کد مطلب: ۷۰۵۷۹۸

جدیدترین اخبار برجام امروز ۴ مهر/ اتریش هم از احیای برجام قطع امید کرد

جدیدترین اخبار برجام امروز ۴ مهر/ اتریش هم از احیای برجام قطع امید کرد

در جدیدترین اخبار از احیای برجام مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران خواستار تضمین طرف مقابل پیش از امضا شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر خارجه آمریکا نیز انتظار ندارد برجام در کوتاه‌مدت احیا شود، اما امیر قطر و صدر اعظم آلمان معتقدند توافق با ایران به امنیت و ثبات منطقه کمک می‌کند.

به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه اتریش مدعی شد که پنجره فرصت برای حصول توافق اجرای کامل برجام تقریبا بسته شده است. وی در ادامه تاکتیک مقصرنمایی غرب، ایران را عامل تعلل رسیدن به مرحله پایان مذاکرات معرفی کرد.

الکساندر شالنبرگ روز دوشنبه در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وین طی ماه گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران بوده و ما از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اتحادیه اروپا برای قادرساختن تمام طرف‌ها در راستای مشارکت کامل در اجرای تعهدات برجام قدردانی می‌کنیم.

وی برجام را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه و آنچه «پیامدهای فاجعه‌بار در ثبات و امنیت جهانی نامید» حیاتی توصیف کرد و از اینکه هنوز مذاکرات در وین هنوز به نتیجه نرسیده، ابراز تاسف کرد.

وزیر امور خارجه اتریش بدون اشاره به نقش ایالات متحده آمریکا در نابودی برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه ادعا کرد:‌ پنجره فرصت (برای دست‌یابی به توافق) تقریبا بسته شده است. هم زمان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

وی همچنین از ایران خواست که در خصوص ادعاهای سیاسی پادمانی به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و اطلاعات مورد نیاز را ارائه کند.

واشنگتن به دنبال حل‌وفصل مسائل هسته‌ای

به نقل از ایسنا، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگویی تاکید کرد که واشنگتن به دنبال یافتن راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود.

به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با این شبکه با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه نسبت وقایع اخیر ایران، گفت: این که ما در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش هستیم، به هیچ وجه آمادگی و تندی ما را در حرف زدن از آن‌چه در خیابان‌های ایران رخ می‌دهد، تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

به گفته سالیوان، آمریکا به‌دنبال راهکاری دیپلماتیک برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود.

او در این باره گفت: ما درباره دیپلماسی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به یک سلاح اتمی صحبت می‌کنیم. اگر بتوانیم در این اقدام موفق شویم که مصمم هستیم موفق شویم، جهان، آمریکا و متحدان‌مان امنیت بیشتری خواهند داشت.

قطر و آلمان هم‌نظر شدند

به نقل از ایرنا، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان گفت که با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و ‌بر حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید کردیم.

به نقل از پایگاه خبری النشره، امیر قطر افزود: با صدر اعظم آلمان درخصوص اهمیت حمایت از تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور توافق نظر کردیم و دستیابی به توافقی با ایران به امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

وی همچنین درباره بحران جهانی انرژی گفت که به‌منظور برآورده کردن نیاز جهانی، کشور قطر از سال‌ها پیش برای توسعه میدان گازی شمال برنامه‌ریزی می‌کند.

امیر قطر همچنین خاطر نشان کرد که کشورش به همراه آلمان بر اهمیت حمایت از روند سیاسی در لیبی و رسیدن به توافق برای برگزاری انتخابات در این کشور بر مبنای قانون اساسی تاکید دارند.

اولاف شولتس روز یکشنبه در ابوظبی نیز از پیشرفت مذاکرات برای تولید و خرید گاز و گازوئیل در مذاکرات با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داده بود.

وی با یادآوری سرمایه‌گذاری برلین در حوزه ایجاد زیرساخت‌ برای واردات گاز، ابراز امیدواری کرد که این زیرساخت‌ها تا سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسند.

صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که افزایش تولید گاز مایع در جهان، بتواند کاهش عرضه ناشی از جنگ اوکراین را جبران کند.

انتظار توافق در کوتاه مدت نداریم

به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی با طرح این ادعا که پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای گامی به عقب بوده است، گفت: هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت ندارم.

بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «CBS» آمریکا، مدعی شد: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای یک گام بزرگ رو به عقب بود.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من در کوتاه مدت هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارم.

تضمین پیش از توافق

به نقل از مهر، مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که تهران خواستار دریافت تضمین پیش از امضای هرگونه توافقی است.

بر اساس این گزارش، محمد مرندی در گفتگو با المیادین گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با وضعیت دشواری مواجه هستند و وضعیت آنها اجازه فشار بیشتر به ایران را نمی‌دهد.

وی افزود: گاز در این زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آمریکا و اروپا آن را خوب می‌دانند.

مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران همچنین با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنچه را دولت آمریکا بر وی دیکته می‌نماید، اجرا می‌کند، افزود: آمریکایی‌ها از آژانس برای فشار بر ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند برخی بندها را مبهم باقی بگذارند تا بتوانند از توافق شانه خالی کنند.

وی در عین حال تصریح کرد که ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

تبادل‌ پیام‌های برجام ادامه دارد

به نقل از خبرآنلاین، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخشی از گفت‌وگوهایش با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه مجمع عمومی، درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: تبادل پیام‌ها بین آمریکا و ایران از طریق برخی وزرای خارجه و هماهنگ‌کننده اروپا در حال انجام است. ایران با اتخاذ رویکردی منطقی مسیر دیپلماسی را پیگیری می‌کند و بر توافقی پایدار و دارای تضمین برخورداری از منافع اقتصادی آن، تاکید دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تو رو خدا لااقل سایت تریدینگ ویو رو باز کنید
    و اپلیکیشن های مرتبط با بورس فارکس و ارزهای دیجیتال
    اینا سیاسی نیستن
    ممنون.