کد مطلب: ۳۱۳۱۶۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس کنفدراسیون صادرات:

تحریم‌ آبان ماه مشکل جدیدی به صادرات اضافه نمی‌کند

تحریم‌ آبان ماه مشکل جدیدی به صادرات اضافه نمی‌کند

رئیس کنفدراسیون صادرات می‌گوید: اینکه گفته می‌شود 13 آبان ماه شاهد رخداد خاصی هستیم و تحریم‌ها کشور را فلج خواهد کرد، این طور نخواهد بود بلکه تصمیمات اشتباه داخلی تحریم‌ها را تشدیدتر می‌کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات در پاسخ به این پرسش که آیا همان طور که ایران به دنبال مشتریان جدید نفتی است در بخش صادرات غیرنفتی هم شرکای جدید نفتی می‌توان پیدا کند؟ به تجارت‌نیوز گفت: تحریم‌ها مشکل جدیدی در نظام اقتصادی کشور نیست. چرا که ما در این سال‌ها هم تجربه و هم سابقه تحریم‌ها را داشته‌ایم. در زمان تحریم‌ها توانستیم صادرات غیرنفتی کشور را رشد و به مرز 50 میلیارد دلار برسانیم.

محمد لاهوتی افزود: در گذشته یک هماهنگی و همراهی میان تمام سران قوا و فعالان اقتصادی وجود داشت که توانستیم هم تحریم‌ها را دور بزنیم و هم میزان تاثیرش را کاهش دهیم. به‌نظر می‌رسد که در این دوره که فاز جدید تحریم‌ها آغاز خواهد شد تفاوتی با دوره‌های قبل نخواهد داشت. فقط در این دوره سر و صدای آمریکایی‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی تصریح‌ کرد: معتقدیم تحریم‌ها از دو ماه گذشته تاکنون کلید خورده و فرآیند تاثیرگذاری‌ها آغاز شده بنابراین اینکه گفته می‌شود 13 آبان ماه شاهد رخداد خاصی هستیم، این طور نخواهد بود.

لاهوتی به خودتحریمی‌ها در نظام اقتصادی ایران اشاره‌ کرد و گفت: متاسفانه خود تحریمی‌ها، تصمیمات خلق‌الساعه و پشت درهای بسته‌ای که شبانه گرفته و از صبح روز بعد آغاز می‌شود صادرکنندگان را دچار سردرگمی کرده است. البته این روزها نه‌تنها صادرکنندگان بلکه تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز با مصائب جدید دسته و پنجه نرم می‌کنند. این حجم از انتقادها نشان می‌دهد که دچار یک آشفتگی در تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

وی در ادامه اضافه ‌کرد: در هیچ دوره‌ای شاهد صدور این حجم از بخشنامه‌ها یا تغییرات و اصلاح‌ها آنها نبوده‌ایم. تا زمانی‌که دولت به یک جمع‌بندی و ثبات سیاسی دست نیابد اینکه انتظار داشته باشیم در دوران تحریم شرایط بهتر از این شود، توقع بیجایی است. ما باید با برنامه درخصوص تصمیم‌گیری‌ها عمل کنیم.

لاهوتی افزود: ما باید هدف‌مند با تحریم‌ها مبارزه کنیم. تصمیمات اشتباه داخلی تحریم‌ها را تشدیدتر می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به پیمان‌سپاری ارزی ایران با بازارهای عراق و افغانستان اشاره‌ کرد. این دو کشور شرکای مهم تجاری و منطقه‌ای ما هستند. عملا با تصمیم‌گیری‌های غلط می‌توانیم وضعیت تجارت با این دو کشور را مسدود کنیم. بحث ما این نیست که ارز صادراتی را به چرخه اقتصادی برنگردانیم بلکه در روش پیاده‌سازی برنامه‌ها با سیاست‌گذاران اختلاف نظر داریم.

رئیس کنفدراسیون صادرات درباره اینکه این روزها با افزایش نرخ ارز قاچاق صادراتی کالاها جذابیت یافته است، اظهار کرد: زمانی که نرخ ارز دچار نوسان شد قیمت تمام کالای موجود در کشور در آن سوی مرزها به یک باره چندین برابر و بنابراین صدور کالا به شیوه مسافربری و قاچاق جذاب شد. به هرحال اکثر کالاهای داخلی در ایران ارز یارانه‌ای اخذ می‌کنند و بنابراین صدور کالا به شکل غیرمتعارف عجیب نیست. کسانی که در چند سال گذشته منافع‌شان را در کالاهای قاچاق شده وارداتی می‌دیدند حالا کالاها را قاچاقی صادر می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.