کد مطلب: ۵۸۲۵۶۸

جانشین مرکل کیست؟ / آیا یک زن دوباره صدر اعظم آلمان می‌شود؟

جانشین مرکل کیست؟ / آیا یک زن دوباره صدر اعظم آلمان می‌شود؟

یکشنبه همین هفته، مردم آلمان برای انتخاب پارلمان فدرال جدید به پای صندوق‌های رای بروند. تا پس از ۱۶ سال جانشین آنگلا مرکل را، انتخاب کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز یکشنبه همین هفته، مردم آلمان برای انتخاب پارلمان فدرال جدید به پای صندوق‌های رای بروند. تا در واقع جانشین آنگلا مرکلی آخرین روزهای صدر اعظمی خود را سپری می‌کند، انتخاب کنند. بعد از پایان انتخابات و برگزاری مذاکرات ائتلافی میان دو یه سه حزبی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کنند، جانشین آنگلا مرکل انتخاب می‌شود. مرکل ۱۶ سال صدر اعظم آلمان بود.

محتمل‌ترین ائتلاف

به نظر می‌رسد محتمل‌ترین نتیجه این انتخابات ائتلاف دوجانبه میان حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی (CDU) و سبزهای آلمان (Greens) باشد. اما در هفته‌های اخیر عملکرد خوب اولاف شولز از حزب سوشال‌دموکرات (SPD) در مناظره‌های تلویزیونی باعث شده تا حزب او در آخرین نظرسنجی‌ها از همه پیشی بگیرد.

انتخابات فدرال آلمان به این صورت است که هر حزب متناسب با رایی که اخذ می‌کند در پارلمان کرسی کسب خواهد کرد. تنها احزابی با کمتر از ۵ درصد از رای ملی، هیچ کرسی در مجلس نخواهند داشت.

آخرین نظرسنجی صدر اعظم آلمان

حزب دموکرات مسیحی -CDU/CSU

آرمین لاشت، کاندیدای حزب محافظه‌کار برای جانشینی آنگلا مرکل است. اگر چه حزب مرکل از ماه فوریه با کاهش محبوبیت خود در نظرسنجی‌ها مواجه شده اما با انتخاب آرمین لاشت به عنوان نماینده این حزب در آوریل، مجددا در نظرسنجی‌ها سقوط کرد. حزب CDUموفقترین حزب در تاریخ آلمان بوده و از ۷۲ سال عمر دولت فدرال تنها ۲۰ سال دور از قدرت بوده است.

حزب سبز

حزب سبزهای آلمان قدرت سیاسی قوی‌تری نسبت به احزاب مشابه در کشورهای دیگر دارد. نماینده این حزب برای صدارت اعظمی هم آنالنا بائربوک است. از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، بائربوک در دفتر الیزابت شرودر در پارلمان اروپا کار می‌کرد. وی بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به عنوان مشاور در سیاست‌های خارجی و امنیتی برای گروه پارلمانی حزب سبزها در بوندستاگ کار می‌کرد. به دلیل سیستم الکترال نمایندگان آلمان آنها معمولا تعداد قابل توجهی از کرسی‌های بوندستاگ یا همان پارلمان آلمان را در اختیار دارند. بوندستاگ در حد فاصل ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ بخشی از دولت ائتلافی گرهارد شرودر از حزب سوشال‌دموکرات‌ها بودند.

حزب سوشال‌دموکرات - SPD

حزب SPD حزب مخالف چپ میانه سنتی است و ریشه‌های ان به جمهوری وایمار و قبل از آن برمی‌گردد. این حزب تنها حزبی است که توانسته به جز CDU صدراعظم معرفی کند. با این حال همانند تمام احزاب سوشال دموکرات اروپا چند سالی است در مسیر نزولی قرار گرفته است. از سال ۲۰۱۳، این حزب بخشی از ائتلاف اعظم گروکو حاکم بر کشور بوده و همین موضوع از سوی برخی از اعضای این حزب به عنوان مشکل اصلی SPD تلقی می‌شود. اولاف شولز کاندیدای صدر اعظمی این حزب در حال حاضر وزیر اقتصاد و امور مالی و معاون مرکز است.

لیبرال‌ها - FDP

حزب دموکرات آزاد یا FPD یک حزب لیبرال راست میانه است که نسبت به حزب CDU کمتر محافظه کار بوده و در مقایسه با SPD بیشتر به اقتصاد لسه‌فر معتقد است. این حزب اغلب به عنوان شریک ائتلافی هر دو حزب بزرگ آلمان در سالهای اخیر بوده است. رهبر این حزب کریستین لیندنر است.

حزب دیگر که حدود ۱۰ درصد آرا را در اختیار دارد حزب راست افراطی (AFD) با رهبری مشترک یورگ موتن و تینو کروپالا هستند که حزبی پوپولیست و مخالف مهاجران و یکپارچگی اروپا هستند.

چپ‌های آلمان هم که در راس خود یانین ویسلر و سوزان هنیگ ولسو را می‌بینند، بازماندگان کمونیست‌های آلمان شرقی و سوسیال دموکرات‌های آلمان غربی هستند که حالا در ایالت‌های شرقی آلمان پرطرفدار هستند.

چالش ائتلاف

در سیاست آلمان برخی ائتلاف‌ها اسامی سنتی دارند. به عنوان مثال ائتلاف گروکو یا «ائتلاف اعظم» برای دو حزب CDU و SPD به کار گرفته می‌شود. ائتلاف احتمالی CDU-FPD هم به «جامائیکا» معروف شده چرا که رنگ دو حزب در کنار هم همانند پرچم کشور جامائیکا می‌شود. اگر چه شاید سه حزب برتر در نظرسنجی‌ها مشخص باشند اما ترکیب آرای این سه حزب به این بستیگ دارد که چند رای به احزاب کوچکی تعلق می‌گیرد که نتوانسته‌اند بیشتر از ۵ درصد کل آرا را کسب کنند.

اگر چه تشکیل ائتلاف در آلمان یک امر طبیعی و سنتی محسوب می‌شود، اما از همین حالا برخی از احزاب اعلاک کرده‌اند که با حزب ملی‌گرای دست راستی AFD وارد ائتلاف نخواهند شد. در این صورت روند انتخاب صدراعظم کمی پیچیده خواهد شد.

مهمترین اخبار جهانی را در صفحه اقتصاد جهان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.