خبر فوری:

کد مطلب: ۵۴۴۵۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راهکار عجیب وزارت بهداشت درباره انسولین/ مراجعه حضوری ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی؟

راهکار عجیب وزارت بهداشت درباره انسولین/ مراجعه حضوری ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی؟

راهکار وزارت بهداشت برای حل مشکل انسولین قابل تامل است. این وزارتخانه فراخوانی داده و از ۵.۵ میلیون بیمار مبتلا به دیابت خواسته در شرایط کروناحضوری به مراکز درمانی مراجعه و اطلاعات خود را آنجا ثبت کنند. البته این مراکز هیچ اطلاعی از این فراخوان ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوباره انسولین نیست. حتی داروخانه‌هایی که همیشه انسولین داشتند این بار یا ندارند یا تعداد بسیار محدود دارند. مردم از شهرستان برای تهیه انسولین به تهران می‌آیند اما اینجا هم به در بسته می‌خورند.

حالا در این شرایط وزارت بهداشت برای حل مشکل فراخوانی داده و از همه بیماران دیابتی خواسته برای ثبت‌نام سهمیه انسولین به برخی مراکز و بیمارستان‌ها مراجعه کنند اما جالب اینکه هیچ کدام از این مراکز و بیمارستان‌ها در جریان چنین خبری نیستند.

دو روز قبل رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت اعلام کرد در حال ثبت‌نام بیماران دیابتی هستیم.

به گفته او قرار بود بیماران مبتلا به دیابت حضوری به برخی مراکز درمانی مراجعه و مدارک و اطلاعات بیماری خود را آنجا ثبت کنند و بعد از آن سهمیه انسولین فقط به افرادی تعلق بگیرد که در این مراکز ثبت‌نام کرده‌اند.

این فراخوان در صفحه اول سایت رسمی وزارت بهداشت هم قرار گرفته است و لیست این مراکز اعلام شده.

در جریان نیستیم!

اما پیگیری‌ها و مراجعه تجارت‌نیوز به برخی از این مراکز و بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که چنین خبری صحت ندارد و وزارت بهداشت حداقل هنوز چیزی به آنها ابلاغ نکرده است.

تهران کلینیک یکی از مراکز این لیست اعلام شده است. اما آنجا کسی در جریان این خبر نیست. آنها مراجعان را فقط درباره واکسن کرونا راهنمایی می‌کنند و مسئول مربوطه توضیح می‌دهد که نه الان که حتی پیش از این هم ثبت اطلاعات بیماران دیابتی در این بیمارستان سابقه نداشته.

کسی به آنها دستور نداده و بخشنامه‌ای هم دریافت نکرده‌اند که اطلاعات بیماران دیابتی را ثبت‌نام کنند.

آنها مراجعان را به داروخانه‌های اطراف ارجاع می‌دهند و می‌گویند حالا که تا اینجا آمده‌اید داروخانه‌های اطراف را حتما سر بزنید. شاید انسولین داشته باشند و خیالتان برای چند روزی راحت باشد.

صد نفر حضوری آمده‌اند

بیمارستان مهر هم همین است. کارکنان آنجا می‌گویند از صبح تعداد زیادی حضوری مراجعه کرده‌اند و تعداد خیلی بیشتری تماس گرفته‌اند. اما چنین خبری صحت ندارد و هیچ دستوری به آنها داده نشده که اطلاعات بیماران دیابتی را جایی ثبت کنند.

یکی از کارکنان آنجا می‌گوید از صبح افراد زیادی آمده‌اند و زنگ زده‌اند. آنقدر زیاد که ما شک کردیم شاید ما خبر نداریم. اما از مسئولان بیمارستان هم پرسیدیم. آنها هم در جریان نیستند. هیچ چیزی به ما ابلاغ نشده و ما در جریان نیستیم.

اما جالب اینکه این خبر هم در رسانه‌ها آمده، هم در سایت رسمی وزارت بهداشت و هم کیانوش جهانپور آن را در صفحه رسمی خود در توییتر اعلام و لینک مراکز ثبت‌نام را منتشر کرده است.

اما به نظر می‌رسد وزارت بهداشت یا فراموش کرده این تصمیم را به این مراکز درمانی اعلام کند و یا قبل از اعلام، موضوع را رسانه‌ای کرده‌است. یعنی مردم زودتر از این مراکز در جریان قرار گرفته‌اند.

