کد مطلب: ۶۴۷۹۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر حجم مبنا برای بورس لازم است؟

تغییر حجم مبنا برای بورس لازم است؟

بهمن ماه سال گذشته که برای اولین بار حجم مبنا در نمادهای بورسی و فرابورسی اعلام شد. به گفته کارشناسان کاهش حجم مبنای نمادها می‌تواند مثبتی روی معاملات بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی چند سال اخیر حجم مبنا تاثیر منفی روی معاملات بازار سرمایه داشته است. فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که حجم مبنا و دامنه نوسان یکی از مهم‌ترین معضلات بورس‌بازان است.

دامنه نوسان اجازه نوسان قیمتی نمی‌دهد و باید تعداد سهام روزانه پر شود. بر همین اساس این موضوع می‌تواند زیان بیشتر فعالان بازار سرمایه را درپی داشته باشد.

سروش حق‌رودی، معاون نظارت بازار فرابورس ایران نیز در این خصوص می‌گوید: تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال گذشته برای نخستین بار عدم اعمال حجم مبنا برای ۲۰ نماد فرابورسی در بازارهای اول و دوم اعلام شد. این روند ادامه یافت و در انتهای بهمن ماه نیز ۳ نماد مشمول حذف حجم مبنا شدند. در نهایت با اضافه شدن ۶ نماد دیگر در انتهای اسفند ماه، تعداد نمادهای فرابورسی بدون حجم مبنا به ۲۹ نماد رسید.

در نتیجه انتظار می‌رود که با حذف حجم مبنا بورس در بلند مدت روند صعودی به خود بگیرد.

حجم مبنا چیست؟

حداقل تعداد سهامی که در یک روز باید توسط یک نماد مورد خرید و فروش قرار بگیرد تا آن شرکت بتواند نوسان قیمتی مجاز را در تعیین قیمت سهام، برای فردای آن روز اعمال کند.

حجم مبنا در سال ۱۳۸۲ توسط حسین عبده تبریزی شکل گرفت. در ابتدای این قانون، اساس بر این بود که ۱۵ درصد از کل سهام یک شرکت بورسی طی یک سال مورد معامله قرار گیرد و روزهای کاری سال ۲۵۰ روز در نظر گرفته شده بود. بر این اساس حجم مبنای روزانه یک سهم، ۰.۰۰۰۶ (شش ده‌هزارم) کل سهام شرکت در نظر گرفته شد تا قیمت اصلی/ پایانی بتواند نوسان کند.

این قانون برای این گذاشته شده بود که کسی نتواند با معامله کردن تعداد کمی از سهام های یک شرکت در قیمتی خیلی بالاتر یا پایین تر از قیمت فعلی، قیمت آن سهام را جابجا کند. یعنی به طور خیلی ساده، برای اینکه قیمت یک سهامی تکان بخورد و افزایش یا کاهش یابد باید حداقل تعداد مشخصی از آن سهام در روز معامله شود که به این تعداد حجم مبنا می گویند.

حذف حجم مبنا ضروری است

حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه در توییتر خود نوشت: « ۱۷ ساله عبده رفته، ده‌ها مدیر ارشد و میانی بعدش اومدن، فقط حجم مبنا را بالا و پایین کردن. کسی جرئت حذف نداشت، تا الان!»

علی سعدوندی، کارشناسان اقتصادی نیز درخصوص حجم مبنا نوشت: « با تشکر برای افزایش دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ درصد در بورس و فرابورس این سوال مطرح است که بدون برداشتن فاجعه دوم (حجم مبنا) آیا قفل های صف خرید و صف فروش با توجه به افزایش بازده انتظاری در قمار صف نشینی عمیق تر خواهد شد یا این معضل خانمان برانداز التیام خواهد یافت»

کاربر دیگری نوشت: « دامنه نوسان از ۲۹ ام در بازار بورس و فرابورس (به جز بازارپایه) به ۶٪- تا ۶٪+ تغییر میکنه. این اتفاق خوبیه و ‌رفته‌ رفته تا انتهای سال به ۱۰٪ تغییر پیدا میکنه. ولی شرایط همون شرایطه تا وقتی که مورد دست و پا گیری به اسم حجم مبنا هست.»

« واسه ما پیمانکارا، شرکت کیسون به عنوان غول و غایت این حرفه محسوب میشه. امروز حجم معاملاتشو نگاه میکردم شده بود ۸ میلیون تومن و قفل صف فروش! علت؟ پدیده ای به اسم حجم مبنا و دامنه نوسان ۲درصدی! این که نقدشونده ترین بازار کشور رو تبدیل کنیم به چرت ترین بازار کشور جدا کار سختی بود!»

با وجود این موضوعات به نظر می‌رسد تغییر دامنه نوسان و حجم دامنه نوسان در بازه زمانی بلند مدت نقدینگی جدید به بورس وارد می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فعلا یکی جلو فروش آبشاری مردم بگیره. مردمی که مدعی هستن در ضرر هستن هر جایی و هر قیمتی هر سهمی میفروشن.

  • ناشناس

    مردم دارن سهم با p/e 5 هم میفروشن بعد وقتی بهشون بگیم بی سواد بهشون بر میخوره

  • ناشناس

    متاسفانه حقوقی ها دارن خالی میکنن

  • ناشناس

    یه جک خنده دار بگم؟؟ رشد شششششششششارررررپپپپی بورس آغاز شده و به زودی تا 2 و نیم میلیون واحد پیش خواهد رفت..