خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۲۵۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی/ پاس گل به طرح مسکن دولت

پشت پرده تفکیک وزارت راه‌ و شهرسازی/ پاس گل به طرح مسکن دولت

مدتی بود که تب تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی فروکش کرده و خبری از جداسازی دو حوزه راه و مسکن در قالب وزارتخانه‌های جدید شنیده نمی‌شد. اما روز گذشته یک عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود این مساله را مجددا مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان امسال نمایندگان، طرحی را به هیات رئیسه مجلس ارائه دادند تا بر اساس آن وزارت راه‌ و شهرسازی به دو وزارتخانه مستقل در حوزه راه و مسکن تبدیل شود. بهانه نمایندگان برای ارائه این طرح، چابک‌سازی حوزه تولید مسکن بود اما گفته می‌شود آنها بیشتر در صدد دادن پاس گل به دولت برای پیشرفت در پروژه نهضت ملی مسکن بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تفکیک وزراتخانه هستند.

فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان معتقد است تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارتخانه‌های جدید می‌تواند مشکلات هر دو حوزه مسکن و راه را حل و فصل کند. او در این باره به ایسنا گفته است :«بیش از ۲۵ معاونت و سازمان فقط در حوزه مسکن زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر هستند. همچنین ۳۱ استان وجود دارد که هر کدام یک مدیرکل با مشکلات مختلف دارند. در این زمینه باید پذیرفت که یک وزیر شرایط بسیار سختی برای مدیریت و فعالیت در این زمینه دارد و از این رو تفکیک وزارت راه و شهرسازی ضروری است.»

کوچک‌سازی وزارتخانه به جای ایجاد هزینه‌

با این حال اما این طرح منتقدان زیادی دارد، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تفکیک وزارت راه و شهرسازی نمی تواند راه حل مسائل و مشکلات حوزه مسکن و راه باشد بلکه مشکلاتی از این دست که در اظهارات پورحاجت هم بیان شده می‌تواند از طریق کوچک‌کردن معاونت‌ها و بخش‌های مازاد وزارتخانه حل و فصل شود و نیازی به تحمیل هزینه‌های بالا به دولتی که اکنون هم در تامین هزینه‌ها و مخارج خود مانده است نخواهد بود.

ناظران اقتصادی تاکید می‌کنند در حال حاضر آنچه وزارت راه و شهرسازی را از رسیدن به اهداف خود عقب انداخته، موازی‌کاری به ویژه در حوزه مسکن است. تعدد معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه طی سال‌های گذشته از یک‌دستی در تصمیم‌سازی و اجرای پروژه‌ها جلوگیری کرده و بازار مسکن کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است.

بی‌ توجهی به حوزه راهسازی

موازی‌کاری، عدم استفاده از مشاوران و کارشناسان حوزه عمران و بی‌توجهی به پتانسیل‌های بخش خصوصی نه تنها به عنوان سدی در برابر ساماندهی بازار مسکن عمل کرده بلکه مسئولان و سیاستگذاران را از توجه به بخش نخست نام وزارتخانه یعنی حوزه راهسازی غافل کرده است.

این غفلت در طرح نمایندگان مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی هم دیده می‌شود و کفه این طرح را آشکارا به سمت حوزه مسکن سنگین کرده است. حوزه‌ای که دولت سیزدهم آن را زخمی کرده اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از عمر سکانداری خود، هیچ پیشرفتی در آن نداشته است.

حالا به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس دست به کار شده‌اند تا دولت همسو را از این شکست تلخ نجات دهند و در همین راستا بدون توجه به هزینه‌هایی که ایجاد یک وزارتخانه جدید به دولت تحمیل می‌کند، طرح تفکیک را ارائه کرده‌اند.

پیشتر در مهرماه محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس از موافقت رئیس‌جمهوری با این طرح خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که تفکیک وزارتخانه به سرعت اجرایی شود. با این حال اما احمد دنیامالی دیگر عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه این طرح را در شرایط فعلی به صلاح منافع کشور نمی‌داند گفته بود:« بعید می‌دانم که بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به امسال برسد.»

در حال حاضر مشخص نیست طرح تفکیک به کجا رسیده و موافق رئیسی با این طرح تا چه میزان رسمیت داشته اما آنچه پیداست، ضدیت طرح با اصول چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت است.

خبرهای بیشتر در حوزه مسکن را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.