کد مطلب: ۵۶۹۵۶۲

در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

خوش‌بینی به بورس / امسال در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

خوش‌بینی به بورس / امسال در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار سرمایه روند تعادلی را این روزها کسب کرده است و بسیاری از نمادها پس از اصلاحات قیمتی روند صعودی خود را آغاز کرده‌اند. اما با توجه به شروع به کار دولت جدید بازار سرمایه به چه سمتی حرکت می‌کند؟ کدام گروه‌ها می‌توانند پیش‌رو باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در هفته‌های گذشته با رشد قابل توجه خود به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید و به نظر می‌رسد مقاومت بعدی شاخص در محدوده ۱٫۵ میلیون واحد باشد. اما با روند مثبت بازار و اصلاح قیمتی عمده نمادها اما همچنان شاهد قفل صف فروش نمادهای کوچک هستیم.

نگرانی فعالان بازار در حال حاضر برای بازار از این جهت است که اگر نقدینگی مورد نیاز به بازار تزریق نشود روند بازار با صعود گسترده همراه نخواهد بود. اما تحلیل کارشناسان بازار سهام از روند فعلی بازار سرمایه و تحرکات احتمالی که می‌تواند در بازار رخ دهد چیست؟

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار سرمایه شرایط سخت خود را گذرانده است. بسیاری از سهم‌ها با ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن هستند. در ماه‌های گذشته نمادها با اصلاحاتی که داشته‌اند در کف قیمتی خود قرار دارند. وی در این باره تشریح کرد: اگر نمادهایی هستند که در حال حاضر با ریزش همراه شدند به این دلیل است که از شرایط ریزشی بازار دور مانده‌اند.

فلاحیان در بخش دیگری گفت: بازار سهام در وضعیت صعودی قرار دارد اما این روند قوی نیست و به صورت چرخشی نمادها مثبت می‌شوند. در حال حاضر رشد پایدار در تمام صنایع نداریم و عمده سهم‌ها حداکثر ۳۰ درصد رشد را ثبت کرده‌اند و به دلیل اصلاح عمده قیمت در سهم‌ها رشد آن‌ها از کف شروع شده است.

کدام گروه‌ها پیشرو خواهند بود؟

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در یک هفته گذشته اقبال به صنایع پتروشیمی و فولادی زیاد بوده است و روند صنایع دیگری مثل بانک و خودرو به دلیل وضعیت بنیادی نامناسب، زیان‌ده بوده‌اند.

وی تشریح کرد: با توجه به قیمت‌های جهانی و دلار در آینده صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی در بازار قابل توجه خواهند بود و بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران خود می‌کنند.

فلاحیان اضافه کرد: اگر افراد در این صنایع اقدام به سرمایه‌گذاری کنند در بلند مدت بازدهی مناسبی را خواهند داشت و البته پتروشیمی و فلزات اساسی از جمله گروه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها ایمن است.

او می‌گوید: ممکن است دولت سیاست‌های کنترلی را در پیش بگیرد و قیمت دلار را در محدوده ۲۷ هزار تومان نگه دارد اما بعد از یک وقفه کوتاه مدت دلار به سمت ۳۰ هزار تومان حرکت می‌کند. فلاحیان در این باره تشریح کرد: بازه‎‌‌های تورمی در کشور کوتاه مدت شده‌ است و اگر دولت جدید سعی بر کنترل فضای اقتصادی داشته باشد با یک ابر تورم رو به رو هستیم.

این کارشناس بازار افزود: بهتر است قیمت دلار توسط دولت کنترل نشود و اجازه دهد دلار و تورم همسو با یکدیگر حرکت کنند در این صورت دلار به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

کدام بازار بازدهی بیشتری را در دولت جدید دارد؟

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است و بهتر است سرمایه‌گذاران با دیدی بلند مدت به بازار نگاه کنند و درگیر نوسان‌گیری در آن نشوند. به نظر می‌رسد بازدهی بورس در سال جاری بیشتر از بازارهای دیگر مالی باشد.

