کد مطلب: ۲۶۴۷۰۶

جدیدترین اتفاقات جدید ارزی اعلام شده در مطبوعات

جدیدترین اتفاقات جدید ارزی اعلام شده در مطبوعات

روزنامه شرق به نقل از رئیس کل بانک مرکزی می‌نویسد: بر اساس تصميم جديد اتخاذشده، قرار است واردات کالا براي دريافت ارز اولويت‌بندي شده و سه گروه کالاهاي اساسي و حياتي، مواد اوليه و ضروري و ساير کالاهاي مورد نياز ارز دريافت کنند.

میلاد مرادی: به دنبال نوسان نرخ ارز، دولت اقدام به تک نرخی کردن ارز با اعمال ارز 4200 تومانی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت اعلام کرد هر گونه مبادله‌ای که با ارزی غیر از نرخ ارز رسمی صورت گیرد، جرم محسوب می‌شود. اما در همان روزهای اول از عمر ارز 4200 تومانی، بازار دوم ارز در بازار شکل گرفت که قیمت آن از ارز 4200 تومانی بالاتر بود.

با این وجود مدتی بعد از ارز دو نرخی اکنون شاهد متولد شدن ارز دیگری هستیم تا تعداد ارزها به عدد سه برسد. روزنامه‌های کشور صبح امروز به مساله وجود نرخ سه ارزی در کشور و مشکلات ارزی کشور پرداخته‌اند.

روزنامه آرمان به صحبت‌های رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی اشاره کرده است. وی به سوالی در مورد اینکه آیا جهش نرخ ارز ناشی از عوامل بنیادین است یا آنکه شاهد بروز یک حباب ارزی در اقتصاد هستیم، پاسخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال می‌‎گوید: برای بررسی این موضوع در پژوهشکده مطالعه‌ای را صورت داده‌ایم که نتایج آن در نشست مربوط به موضوع ارز ارائه می‌شود. به‌طور خلاصه این نتایج نشان می‌دهد با وجود اینکه بخشی از افزایش نرخ ارزی ناشی از عوامل بنیادی است، ‌اما بخش عمده آن حباب و ناشی از انتظارات و عوامل ناپایدار است.

اما روزنامه شرق نیز که به پوشش همایش مذکور پرداخته است به سخنان کوتاه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ جدید ارز و شکل گرفتن بازار جدید ارزی اشاره کرده است.

سیف در این زمینه اعلام کرده است: بر اساس تصميم جديد اتخاذشده، قرار است واردات کالا براي دريافت ارز اولويت‌بندي شده و سه گروه کالاهاي اساسي و حياتي، مواد اوليه و ضروري و ساير کالاهاي مورد نياز ارز دريافت کنند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: هرچند او (سیف) توضيحي نداد که جريان فعلي بازار ارز و مابه‌التفاوت ارز رسمي و غيررسمي چگونه است و با وجود محدوديت در عرضه ارز، چطور به اين سه گروه کالايي ارز چهارهزارو 200 تومانی اختصاص مي‌يابد، بدون اينکه از محل توزيع رانت باشد.

لازم به ذکر است که چند روزی است واردات برخی از کالاها مانند لوازم بهداشتی و آرایشی با ارز 4200 تومانی صورت نمی‌گیرد که گویان ناشی از سیاست جدید دولت برای اختصاص ندادن ارز 4200 تومانی برای کالاهای غیرضروری است.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح بیشتر صحبت‌های سیف می‌نویسد: کسری از کالا‌ها اساسی و حیاتی بوده و بر اساس درآمد‌های نفتی تامین ارز می‌شود. دومین گروه مواد اولیه کارخانجات و کالا‌های ضروری هستند که از طریق صادرات کالا‌های غیرنفتی تامین ارز خواهند شد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: اما سومین گروه آن‌هایی هستند که براساس درآمد ارزی از محل ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و همچنین ارز صادرکنندگان خرد به آن‌ها ارز اختصاص یافته و در اولویت بعدی قرار دارد که تمامی این کالا‌ها با نرخ ۴۲۰۰ تومان ارز دریافت می‌کنند

اما روزنامه اطلاعات به نقل از محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور خبر از تصمیمات ارزی جدید دولت در آینده نزدیک داده است. این روزنامه به نقل از نهاوندیان می‌نویسد: تصمیمات جدیدی در یک سیستم شفاف و در جهت تصمیمات سه ماه قبل ارزی دولت حداکثر تا دو هفته آینده اعلام می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.