کد مطلب: ۵۲۶۸۹۷

خطر ۶۰۰ تایی شدن فوتی‌های کرونا/ آیا کشور دو هفته تعطیل می‌شود؟

خطر ۶۰۰ تایی شدن فوتی‌های کرونا/ آیا کشور دو هفته تعطیل می‌شود؟

موج چهارم کرونا به سرعت در حال پیشروی بوده و خطر ۶۰۰ تایی شدن مرگ‌های کرونا تخمین زده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنابر هشدار معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اساس داده‌های جمع آوری شده در اپلیکیشن ماسک به ستاد ملی مقابله با کرونا اخطار دادند که خیز چهارم کرونا باعث مرگ حداقل ۲۰ هزار نفر و رسیدن تعداد روزانه مرگ به بالای ۶۰۰ نفر خواهد شد. متخصصان پیش بینی کننده بر اساس داده‌های آمار ابتلا و بستری کرونا عنوان کردند که از هم اکنون باید تعطیلی سراسری دو هفته‌ای اعلام کنید.

بررسی آمار‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۴۴۷ نفر در ایران مبتلا و تقریبا ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۳۴۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده بوده و موج چهارم بیماری با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی است.

تمام مراکز استان‌ها از امروز ۱۸ فروردین در وضعیت قرمز قرار گرفتند. هم‌اکنون ۲۵۷ شهرستان، قرمز ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

سرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیز‌های قبلی است.

بنابر اعلام اپلیکیشن ماسک از طرف معاونت بهداشت وزارت بهداشت ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودرو‌های شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن تمام رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع نماید. در غیر این صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.

افزایش ٢ برابری بستری شدگان

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اکنون تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن بوده و تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی کرونا در حال افزایش بوده و روند بستری کرونا فزاینده است و در برخی بیمارستان‌های ارجاعی کرونا آمار بستری شدگان به بیش از ٢ برابر رسیده است و تعداد قابل توجه استان‌ها بالای ٣٠ تا بیش از۵٠ درصد موارد مثبت کرونای انگلیسی است و فرض باید کرد که اکثر موارد مثبت در کشور کرونای انگلیسی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

حریرچی درباره احتمال تعطیلی ۱۰ روزه تهران گفت: درخواست شده به جز مشاغل گره یک بقیه درتهران در تعطیلی کامل باشند و حتماً تصمیمی که مطابق با خرد جمعی و به نفع عموم مردم باشد در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته خواهد شد.

پیشنهاد تعطیلی ۷ تا ۱۰ روزه تهران

علیرضا زالی رییس ستاد کرونای استان تهران اظهار کرد: پیشنهاد ما برای گذر از بحران، تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران است. میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس موجب شده است تا سرایت پذیری کووید ۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد.

وی با بیان اینکه هفته آینده، هفته ای بسیار سخت برای پایتخت خواهد بود، افزود: تجربه اخیر خوزستان که با گونه جهش یافته کرونا ویروس رخ داد، در تهران نیز در حال تکرار است و باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران داشته باشیم. متاسفانه با جدی نگرفتن توصیه های کارشناسان نظام سلامت، امروز شاهد وقوع یک سناریوی تلخ هستیم که نباید رخ می داد.

خطر ۵۰۰ تایی شدن مرگ‌های کرونا

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه این وضعیت قابل پیشگیری بود و می‌شد در تعطیلات عید بهتر برخورد کرده و وضعیت بیماری کنترل شود، ادامه داد: در حال حاضر تنها راه کنترل این شرایط، تعطیلی است. حداقل باید تعطیلی دو هفته‌ای را در تهران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های آینده افزایش مرگ و میرها را در کشور شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: تا دو - سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. باید در وضعیت کنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا مرگ‌هایمان چهار رقمی نشوند. زیرا این ویروس ویروس جهش یافته انگلیسی است. این ویروس در هر خانواده تعداد افراد زیادی را درگیر می‌کند و هر یک نفر ممکن است، هفت تا هشت نفر را آلوده کند. وقتی تعداد افزایش یابد، میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد. در این ویروس شدت بیماری هم بیشتر است.

با این حال در نقاط مختلف شهرستان‌ها و البته روستا‌ها علی‌رغم شرایط بحران و وضعیت خطرناک شیوع کرونا، باز هم شاهد تجمعات و مراسمات هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از ادارات نیز قوانین مربوط به دورکاری و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا اجرا نشده است. امروز نظارت و پیگیری و کنترل وضعیت اجرای دستورالعمل ها و مصوبات حلقه گمشده‌ی زنجیره مبارزه با کرونا است و همین امر نیز اشکال در اجرا علی‌رغم وضع برخی قوانین درست موجب شکست مکرر ما از کرونا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند گزارش عدم لغو پروازهای ترکیه را نیز مطالعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.کارمندان اداری و بازنشستگان عزیز حقوق ثابت از دولت دریافت میکنند.چه مملکت تعطیل باشد و چه نباشد حقوق خود را میگیرند.البته حقشان است.اصناف و بازاریان در این شرایط سخت کرونایی چیکار کنند؟باتشکر

    • ناشناس

      حق با شماست مشاغل آزاد که حقوقشون روزی هست

    • ناشناس

      دعا به جان برادران چینی و هواپیمایی ماهان و تشکر از سوغاتشون!

  • ناشناس

    والا اگر این کار رو بکنن خیلی خوبه آخه ما تو عید فقط خونه بودیم ولی الان باید استرس هم داشته باشیم

  • ناشناس

    ترو خدا بانک هارو تعطیل کنید.، ما چه گناهی کردیم، هر روز خطر خانواده ی کسانی که در بانک کار میکنن تهدید میکنه، چه کسی پاسخگو هست واقعا