کد مطلب: ۲۶۹۸۰۷

تلاش آمریکا برای ابطال پاسپورت دوم شهروندان ایرانی

تلاش آمریکا برای ابطال پاسپورت دوم شهروندان ایرانی

دولت آمریکا دستورالعملی را به کشورهای پذیرنده سرمایه‌گذار خارجی ابلاغ کرده تا علاوه بر ممنوعیت برای اتباع ایرانی، پاسپورت‌های پیشین آنان را نیز باطل کنند.

جزایر کوچک کارائیب شامل سنت کیس، دومنیکا، آنتیگوا و … ، کشورهای اروپایی مالت، بلغارستان، قبرس و کشور آفریقایی کومور از جمله معدود کشورهایی هستند که با سرمایه‌گذاری‌های صد هزاردلار تا چند میلیون یورو پاسپورت خود را به متقاضیان واگذار می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دارندگان این پاسپورت‌ها امکان سفر و فعالیت های اقتصادی با ملیت جدیدی را در بازارهای جهانی دارند.

حالا آمریکا تلاش ویژه‌ای را شروع کرده تا مانع از اعطای تابعیت مضاعف به اتباع ایرانی شود، در جدیدترین اقدام بیش از صد پاسپورت صادر شده برای اتباع ایرانی توسط دولت کومور باطل شده است.

دولت آمریکا مدعی است که دارندگان این پاسپورت‌ها از ایران، صاحبان شرکت‌های دولتی نفتی، بازرگانی و اقتصادی هستند که برای دور زدن تحریم‌های بین المللی اقدام به این کار می کنند.

هر چند با توافق هسته‌ای کنونی اتباع ایرانی تحت تحریم قرار ندارند اما در عمل هیچ یک از شهروندان این کشور با پاسپورت ایرانی حق افتتاح حساب بانکی در دیگر کشورها را به دلیل ممانعت بانک‌ها ندارد و حتی انجام فعالیت‌های اقتصادی همچون ثبت شرکت های بازرگانی برای آنان با دشواری‌های فراوان و گاهی غیر ممکن است.

آمریکا در تلاش است تا دو ماه آینده دور تازه‌ای از تحریم‌های بین‌المللی را بر ضد ایران به اجرا بگذارد و به دنبال اجماعی جهانی برای اجرای آن است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.