کد مطلب: ۵۷۷۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکسیناسیون کدام دانشجویان آغاز شد؟ / دانشجویان باید برای واکسن ثبت‌نام کنند؟

واکسیناسیون کدام دانشجویان آغاز شد؟ / دانشجویان باید برای واکسن ثبت‌نام کنند؟

مقامات می‌گویند واکسیناسیون دانشجویان آغاز شده و احتمالا تا آبان ماه به اتمام می‌رسد. آن دانشجویانی که واکسن زده‌اند می‌توانند حضوری به دانشگاه بروند و بقیه کلاس‌ها هم از آبان ماه دایر می‌شود. اما کدام دانشجویان تاکنون واکسن زده‌اند؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، قرار بود واکسیناسیون دانشجویان با اولویت دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد انجام شود و بعد از آن نوبت به دانشجویان مقطع لیسانس برسد. ابتدا گفته شد روند واردات و تزریق واکسن کند است و نوبت دانشجویان لیسانس به تاخیر می‌افتد. اما گویا در برخی از شهرها و دانشگاه‌ها روند واکسیناسیون دانشجویان آغاز شده است.

در برخی از دانشگاه‌ها گفته می‌شود که واکسیناسیون دانشجویان آغاز شده و اولویت تزریق با دانشجویان خوابگاهی است. از آن جمله دو روز گذشته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از واکسیناسیون اغلب دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه خبر داد. البته به تعداد بسیار محدود.

نحوه واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد

در دانشگاه آزاد هم تزریق واکسن دانشجویان آغاز شده و در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد هم سامانه ثبت‌نام واکسن دانشجویان وجود دارد و افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه واکسن دانشجویان، زمان و محل واکسن را مشخص کنند و واکسینه شوند.

واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد از اول شهریور ماه آغاز شده و گفته می‌شود در صورت تامین واکسن کرونا تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد تا ۱۵ آبان ماه واکسینه می‌شوند. بر اساس اعلام این دانشگاه برای دریافت واکسن نیاز به ثبت‌نام در هیچ سامانه‌ای نیست و تنها باید اطلاعات دانشجویان در سامانه آموزشیار کامل باشد.

شروع واکسیناسیون دانشگاه آزاد با دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری است و پس از آن ورودی‌های قدیمی در اولویت هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد اگر روند واردات واکسن به خوبی انجام شود کلاس‌های درسی مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد از اول مهر ماه حضوری برگزار می‌شود. بعد از‌آن اولویت با سال‌های بالاتر است. اما شاید کلاس‌های درسی ورودی‌های جدید همچنان غیرحضوری باشد.

روند واکسیناسیون در دانشگاه سراسری

اما در بسیاری از دانشگاه‌های سراسری و در شهرهای بزرگ به نظر می‌رسد که هنوز واکسیناسیون دانشجویان نه تنها آغاز نشده که در هاله ابهام قرار دارد و مشخص نیست زمان دقیق آن کی است. یا حتی آیا اولویت با دانشجویان مقاطع بالاتر است یا واکسیناسیون آنها همزمان با اعضای هیات علمی انجام شده و واکسیناسیون دیگر دانشجویان هم به مرور انجام می‌شود.

البته وزیر بهداشت دو روز پیش اعلام کرد که واکسیناسیون دانشجویان از هفته سوم شهریور ماه آغاز می‌شود. حتی اگر واکسیناسیون دانشجویان از هفته سوم شهریور آغاز شود در بهترین حالت گروه اول دز دوم واکسن خود را ۲۰ مهر ماه دریافت می‌کنند و دو هفته بعد از آن ایمنی لازم را دارند. یعنی هفته دوم آبان ماه.

اما این مشروط بر این است که کل دانشجویان همزمان واکسینه شوند. اما چون روند واکسیناسیون دانشجویان زمان‌بر است به نظر نمی‌رسد که ترم اول سال جاری کلاس‌ها حضوری برگزرار شود. چون بر اساس آخرین آمارها، حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در ایران وجود دارد که واکسیناسیون آنها به حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دز واکسن نیاز دارد.

بازگشایی مدارس و واکسیناسیون دانش‌آموزان

واردات واکسن به کشور سرعت گرفته و قرار است در چند روز آینده محموله‌های جدید واکسن وارد کشور شود اما تاکنون فقط حدود ۱۹ میلیون نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و محموله‌های جدید احتمالا به گروه‌های دیگری برسد و شاید دانشجویان در اولویت نباشند.

با این همه مساله بازگشایی مدارس هم مطرح است. حتی گفته شده که مجوز تزریق واکسن به افراد زیر ۱۸ سال هم صادر شده است. اما به نظر نمی‌رسد که واکسیناسیون دانش‌آموزان در اولویت باشد. به خصوص که تعداد دانش‌آموزان حدود ۱۵ میلیون نفر است و حدود ۳۰ میلیون دز واکسن برای این تعداد لازم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم کم علاف هستند حالا نوبت دانشجو هست بابا این واکسن‌های آشغال رو از کجا آوردید هر جا هم که میری یک پلاک خورده واکسن تمام شده چرا مردم رو سرکار میزارید

  • ناشناس

    برای دانشجویان حداقل از آلمان وارد کنید.

    • ناشناس

      به همین خیال باش

  • محمدجوادزاهدی

    دانشجوبان واکسن کرونا تست می دهیم درس بخوانید دانشگاه کرونا تمام می شود

  • ناشناس

    انگار الکلن بازی شده همه کارما هی برو پایین هی بروبلا

  • عارف

    دربا سلام.اینک شما می گویید. دانش آموزان واکسن ۳۰ میلیونی ندارندمهم تعداد است یا بودن و وجود؟اوّل حفظ دانش آموزوباتشکّر عارف شیراز

  • ناشناس

    من که دانشگام داره تموم میشه حالا چی فایده واکسن بزنم.

    • ناشناس

      بخون مقطع بالاتر رو که تموم نشه

  • ناشناس

    سلام من از کارشناسی فارغ التحصیل شدم،والان ارشد قبول شدم،ولی کارت دانشجویی (کارشناسی و کارشناسی ارشدم) را ندارم هنوز ،مشکلی ایجاد نمیشود؟

  • AMIR HO3EIN

    واکسن بخوره تو سرتون
    چرا شهریه دانشگاه رو افزایش دادین .؟
    مثه چیز پول میگیرین اما سیرمونی ندارین?