اما این مشکل فقط مربوط به تهران نیست. یکی از کاربران فضای مجازی اعلام کرده که بعد از اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و توییت کیانوش جهانپور به بیمارستان گلسار رشت رفته (بیمارستانی که درلیست اعلام شده وجود دارد) اما مسئولان بیمارستان در جریان نبوده‌اند.

Screen Shot 1400 03 04 at 10.53.17

لیست اعلام شده یک لیست بلند و بالاست. شامل همه استان‌ها و مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که افراد دیابتی باید حضوری به آنجا بروند، اطلاعات خود را بدهند و بعد از این هم فقط کسانی می‌توانند سهمیه بگیرند که اطلاعاتشان وارد شده است.

مراجعه حضوری ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی؟

اما حتی اگر این تصمیم اجرا هم شود، عجیب است که چرا وزارت بهداشت در این شرایط کرونا اصرار بر مراجعه حضوری ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی به این مراکز دارد. آن هم برای بیماران دیابتی که جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

این تصمیم در فضای مجازی واکنش‌های زیادی داشت. آنها تعجب کرده‌اند که چرا متولی اصلی سلامت در کشور، مردم را به مراجعه حضوری و تجمع در این مراکز مجبور می‌کند. «چرا ثبت اطلاعات اینترنتی نیست. من پدرم را در این شرایط کجا ببرم؟ اگر از دیابت و کمبود انسولین نمیرد حتما از کرونا می‌میرد.»

برخی دیگر می‌گویند قبلا این مراحل را طی کرده‌اند و اطلاعات آنها ثبت است سال‌هاست بر همان اساس انسولین می‌گیرند ثبت‌نام مجدد برای چیست؟ «مادر من سال‌هاست در مرکز بهداشت پرونده تشکیل داده و براساس آن از داروخانه انسولین می‌گیرد. چرا باید دوباره ثبت‌نام کند؟»

یکی دیگر از کاربران نوشته که احتمالا وزارت بهداشت تصور می‌کند ما با ثبت‌نام‌های متعدد در این سامانه و آن مرکز بهبود پیدا می‌کنیم. واگرنه چند بار باید در یک سامانه ثبت‌نام کرد. «من تا به حال ۵ بار پرونده تشکیل داده‌ام. دقیقا دارید چه می‌کنید؟ ثبت‌نام های مکرر بیماری ما را خوب نمی‌کند.»

فرد دیگری نوشته به جای این همه سامانه و مرکز، کاش انسولین تولید می‌کردید که مردم درگیر و در به در داروخانه‌ها نباشند.

فرد دیگری نوشته جالب است من بارها اطلاعاتم را ثبت کرده‌ام اما وقتی رفتم انسولین بگیرم دیدم از سهمیه خارج شدم. یعنی سرخود تشخیص می‌دهند که ما انسولین نمی‌خواهیم.

فرد دیگری نوشته الان باید زمان واکسیناسیون دیابتی‌ها را اعلام کنند نه اینکه آدرس مراکزی را بدهند که برای بار چندم پرونده دریافت انسولین تشکیل بدهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناهید کاظمی

    کسانی که رحمی به مردم ندارند خدا بهشون رحم نمی کنه. امیدوارم که عزیزان کسانی که این دستورات رو میدند به بدترین درد بی درمان دچار شوند. الهی امین

    • ناشناس

      وزارت بهداشت حالش خوب نیست درست؛ اما نفرین اعضای خانواده‌های آنها برای چیست؟

  • رضا

    به خدا تو دیوونه خونه داریم زندگی میکنیم.

  • صالح

    سالی دوبار فقط تامین اجتماعی مرکز خیابان کارگر پرونده تشکیل میده میبریم برای انسولین حالا مگه تو سیستمشون ندارن که دوباره باید حضوری ببریمشون بیمارستان های که منشا کرونا هستن در حالی که هنوز واکسن نزدن ؟

  • ناشناس

    سلام ما قبلا ثبت نام کردیم این داستانها چیه هروز یه چیزی مگین مگه بیکارین به این وضیت کرونا حضوری چیه مخواین مردم کشتن بدین تورا خدا دگه بس کنین مردم اذیت نکنین

  • ناشناس

    چند بار ثبت نام کنیم دوبار تا حالا پرونده توی اسناد پزشکی داریم کافی نیست چرا حضوری

  • ناشناس

    چطورثبت نام کنم هیچ فرمی ندارد