کد مطلب: ۲۷۵۹۰۳

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

تعرفه برق مشترکین پرمصرف و بدمصرف افزایش یابد

تعرفه برق مشترکین پرمصرف و بدمصرف افزایش یابد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وقتی در کشور تعرفه مشترکین پر مصرف و کم مصرف یکی باشد به طور طبیعی بدمصرفی و اسراف انرژی ظهور پیدا می‌کند.

علی ادیانی درباره دلایل خاموشی های اخیر و توقف صادرات برق ایران، اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز مردم به طور طبیعی اولویت با مردم کشور است از همین منظر صادرات برق در شرایط کنونی فاقد موضوعیت است. کمبود برق و خاموشی های اخیر دارای چندین دلیل است؛ دلیل اول آن کاهش بارندگی است. ما به طور طبیعی شاهد هستیم که در چند سال اخیر نزولات آسمانی تقلیل یافته است و طی چندین سال گذشته حدود ۴۴ درصد کاهش نزولات آسمانی داشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ،ادیانی در ادامه گفت: از آنجا که بخشی از برق کشور از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود به طور طبیعی وقتی آب پشت سدها کاهش یابد تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی نیز به همین نسبت کاهش می‌یابد. نکته‌ای دیگری که وجود دارد این است که به طور میانگین هر سال ما شاهد افزایش پنج درصدی مشترکین هستیم، این آمار در برخی از استان‌ها به ۱۵ درصد به طور میانگین در سال می‌رسد.

ادیانی افزود: مساله بعدی که وجود دارد این است که در طول این سال‌ها ما نتوانسته‌ایم دستگاه‌ها و ابزارآلاتی که انرژی‌بر هستند را در چارچوب استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم لذا اغلب دستگاه‌هایی که با انرژی برق سر و کار دارند فاقد استانداردهای بین‌المللی هستند و به همین نسبت مصرف برق آنها نیز بالاتر است.

وی با تاکید بر اینکه «باید فرهنگ سازی در مصرف برق و انرژی در کشور جدی تر گرفته شود»، تصریح کرد: قطعا تعرفه مشترکین پرمصرف با تعرفه مشترکین کم مصرف نیز باید متفاوت باشد، در همه جای دنیا نیز اینگونه است. در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای مشترکین پرمصرف تا صددرصد و در برخی کشورهای دیگر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت در نظر می‌گیرند.

ادیانی خاطرنشان کرد: وقتی در کشوری تعرفه مشترکین پرمصرف و کم مصرف یکی باشد به طور طبیعی بدمصرفی و اسراف انرژی ظهور پیدا می‌کند. ما استفاده بهینه و رعایت الگوی مصرف انرژی را به فرهنگ عمومی تبدیل نکردیم.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید مکانیزمی را تعبیه کند و مشترکین بدمصرف و پرمصرف باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند، این قاعده عقلانی است. هر کسی خدمت می‌خواهد باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: وزارت نیرو نیز چه در بحث تولید برق و چه در بحث تولید آب منابع کافی در اختیار ندارد. قیمت تمام شده برای تولید با قیمت دریافتی از مشترکین برابری ندارد بلکه مشترکین نصف هزینه را پرداخت می‌کنند و مابقی را دولت و وزارت نیرو باید بپردازد به همین دلیل به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم نیروگاه‌ها و سدهای جدیدی احداث کنیم و آب‌های سطحی را مهار کنیم، همه اینها دست به دست هم داده تا ما اکنون شاهد خاموشی‌ها باشیم.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.