کد مطلب: ۲۴۴۸۶۶

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

تحریم‌های جدید آمریکا در کوتاه‌مدت تاثیر اقتصادی ندارد

تحریم‌های جدید آمریکا در کوتاه‌مدت تاثیر اقتصادی ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تحریم‌های جدید از سوی آمریکا حداقل در کوتاه‌مدت از نظر اقتصادی تاثیر خاصی نخواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تحریم‌های جدید از سوی آمریکا حداقل در کوتاه‌مدت از نظر اقتصادی تاثیر خاصی نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق؛ اظهار کرد: در تحریم‌های جدیدی که از سوی آمریکا اعمال شده تفاوت‌های زیادی نسبت به دفعه قبل وجود دارد، زیرا در گذشته اوباما توانسته بود جامعه جهانی را در راستای اعمال این تحریم‌ها اغنا کند و پس از اینکه کشورها به‌طور جامع نظری اتخاذ کردند اقدام به تحریم کرد. در آن زمان موافقت روسیه و چین با تحریم‌ها و همچنین نظرات مثبت شورای امنیت باعث می‌شد که نسبت به این بار اوضاع متفاوتی را تجربه کنیم.

وی ادامه داد: در تحریم‌های جدید، ترامپ مراحل اغنای کشورهای مختلف و اجماع با آنها را انجام نداده و برهمین اساس می‌توان گفت این صرفا یک حرکت شخصی است که اگر اتحادیه اروپا طبق مذاکرات صورت گرفته به برجام پایبند باشد با توجه به اختلافاتی که اکنون میان روسیه و چین با آمریکا وجود دارد نمی‌توان انتظار تاثیر زیادی از این تحریم‌ها داشت.

حسینی ادامه داد: روزانه صادرات نفت و میعانات ما حدود دو و نیم میلیون بشکه می‌شود که با تحریم‌های جدید ممکن است ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و بخشی از صادراتی که به کشورهایی مانند ژاپن و کره صورت می‌گیرد از دست برود اما باید توجه داشت که درآمد روزانه ما در این بخش حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار است که در نهایت پس از این اتفاق‌ها ممکن است این درآمد روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار کاهش پیدا کند.

خزانه‌دار سابق اتاق بازرگانی افزود: با توجه به این اعداد و ارقام اگر در حوزه دیپلماسی فعالانه عمل شود و اروپایی‌ها پایبند به برجام بمانند، این تحریم آثار منفی چندانی در اقتصاد ایران نخواهد داشت.

فروشندگان هواپیما متضرر می‌شوند

وی یادآور شد: به‌عنوان مثال اکنون که قرادادهایی با شرکتی مانند توتال وجود دارد تا زمانی که اتحادیه اروپا از برجام خارج نشود این قراردادها معتبر است. البته ممکن است در حوزه هواپیمایی یا برخی قراردادهایی که هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند مشکلاتی ایجاد شود که در این موارد کشورهای طرف قرارداد با وجود هزینه‌هایی که در ایران انجام داده‌اند موفق به دریافت سودی از این بازار نخواهند شد.

حسینی افزود: در صنعت خودروسازی نیز این را نمی‌دانم آیا امکان دریافت جریمه در صورت لغو قراردادها وجود دارد یا خیر. اما در نهایت این موارد بستگی به متن قراردادی که میان کشورها به امضا رسیده، دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی، نزدیکی ایران به اتحادیه اروپا، چین و روسیه شرایطی به مراتب بهتر از بار قبل ایجاد می‌کند، گفت: حتی شاید برای اتحادیه اروپا هم منفعت در آن باشد که به برجام پایبند بماند. اکنون به نظر می‌رسد به دلیل مسائل اقتصادی و امنیتی از سوی کشورهای اروپایی هیچ اراده‌ای مبنی بر خروج برجام وجود ندارد اما اگر زمانی اتحادیه اروپا تصمیم به خروج از برجام بگیرد از نظر شرایط بانکی و مسائل تجاری به سال ۱۳۹۱ باز خواهیم گشت.

به گزارش ایسنا، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز گفته که با توجه به باقی ماندن اروپایی‌ها در برجام و زمانی که شرکت ایرباس برای بررسی شرایط درخواست داده، اظهارنظر قطعی درباره سرنوشت قرارداد هواپیماهای برجامی زود است ولی نمی‌توان گفت که با خروج آمریکا از برجام، ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.