خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۸۵۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییر ساعت کاری چقدر مصرف انرژی را کم می‌کند؟/ تجربه دیگر کشورها چیست؟

تغییر ساعت کاری چقدر مصرف انرژی را کم می‌کند؟/ تجربه دیگر کشورها چیست؟

تغییر ساعت رسمی کشورها در زمان‌های مشخصی از سال اهدافی چون کاهش مصرف انرژی را دنبال می‌کند. اما به تازگی در ایران ساعت کاری ادارات به ساعت 6 صبح و ساعت شروع کار مترو به 4 و 30 دقیقه صبح تغییر پیدا کرده است. تجربه دیگر کشورها در این مساله چیست و این اقدام تا چه حد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت‌ها به تازگی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی کارکنان، در حال اجرای طرح‌هایی مانند کاهش ساعات و روزهای کاری هستند. برای مثال اخیرا در یک مطالعه‌ای بررسی شد که آیا اگر ایالات متحده از الگوی ساعات و روزهای کاری اروپا پیروی کند، مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت یا خیر؟

در نتیجه این مطالعه مشخص شد که اگر آمریکایی‌ها با کوتاه کردن هفته کاری یا طولانی‌تر کردن تعطیلات، بهره‌وری خود را افزایش دهند و از نظر ساعات کاری از اتحادیه اروپا پیروی کنند هم کارگران شاغل هفت هفته دیگر مرخصی خواهند داشت و هم ایالات متحده حدود 20 درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. از سوی دیگر اگر اروپایی‌ها هفته‌های کاری کوتاه‌تر و تعطیلات طولانی‌تر خود را رها می‌کردند، 25 درصد مصرف انرژی بیشتری داشتند.

در جنبش زیست‌محیطی این باور وجود دارد که کاهش ساعات کار می‌تواند برای محیط زیست مفید باشد. ساعات کار کوتاه‌تر می‌تواند پیامدهای مثبتی مانند فشار زمانی کمتر و داشتن زمان بیشتر برای فعالیت‌هایی که برای سلامت ذهنی مهم هستند مانند تماس‌های اجتماعی، کار داوطلبانه و مراقبت از کودکان به دنبال داشته باشد. در واقع تغییر در ساعات کار بر مصرف انرژی خانوارها از طریق تغییر درآمد و تغییر الگوهای استفاده از زمان تأثیر می‌گذارد. نتایج این مطالعه در کشوری مانند سوئد نشان می‌دهد که افزایش یا کاهش 10 درصدی زمان کار به طور متوسط ​​حدود 8 درصد در مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای اثرگذار است.

تغییر ساعت کاری برای کاهش مصرف انرژی چقدر موثر واقع شده است؟

اما در برخی کشورها تغییر ساعت رسمی و ساعت شروع کار ادارات نیز با هدف کاهش مصرف انرژی اعمال می‌شوند. در کشوری مانند آمریکا، تغییرات ساعت در ابتدا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی معرفی شدند، اما نتایج آن تاکنون قطعی نشده است. اکنون برخی کشورها به دنبال کنار گذاشتن تغییر ساعت هستند. برای مثال برخی از سناتورهای آمریکایی دو بار در سال تغییر دادن ساعت را منسوخ می‌دانند.

تغییر ساعت یا افزایش و کاهش ساعات کاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال ساعت تابستانی در ایالات متحده در طول جنگ جهانی اول در تلاش برای کاهش مصرف انرژی در زمانی که سوخت کمیاب بود، معرفی شد. ایده اصلی این بود که در طول ماه‌های تابستان، ساعات روشنایی روز به عصر تغییر می‌کرد تا مردم مجبور نباشند چراغ‌های خود را زودتر روشن کنند.

به نقل از یورونیوز ، پس از پایان جنگ، این روند متوقف شد و سپس در طول جنگ جهانی دوم زمانی که ذخایر سوخت رو به پایان بود، دوباره مورد استفاده قرار گرفت. بعدها مشخص شد این نوع از صرفه‌جویی حدود یک درصد از مصرف انرژی کشور را کاهش می‌دهد.

این صرفه‌جویی ناچیز ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که بسیاری از مردم در ایالات متحده قبل از ساعت هفت صبح از رختخواب خارج می‌شوند، بنابراین بخش زیادی از انرژی که با روشن نکردن چراغ‌ها در هنگام عصر صرفه‌جویی می‌شود، با روشن کردن آنها در صبح خنثی می‌شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اگرچه ممکن است این تغییر ساعت زمان روشن ماندن چراغ‌ها را کاهش دهد، اما می‌تواند میزان انرژی را که برای گرم کردن یا خنک کردن خانه‌ها استفاده می‌شود را افزایش دهد. به طور کلی، پاسخ‌ها قطعی نیستند و هرگونه صرفه‌جویی در انرژی ناشی از تغییر ساعت تابستانی ناچیز است.

در اروپا نیز در سال 2018 حدود 4.6 میلیون شهروند اتحادیه اروپا حمایت قاطع از لغو تغییر ساعت تابستانی را نشان دادند، اما این قانون همچنان پابرجاست.

در نهایت کاهش ساعات کاری ممکن است در کاهش مصرف انرژی اثرگذار باشد اما جابه‌جایی آن تاثیر چندانی بر این مساله نخواهد داشت و احتمالا هزینه‌های بیشتری نیز برای اجرای این تغییرات روی دست دولت‌ها بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من هیچ فرقی نمیکند آقای ریس جمهور خودش را خسته نکنه با این رایحه بیخود

  • ناشناس

    به نظر من هیچ فرقی نمیکند من که شاهد هستم مردم به خودشون سخت نمیگیرن الکی تغیر ساعتها را خراب کردن خواهشن بر گردونند کم مردم را ادیت کن ریس جمهور

  • اسماعیل

    این تغییر ساعت و یک ساعت اضافه و کم کردن ، آنچنان تاثیری در کاهش مصرف انرژی نداره . مشکل اینکه وقتی میبینیم پول برق رو داره یه نهاد دولتی میده ، ما هم نهایت استفاده رو میکنیم . الآن درجه کولر خونه ما روی ۲۶ ولی بیشتر ادارات درجه رو روی ۲۰ تا ۲۴ میزارن . کارمند اداره هم میگه از جیب من که نمیره .