کد مطلب: ۲۹۹۰۹۷

توافق مسکو و تهران در خصوص تقویت همکاری‌های تجاری

توافق مسکو و تهران در خصوص تقویت همکاری‌های تجاری

معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود در تهران بر لزوم حفظ همکاری‌های تجاری میان دو کشور با وجود اقدامات خصمانه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کرد.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز با «عباس عراقچی» معاون امور سیاسی وزیر خارجه ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بنا بر بیانیه وزارت خارجه روسیه که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، «روسیه و ایران در این دیدار بر ادامه هماهنگی‌ها میان دو طرف در خصوص تضمین ادامه روند تجارت دوجانبه به منظور مقابله با اقدامات خصمانه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران توافق کردند».

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، «توجه اصلی در این دیدار مسائل مربوط به همکاری‌ها میان ایران و روسیه با هدف حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام) بود».

بنا بر این گزارش، طرف روسی در این دیدار بر تعهد مسکو به توافق هسته‌ای ایران بویژه با توجه به اهمیت این واقعیت که ایران به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده، تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو مایل است تا روابط خود با ایران را به ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بیش از پیش تقویت کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه: مسکو و تهران توافق کردند تا همکاری‌های نزدیک خود را به منظور تضمین حفظ روابط تجاری دوجانبه در برابر تحریم‌های فرامنطقه‌ای و غیرقانونی آمریکا ادامه دهند.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

هر چند که گمانه‌زنی‌ها از این امر حکایت دارد که اقدامات اروپا نخواهد توانست مانع از خروج شرکت‌های بزرگ از بازار تجاری و اقتصادی ایران شود. ضمن اینکه مقامات ایرانی نیز در هفته‌های گذشته بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای و جبران چالش‌های ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تاکید کرده‌اند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.