کد مطلب: ۱۳۲۳۶۵

تعداد صنعتگران ایرانی در دولت یازدهم چقدر افزایش یافت؟

تعداد صنعتگران ایرانی در دولت یازدهم چقدر افزایش یافت؟

بر اساس گزارش‌های رسمی، در سال 1391، یعنی سال پایانی فعالیت دولت دهم، تعداد شاغلان ایرانی در بخش کشاورزی 3 میلیون و 998 هزار و 417 نفر بوده که این رقم در سال 1395 به چهار میلیون و 605 هزار و 505 نفر افزایش یافته است.

بررسی وضعیت اشتغال در ایران نشان می‌دهد سیاست‌های اتخاذ شده در دولت یازدهم در ایجاد شغل در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات موثر بوده و افزایش تعداد اشتغال ایجاد شده در این حوزه‌ها را به همراه داشته است.

تنها حوزه‌ای که در چهار سال اخیر با کاهش تعداد شاغلان روبروست بخش ساختمان است که دلیل این کاهش نیز رکود چشمگیر صنعت ساختمان در ایران بوده است.

صنعت ساخت و ساز در حدود 10 سال است که با کاهش سرمایه‌گذاری روبروست. همین مساله سبب شده است این بخش وارد فاز رکودی شود.

آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال 1391، سال پایانی فعالیت دولت دهم، تعداد شاغلان ایرانی در بخش کشاورزی 3 میلیون و 998 هزار و 417 نفر بود که این رقم در سال 1395 به چهار میلیون و 605 هزار و 505 نفر افزایش یافت.

در عین حال شمار شاغلان در بخش صنعت نیز با افزایشی 508 هزار نفری در این دوره زمانی روبرو بود چرا که شاغلان بخش صنعت در سال پایانی فعالیت دولت دهم برابر با 3 میلیون و 723 هزار و 477 نفر بودند. تعداد صنعتگران ایرانی در سال 1395 به 4 میلیون و 231 هزار نفر افزایش یافت.

در عین حال شاغلان در بخش خدمات در ایران نیز از 9 میلیون و 731 هزار نفر به 11 میلیون و 323 هزار نفر افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش اشتغال در این دوره به حوزه خدمات تعلق داشته است.

در این مقطع زمانی تعداد شاغلان ایرانی در بخش ساختمان از 3 میلیون و 174 هزار نفر به 2 میلیون و 968 هزار نفر کاهش یافت.

همان گونه که اشاره شد کاهش تعداد شاغلان در این حوزه تحت تاثیر رکود در فعالیت‌های ساختمانی و کاهش فعالیت صنعت ساخت و ساز رخ داده است.

اشتغال یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصاد ایران در شرایط کنونی و سال‌های آتی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیکاری فشار فراوانی را به اقتصاد ایران وارد کرده است از این رو اولویت مهم دولت در سال‌های پیش رو ایجاد شرایطی به منظور بهبود وضعیت اشتغال و تولید در کشور خواهد بود.

برآوردهای صورت‌گرفته نشان می‌دهد حتی رشد هشت درصدی اقتصادی در سال‌های اجرای برنامه ششم باز هم سبب می‌شود جمعیتی در حدود 5 میلیون نفر از یافتن شغل باز بمانند اما در عین حال سیاست‌هایی از سوی دولت یازدهم برای افزایش توان اشتغال‌زایی اقتصاد کشور در حال طراحی است.

بیکاری سبب شده است ایجاد شغل یکی از مهمترین نقاط مانور کاندیداهای منتقد دولت باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.