وی افزود: در بازار مسکن و دیگر دارایی‌ها به دلیل انکه زمزمه گرفتن مالیات از آن‌ها زیاد شده است محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. و در شرایط فعلی جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بخش کم شده است.

فلاحیان همچنین درباره سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هم معتقد است: با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کم می‌شود و بنابراین خودرو هم بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بنابراین تنها بازاری که می‌تواند در شرایط فعلی به دور از هیجانات عمل کند و بازدهی خوبی را داشته باشد بورس است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ۱۵ سال در بورس هستم و همچنان نظرم بورس هست. بازار شفافی داره. سال گذشته بخاطر ورود آماتورها و خروجشون بازار آشفته شد. افرادی با تفکر دلال گونه. شاید براشون درس سخت و ترسناکی بود ولی فهمیدن بورس جای سرمایه گذاری هست و اگر بخوای بیای یک شبه ماشینت نو کنی شدنی نیست و حتمن باعث شکست خواهد شد. رفتارهای هیجانی هم آفت بورس هست.

    • ناشناس

      بخدا بعنوان 25سال سابقه در بورس نظر می دیم 15هفته هم در بورس نبودی اگر بودی مشکلی که همه را بجان هم انداخته چیزی جز دامنه نوسان نیست که ثابت میکنه یا بیسوادی یا مخصوصا ادرس غلط به باز می دهی برو جمعش کن

    • ناشناس

      بله عزیز همینها بعد یکسال آموزشی که در معاملات و بورس ندیدند هیچی فقط پرادعاتر و بی ادبتر از قبل هم شده اند

    • ناشناس

      اگه اینجوریه منم ۶۵ ساله تو بورسم.

  • ناشناس

    من سهم خریدم دونه ای هزار الان شده دونه ای دویست .بنظرتون تاکی سربه سر میشم .سود پیشکش

    • ناشناس

      وقتی هشتاد درصد ضرر کردی، یعنی هیچی بلد نیستی از بورس. بذار برو.

  • سهامدار خرد و چند سال قدیمی تر از پارسال

    بی‌سوادان بورسی ماجرای بازار امروز را بخوانند و ببینند از حرف کارشناس یا بیسوادی خودشون که بازار منفی میشه اگر کارشناس بازار را منفی مثبت میکنه دیروز که اکثریت گفتند مثبته حالا اگه میخواید برعکس معامله کنید به خودتون مربوطه چون همین کار را هم کردید تا آخر بخوانید متوجه میشویدبازار امروز شنبه رو دیدید که عده ای حالا مهم نیست حقیقی یا حقوقی پولدار وقتی دیدند بورس خوب پیش میره وقتی شاخص کل و هم وزن و ۷۰ درصد سهام مثبت بودند و یه رنج منفی تو سهام حتی بنیادی بزرگ مثل فلزی و معدنی و پتروشیمی کشیدن بیسواد هم شاخص کل را نگاه کرد و رفت تو صف فروش وکاری نداشت سهامش بنیادی و خوبه یا نه بهترین سهام بازار مثل معدنی و پتروشیمی هم منفی شد اول شاخص کل افت داشت بعد بیسوادهای بورسی دیگه ای بدتر قبلی به شاخص کل نگاه کردند سهام کوچک و متوسط بنیادی را که اکثرا ربطی هم به سهام شاخص ساز کل ندارند آنهم منفی کردند و شاخص همزن هم افت کرد و در نیجه ۳۰ درصد بازار صبح را منفی کردند تعداد سهام مثبت از ۷۰٪ شد آخر وقت ۴۰٪ یعنی بخاطر چهار تا نماد شاخص جعلی کل ۳۰ در صد بازار یعنی تعداد ۱۵۰ نماد بخاطر بیسوادی بعضی معامله گران منفی شد

