسانی ارزش گمرکی کالاهای صادراتی مطابق موافقتنامه اوراسیا، هماهنگی جهت ارائه مجوزهای ترخیص قانونی از طریق یک‌ مرجع واحد و اتخاذ تصمیمات لازم به منظور کنترل محموله‌های صادراتی مشمولِ محدودیت و ممنوعیت‌ها در راستای تسهیل تجارت بین ایران و اوراسیا گام برداشت.

وی تشریح کرد: گمرک ایران در حوزه بین‌المللی نیز با تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌های گمرکی به صورت آنلاین با کشورهای عضو اوراسیا، نسبت به بروزرسانی ارزش گمرکی اقلام صادراتی ایران به اوراسیا، پیگیری برای نهایی کردن سند تبادل الکترونیک اطلاعات گمرکی و سند همکاری شناخت متقابل فعالان اقتصادی مجاز برای ارائه تسهیلات تجاری مطلوب‌تر بین کشورهای عضو، موافقت ایران برای عملیاتی شدن گواهی مبداء الکترونیکی و اعمال تخفیفات ترجیحی اوراسیا بین کشورهای عضو بر روی کالاهای صادراتی اقدام کرده است.

ماحصل اقدامات گمرک در ۵ ماه نخست سال جاری

معاون وزیر اقتصاد گفت: مجموع این اقدامات سبب کاهش انجام تشریفات گمرکی بین کشورهای عضو و سرعت در ترخیص کالا شد. به گونه‌ای که در ۵ ماهه اول سال جاری صادرات کشورمان به کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۵۲۲ میلیون و ۱۴۱ هزار دلار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵درصد رشد داشت.

علیرضا مقدسی گفت:‌ بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا در ۵ ماهه امسال به ترتیب به مقصد کشورهای فدراسیون روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس بوده است. در این‌ مدت میزان صادرات ایران به فدراسیون روسیه ۲۹۱میلیون و ۲۲۸هزار دلار، ارمنستان ۱۴۴میلیون و ۱۰۱هزار دلار، قزاقستان ۶۱میلیون و ۲۰۶هزار دلار، قرقیزستان ۱۸میلیون و ۴۲۶هزار دلار و بلاروس هفت میلیون و ۱۷۸هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: در همین مدت واردات کشورمان از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به حدود ۸۰۴میلیون و ۲۵۳هزار دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳درصد رشد داشته است. به ترتیب فدراسیون روسیه با ۷۱۵میلیون و ۳۶۰هزار دلار، قزاقستان ۷۸میلیون و ۴۲۳هزار دلار، بلاروس سه میلیون و ۸۸۷هزار دلار، ارمنستان سه میلیون و ۸۶۲هزار دلار و قرقیزستان با دو میلیون و ۷۱۹هزار دلار اولین تا پنجمین کشور مبدا کالاهای وارداتی ایران بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.