کد مطلب: ۲۲۷۹۹۸

تراز دریاچه ارومیه ۳۹ سانتی‌متر افزایش یافت

تراز دریاچه ارومیه 39 سانتی‌متر افزایش یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آخرین آمار تراز دریاچه ارومیه در زمان حاضر نسبت به سال آبی (اول مهر 96) 39 سانتی‌متر افزایش یافته است.

حمید قاسمی افزود: براساس این آمار در ابتدای سال آبی تراز دریاچه ارومیه یک هزار و 270 متر و 31 سانتی‌متر بود که این رقم به یک هزار و 270 متر و 70 سانتی متر در حال حاضر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه این تراز دقیقا مشابه سال گذشته در این موقع است، اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه هم اکنون 2 هزار و 230 کیلومتر مربع است در حالی که وسعت آن در حالت نرمال سال‌های پرآبی حدود چهار هزار و 526 کیلومتر مربع بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یادآوری کرد: برای تکمیل طرح‌های احیای این دریاچه 12 میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال گذشته برای این استان تخصیص یافته است.

قاسمی با بیان اینکه پل میان گذر از عوامل بحران زای این دریاچه است که مانع چرخش آب این دریاچه می‌شود، یادآوری کرد: اثرات زیست محیطی این پل مطالعه و تکمیل شده و اصلاح آن از طریق سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

وی گفت: برای اصلاح پل میان گذر دریاچه ارومیه حدود یک هزار و 600 تا یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار کرد: اولویت نخست پیشنهاد مشاور برای اصلاح این پل 2 بازشدگی به فاصله 500 متر است تا چرخش آب در این دریاچه انجام شود.

قاسمی افزود: چرخش آب موجب می‌شود تا نمک محلول و ذرات معلق در آب ته نشین نشود.

وی از اقدام‌های انجام شده در این استان برای احیای دریاچه ارومیه را تعیین نیاز آبی زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌ها اعلام کرد و گفت: این طرح به وزارت نیرو ابلاغ شده تا نیاز زیستی رودخانه‌ها رعایت شود.

قاسمی با بیان اینکه حفاظت فیزیکی حوزه شرق دریاچه ارومیه از دیگر طرح‌های احیای این دریاچه است، ادامه داد: اجرای این طرح موجب رویش علف‌های بستر دریاچه و در نتیجه تثبیت ریزگردها می‌شود.

وی یادآوری کرد: در راستای اجرای این طرح در حریم دریاچه ارومیه از چرای دام نیز ممانعت می‌شود.

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود 6 هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می‌شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.