کد مطلب: ۶۹۶۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تنش سیاسی در عراق صادرات ایران را کاهش می‌دهد؟/ شیب نزولی تجارت با دومین مشتری بزرگ ایران

تنش سیاسی در عراق صادرات ایران را کاهش می‌دهد؟/ شیب نزولی تجارت با دومین مشتری بزرگ ایران

آمارها نشان می‌دهد که صادرات به عراق به عنوان دومین مشتری بزرگ ایران بعد از چین، در ۴ ماهه نخست سال جاری کاهش داشته است. اما آیا تنش‌ها در عراق شیب روند کاهش صادرات به این کشور را تندتر می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعدازظهر روز دوشنبه (هفتم شهریور) بود که خبری مبنی بر کناره‌گیری سیاسی «مقتدی صدر» منتشر شد. این اتفاق موجب شد تا کشور عراق وارد فاز جدیدی از درگیری‌ها شود. اما موضوع حائزاهمیت و مربوط به ایران به احتمال کاهش صادرات به عراق در پی تأثیر تنش سیاسی بازمی‌گردد. چراکه عراق به‌عنوان دومین مشتری بزرگ ایران نقش بسیار زیادی در صادرات ایران داشت.

بنا بر اعلام گمرک در چهارماهه ابتدایی سال جاری، شش میلیون و ۹۳۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار به عراق صادر شد.

پس از تشدید درگیری‌ها در عراق، مرزهای چهارگانه کشور جهت تردد زوار به عراق بسته شد. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران و رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز اعلام کردند که زائران ایرانی تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند.

حتی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور مجوز برای انجام دو پرواز فوق‌العاده به نجف برای برگرداندن مسافران ایرانی خبر داد.

لغو سفر تجار به عراق

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، در گفتگو با تجارت‌نیوز از امکان کاهش صادرات به عراق در پی بحران سیاسی در این کشور خبر داد. اما تاکید کرد، فعلا قضاوت برای اینکه بگوییم تحولات سیاسی عراق چه میزان تأثیری در تجارت بین ایران عراق خواهد داشت، کمی زود است.

وی در ادامه عنوان کرد: باید حدود یک هفته‌ای منتظر بمانیم تا ببینیم که سیر حوادث به کدام سمت می‌رود.

این فعال اقتصادی اعلام کرد در پی تنش‌های اخیر در عراق بسیاری از تجار که قصد عزیمت به عراق برای شرکت در نمایشگاه را داشتند، سفر خود را لغو کردند.

کاهش صادرات به عراق در ۴ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱

حسینی همچنین تشریح کرد: جوّ ناامن منجر به کاهش مبادلات اقتصادی با عراق شد. این در حالی است که ما در سال گذشته روند صادراتی خوبی با عراق داشتیم. در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم اما این میزان در مدت مشابه سال جاری به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

بنا بر اعلام او، در سال جاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات ما به عراق کاهش یافت. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به ثبات بیشتر قوانین و مقررات در سال جاری بتوانیم صادرات به عراق را ماهانه به ۸۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون دلار برسانیم. اما مجموعه اتفاقاتی که در داخل و خارج از کشور رخ داد منجر به این شد که فعلاً وضعیت تجاری با عراق مطلوب نباشد.

او در پایان یادآور شد: در صورت ادامه این آشوب‌ها، تجارت با عراق که دومین مقصد صادراتی ایران است ضربه بیشتری می‌خورد.

مطلب آخرین اخبار از تحولات عراق را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.