    • ناشناس

      قدیمی ها خوب میدانن مشکل بورس چیست کم کم حتی کسانیکه بالای 5 سال است در بورس هستن به این نتیجه خواهند رسید که بیهوده نمی گویند حذف دامنه نوسان جمله ایی کوتاه پر معنا و علمی که تمام مشکلات بورس در دل همین یک خط نهفته است تازه واردان و غیره انقدر گیج نزنن چون قدیمی ها انقدر گیج زدن تا به این نقطه رسیدن که هیچ راهی نیست باید ما همیشه از تجارب اهل فن استفاده کنیم نه خود تجربه کنیم ولی گویند تا گوساله بخواهد گاو شود دل پدر مادرش اب شود از قدیم گفتن باز میگن باز خواهند گفت تا دامنه نوسان حذف نشود این بورس درست شدنی نیست و موافقان دامنه همین جماعتی هستن که همه را خون دل دادن و کش از خودشان بریده اند و می دانن حذف دامنه نوسان مثل جن و بسم الله برای انهاس دوستان و سهام داران خودتان خسته نکنید

    • ناشناس

      راست گفتی اینها منفی میدن همون جریان جن و بسم الله است دمت گرم زدی توخال

    • سهامدار خرد و چند سال قدیمی تر از پارسال

      بله درسته پسر یا دختر عمو اصل قضیه و همه مشکل بورس همین وجود دامنه نوسانه که سبب ایجاد صف و رانت میشود ولی تازه وارد هم نباید به صف توجه کند و معامله کند اگر صف هم نباشد بالاخره بیسواد بورس یک مورد بیخودی دیگه پیدا میکنه و بجای تحلیل و یادگیری و کسب تجربه که براش سخته از آن در معاملات استفاده میکند چون اصلا علم و تحلیل را در بورس قبول نداره چون فکر میکنه کارشناس مفتی باید بِجُوه بذار دهنشه ولی در کل صحبت شما درسته و حذف دامنه نوسان ضروری است و خودم بارها در این مورد مطلب نوشتم و ناسزا هم شنیدم از دلال‌های مختلف

  • ناشناس

    وقتی مسوولان دولتی در سال گذشته به قصد دوشیدن ملت را دعوت به بورس کردند سرمایه گذاری چه معنی دارد.

    • ناشناس

      شما هم اومدین مردم بدوشید نزاشتن

  • ناشناس

    مسؤلین فعلی سازمان بورس باید محاکمه و برکنار شوند.

  • ناشناس

    یکسال است از زندگی جز زیان مادی، غم و افسردگی چیزی نفهمیدیم.

  • ناشناس

    بترسید از این اعتماد و اعتقاد از دست رفته مردم

  • ناشناس

    در جواب عنوان خبرت تجارت نیوز برای خوشحالی تو و اینکه حتما تایید کنی و چاپ کنی میگم در رمزارز سرمایه گذاری کنند حتی از خوب هم بهتره

    • ناشناس

      شوخی کردم منفی دادند عجب ظرفیت شوخی هم ندارید کدوم رمزارز اینرو گفتم تجارت نیوز چاپ کنه وگرنه هرچی در مورد بورس بگی به غیراز بدگویی‌ از بورس چاپ نمیکنه آرزو به دلمون موند یه چیزی از ما تایید کنه خخخخ

  • ناشناس

    بورس ایران یعنی شاخص کل اگر خوب بود و مثبت میگن بورس رو به بالاست و اگر منفی شد که الحمدالله به لطف مسئولین که نذاشتن منفی بشه میگن شاخص در حال اصلاح در هر صورت سهم ها بزرگ فقط رشد میکنن و بقیه سهم ها هیچی به هیچی .نتیجه سمت سهم های کوچک نباید رفت چرا که نه نظارتی رو به بالا رفتن یا پابین اومدن قیمت سهم در سازمان بورس انجام نمیشه فقط در حال بالا بردن شاخص کل اونم برای بستن دهان من و شما انجام میدن.دستکاری یعنی این.

  • ناشناس

    فقط سیمان امسال سال سیمانی هاست یاعلی