کد مطلب: ۱۹۷۳۶۶

ثبت رکورد جدید شاخص بورس استانبول

ثبت رکورد جدید شاخص بورس استانبول

شاخص بورس استانبول که از نخستین روزهای سال جاری میلادی در حال افزایش بود، با ثبت رکوردی جدید، از 121 هزار واحد گذشت.

شاخص بورس استانبول که از نخستین روزهای سال جاری میلادی در حال افزایش بود، با ثبت رکوردی جدید، از 121 هزار واحد گذشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص BIST-100 بورس استانبول امروز با افزایش 0.53 درصدی نسبت به روز جمعه و با ثبت رکوردی جدید در سطح 121,341.20 واحد قرار گرفت.

بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی، شاخص بانکداری بورس استانبول 0.79 درصد و شاخص هلدینگ‌ها نیز 0.26 درصد افزایش یافت.

بنا به اعلام این رسانه، شاخص حمل‌ونقل نیز با 1.51 درصد افرایش در بین شاخص‌های بورس استانبول، بیشترین سود را برای سهامداران رقم زد.

شاخص بورس استانبول در ابتدای سال جاری حدود 108 هزار واحد بود.

شاخص بورس استانبول در یک‌سال گذشته با بیش از 50 درصد رشد، از 76 هزار واحد به 121 هزار واحد رسیده و یکی از بازارهای پررونق بورس در سطح جهان به‌شمار می‌رود.

چند روز پیش موسسه اعتبارسنجی فیچ با ثابت نگه داشتن درجه اعتبار مالی ترکیه در سطح +BB چشم‌انداز اعتباری ترکیه را نیز پایدار اعلام کرد.

در گزارش فیچ، با اشاره به نرخ رشد متوسط 5.6 درصدی ترکیه طی پنج سال اخیر، سیاست‌های اقتصادی تشویقی دولت، بهبود مرحله‌ای بخش گردشگری و رشد اقتصادی قوی در کشورهای شریک تجاری ترکیه را به‌عنوان عوامل تقویت کننده اقتصاد ترکیه در سال 2017 معرفی کرد.

فیچ در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ترکیه پیش از برگزاری انتخابات سال 2019 در نتیجه ارائه بسته‌های تشویقی جدید به نرخ 4.7 درصد برسد.

بانک جهانی نیز در گزارش سالانه خود، با اشاره به رشد اقتصادی ترکیه، رشد پنج درصدی را بالاترین میزان رشد برای اقتصاد ترکیه عنوان و اعلام کرد: ظرفیت اصلی رشد اقتصادی ترکیه در سطح چهار درصد ارزیابی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی، رشد اقتصادی فراتر از پیش‌بینی‌های خارجی در سال میلادی گذشته، رونق حدود 12 درصدی صنعت گردشگری ترکیه در سال میلادی گذشته که بیش از انتظارات بود، چشم‌انداز مثبت اقتصاد ترکیه در سال 2018 و نیز افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال منابع مالی از کشورهای منطقه در سایه سیاست‌های حمایتی دولت ترکیه از جمله علل رونق بورس استانبول عنوان کرده اند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.