کد مطلب: ۲۷۸۱۳۰

تشویق حجاج به خرید کالای ایرانی

تشویق حجاج به خرید کالای ایرانی

امسال ۸۶ هزار نفر زائر­خانه خدا هستند که که اگر بطور میانگین حدود ۲ میلیون تومان هزینه کنند معادل وام ازدواج­ ۱۲ هزار زوج می‌شود.

هر ساله با نزدیک شدن به موسوم حج ،​­ خبرهایی از سفر حجاج به خانه خدا به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای خرید به بازار تهران رفتم،­­ وقتی در بازار تهران قدم می زدم تابلو ( لباس احرام، لباس آخرت موجود است) نسبت به گذشته بیشتر به چشم می خورد. به مغازه ای برای خرید پارچه رفتم که لباس احرام برای فروش داشت سرگرم انتخاب بودم که فروشنده از آقایی که قرار بود به حج مشرف شود پرسید پارچه احرام می خواهید یا پارچه برای لباس آخرت؛ جنس ها و قیمت ها متفاوت بود وقتی خریدار به بیرون مغازه رفت از فروشنده که مردی 57 ساله بود و خود چندین بار به حج رفته بود سوالاتی کردم که لباس احرام و لباس آخرت چه تفاوتی باهم دارند.

آقای هاشمی در­ جواب گفت: برای افرادی که به خانه خدا می‌روند خرید لباس بسیار برای آنها ­مهم است لباس احرام کیفیت متفاوتی دارد و لباس باید ضخیم باشد تا بدن مشخص نشود.

وی گفت: وقتی که می گوید لباس آخرت می‌خواهم یعنی لباسی که خریداری می کنی باید بدون شک و ­ شبهه‌ای باشد. یعنی کارخانه مصادره ای نباشد، ماشین آلات آن برای شخص­باشد این یعنی لباسی که از ابتدا حلال شده است. برخی ها به این موضوع بسیار معتقدند.

هاشمی ­در پاسخ به سوال اینکه وقتی ­به حج می روید سوغات برای دوستان و آشنایان می آوردید؟ ولی در جواب گفت: در گذشته که به سفر حج رفتم در بازار اجناس بی کیفیت چینی را مشاهده کردم البته در لابه لای این اجناس،کالاهای بودند که ساخت ایران بود و فقط بسته‌بندی آن عوض شده بود و تصمیم­ گرفتم که به جای آن در کشور خود خرید کنم و ارزی از کشور بیرون نرود.

وی بیان کرد: مردم ما باید بدانند که کالاهایی که در شهرهای عربستان وجود دارد ­بی‌کیفیت هستند.

هاشمی افزود: من به مشتریانم همیشه نصیحت می کنم که به جای صرف وقت برای خرید و رفتن به بازار ،اعمال حج را انجام دهند چون همیشه فرصت برای رفتن به حج پیش نمی‌آید.

در جریان گفتگو ها بودیم که خانمی گفت: چرا باید پول به عربها بدهیم­ و بهتر است پول در کشور خومان خرج شود سال گذشته من به حج مشرف شدم و چادر های برای سوغاتی آوردم که بقدری بی کیفیت بود که نتوانستم حتی سوغاتی دهم.

مردم دیگری می گوید: بیشتر کالاهای عربستان مانند میوه و …. که با بسته بندی های عربستانی است و اکثر کالاها برای ایران است.

وی افزود: چرا باید ارز از کشور خارج شود و در صورتی که جوانان ما اینجا بیکار هستند با همان پول کالای ایرانی بخرند تا تولید رونق بگیرد.

همزمان با سفر حجاج با توجه به قیمت و کیفیت کالاهای ایرانی، مزایای خرید کالای ایرانی توسط حجاج مستلزم فرهنگ‌سازی است و­ ترویج خرید کالای ایرانی توسط زائرین توصیه شده است.

به گفته قاضی‌ عسگر­ همانند سال‌های قبل به ازای هر یک میلیون نفر، هزار نفر سهمیه به ایران اختصاص یافته است، لذا امسال حدود ۸6 هزار زائر داریم.

وی گفت : ظرفیت ساک‌هایی که برای زائران حج تمتع سال 97 در نظر گرفته شده، محدود است و هر زائر یک ساک بزرگ به همراه یک ساک کوچک برای وسایل ضروری و دم دستی خود در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شعار سال جاری را «حمایت از کالای ایرانی»­ تعیین کردند و ما در امور حج و زیارت در تلاشیم تا این شعار محقق شود و­ به زائران حج 97­ پیشنهاد کرده ایم که برای خرید سوغات از طریق خرید آنلاینی که توسط تولید کنندگان داخلی مهیا شده است، اقدام کنند.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.