کد مطلب: ۳۳۸۳۴۹

بلومبرگ بررسی کرد:

چه خطراتی اقتصاد جهان را در سال ۲۰۱۹ تهدید می‌کند؟

چه خطراتی اقتصاد جهان را در سال 2019 تهدید می‌کند؟

بلومبرگ در گزارشی با اشاره به جنگ تجاری میان آمریکا و چین، برخی چالش‌هایی که اقتصاد جهان را در سال آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد، مورد بررسی قرار داده است.

رواج پوپولیسم در جهان و تغییر رفتار دولت‌ها، روابط بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده و به‌نظر می‌رسد که این مسئله در سال 2019، اقتصاد جهان را با تهدیدهای بسیاری مواجه خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی بلومبرگ معتقدند که این چرخه در سال آینده میلادی هم خاتمه نمی‌یابد و تعداد خطرات رو به افزایش است.

در این گزارش برخی از چالش‌های سیاسی که اقتصاد جهان را در سال آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد، پرداخته‌ایم.

جنگ‌های تجاری

اگر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا بر سر یک مسئله توافق داشته باشند، آن مسئله افزایش قدرت کشور چین است که برای ایالات متحده یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

این خطرات در حال حاضر، تهدید زنجیره تامین تکنولوژی، گسترش نظامی پکن و تلاش‌های این کشور برای تضعیف تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی است.

شی‌جین پینگ در سوی دیگر اقیانوس آرام، سودای تبدیل کردن چین به بزرگ‌ترین قدرت جهان را دارد.

تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر، بزرگ‌ترین خطری که اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکاست. اگرچه هر دو کشور به تازگی اعلام آتش‌بس کرده‌اند، اما این احتمال وجود دارد اختلافات میان آنها تنها مراحل ابتدایی یک جنگ سرد طولانی‌مدت اقتصادی باشد.

اگر دونالد ترامپ سیاست‌های خود برای افزایش تعرفه‌ها بر واردات کالاهای چینی را متوقف نکند، اقتصاددانان بلومبرگ پیش‌بینی می‌کنند که تولید ناخالص داخلی چین حدود 1.5 درصد در سال 2019 کاهش خواهد یافت.

این روند همچنین می‌تواند رشد اقتصاد جهان را تا پنج درصد کاهش دهد، اما واکنش و سیاست صحیح از سوی چین به میزان قابل توجهی این ضربه را تضعیف خواهد کرد.

ایتالیا

دولت پوپولیستی ایتالیا نیز بر سر بودجه اختلافاتی را با اتحادیه اروپا دارد. سال آینده ممکن است سالی پرتنش برای دولت‌های پوپولیستی غرب و اتحادیه اروپا باشد.

این در حالی است که کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که مسئله بودجه ایتالیا بسیار جدی است. انتخابات پارلمان اروپا در ماه می 2019 برگزار می‌شود و این تنش‌ها، انتخابات پیش رو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر، ایتالیا هم با هرج‌ومرج‌های سیاسی مواجه است و حتی اگر دولتِ حاضر بر سر قدرت باقی بماند، این کشور احتمالا در بازارهای مالی با مشکلاتی مواجه خواهد بود. اوراق قرضه ایتالیا در حال حاضر، در بالاترین سطح چهار سال اخیر قرار دارد.

برگزیت

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی این کشور را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. کارشناسان بر این باورند که برگزیتِ بدون توافق به این معناست که تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال 2030 حدود هفت درصد کمتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود.

اگر توافقی که میان ترزا می و اتحادیه اروپا امضا شده به تصویب پارلمان بریتانیا برسد، این کشور در اتحادیه گمرکی اروپا باقی خواهد ماند. حتی در این سناریو هم پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی بریتانیا تا سال 2030 به میزان سه درصد کاهش یابد.

کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان

تسلط دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان می‌تواند برنامه‌ها و طرح‌های رئیس‌جمهور آمریکا را تا حد زیادی تضعیف کند. به این ترتیب، تحقیق‌ها و بازجویی‌ها در مورد تخلفاتی که در انتخابات رخ داده و همین‌طور امپراطوری تجاری ترامپ به‌راحتی ادامه خواهد یافت. به این ترتیب طرح‌های بعدی از جمله کاهش مالیات و افزایش هزینه‌های زیربنایی با مخالفت نمایندگان مواجه می‌شود که تعطیلی دولت را در پی خواهد داشت.

مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌‌ها حتی می‌تواند کار را برای استیضاح و برکناری دونالد ترامپ ساده‌تر کند. به این ترتیب، سرنوشت نهایی رئیس‌جمهور آمریکا به جمهوری‌خواهانی وابسته است که در مجلس سنا حضور دارند.

انتخابات‌های پیش رو

سال آینده در چند کشور انتخابات برگزار می‌شود و موضع‌گیری‌هی سیاسی آنها تاثیر قابل توجهی بر ثبات یا نوسان بازارها خواهد داشت. در میان اقتصادهای نوظهور، آرژانتین، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و نیجریه انتخابات پیش رو دارند. نتایج انتخابات اخیر در برزیل نشان می‌دهد که ژنرال‌های ارتشی با سیستم‌های نامتعارف‌شان همچنان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. این مسئله حاوی پیام بسیار مهمی برای جهان است.

در میان کشورهای توسعه‌یافته، انتخابات در کانادا و استرالیا برگزار می‌شود. به عقیده کارشناسان تغییرات رادیکال در انتظار این دو کشور نخواهد بود.

قیمت نفت

از سوی دیگر، رکود بازار نفت و کاهش قیمت‌ها، سیاست‌های خاورمیانه و همچنین توافق‌های اوپک و متحدانش را برای کاهش تولید تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. روابط ایالات متحده و عربستان سعودی هم به این مسائل دامن زده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد داشت. او به خبرنگاران در این زمینه هشدار داده و گفته با تیره شدن روابط آمریکا و عربستان، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

آبراه‌های آسیا

در آسیا حمایت ایالات متحده از تایوان افزایش یافته و ارتش آمریکا در حال افزایش عبور ناوهای خود از درون تنگه تایوان با وجود مخالفت چین است. این حرکت همچنین ممکن است موجب تشدید تنش‌ها با چین شود. این در حالی است که مناقشات دریای چین جنوبی هم یک نگرانی چندساله دیگر است.

حملات تروریستی

برخی از تحلیلگران هم نگران حملات تروریستی در سال آینده هستند. این حملات می‌تواند پیامدهای اقتصادی بسیاری داشته باشد و روابط میان کشورها را تحت تاثیر قرار دهد. کنسرسیوم ملی مطالعات تروریسم در دانشگاه مریلند آمریکا اعلام کرده که در سال 2017 حدود 20 هزار و 900 حمله تروریستی در جهان رخ داد و در مجموع 26 هزار و 400 نفر جان خود را از دست دادند. خبر خوب اما این است که تعداد حملات تروریستی برای سومین سال متوالی کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.