کد مطلب: ۷۶۷۱۳۳

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز۱۳اسفند ۱۴۰۱/ انگیزه غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران مهم نیست

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز13اسفند 1401/ انگیزه غنی‌سازی 60 درصدی ایران مهم نیست

اخبار دیپلماسی امروز شنبه ۱۳ اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز شنبه ۱۳ اسفند را در ادامه بخوانید.

گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری:

باید درباره گرم به گرم اورانیوم غنی سازی شده در ایران نظارت داشته باشیم و بازرسی از سایت فردو 50 درصد افزایش می‌یابد.

باید مطمئن بشویم که قابلیت کامل نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران را داری و انگیزه غنی سازی ۶۰ درصدی ایران برای ما مهم نیست.

روند به نتیجه رسیدن ما با ایران بسیار طول کشیده است و جلسات فنی سریعی با ایرانیان خواهیم داشت.

گفتگوی من با مقامات ایرانی بهتر شده است و توافق کردیم تا مجدد فعالیت مانیتورینگ آژانس در سازمان انرژی اتمی ایران راه بیفتد. تغییرات مهم و توافقات مهمی با ایران انجام شده است و سفر به ایران بازدید مهمی برای من بود.

پروسه طولانی در پیش خواهیم داشت ولی آژانس توانسته یافته‌های غیرمنتظره‌ای درباره حدود غنی سازی در ایران به دست آورد.

زمانیکه با رئیس جمهوری ایران گفت‌و‌گو دارم، درباره جزئیات فنی سایت‌های اعلام نشده گفت‌وگو نمی‌کنیم بلکه درباره همکاری‌هایمان و اینکه زمان آن رسیده که نتیجه‌ای حاصل شود به صحبت می‌پردازیم.

با ایران توافق کردیم که اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود.

تلاش خواهیم کرد که در سریع‌ترین زمان ممکن درباره ذرات هسته‌ای پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده انجام شود.

آژانس در تلاش بوده تا شفاف‌سازیهایی درباره برخی سایت‌ها در ایران دریافت کند و ایران هم ارزیابی های خود را داشته است.

دنبال این هستیم که بدانیم ایرانی‌ها در اماکن مختلف چه مقدار اورانیوم دارند و توافق کردیم تا مجدد فعالیت مانیتورینگ آژانس در سازمان انرژی اتمی ایران راه بیفتد.

اگر این توافقات و جزئیات تکنیکی رعایت نشود، حصول برجام سخت‌تر خواهد شد.

بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس

در پایان سفر ۲ روزه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در پایان سفر 2 روزه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل گروسی در تاریخ 3 و 4 مارس 2023 (12 و 13 اسفند 1401) از جمهوری اسلامی ایران بازدید نمود. وی در این سفر با جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و جناب آقای مهندس محمد اسلامی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نشست‌های سطح بالا به اهمیت برداشتن گام‌هایی به منظور تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر جهت تسریع در حل مسائل پادمانی باقی مانده به نحو مقتضی، پرداخت. دو طرف اعتقاد دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر میان دولت‌های عضو هموار نماید.

سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:

تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.

نظام اقتصادی به نفع کشورهای ثروتمند است

دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از نظام اقتصادی جهان گفت: این نظام تنها به نفع کشورهای ثروتمند کره زمین است و کشورهای فقیر در حلقه‌های باطل گیر کرده‌اند.

بر اساس گزارش رادیو بین‎‌المللی فرانسه، آنتونیو گوترش روز شنبه در آیین افتتاحیه اجلاس سران کشورهای کمتر توسعه یافته در دوحه، سیستم اقتصادی تحمیل شده بر کشورهای کمتر توسعه یافته را محکوم کرد.

وی از کشورهای توسعه یافته خواست تا سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برای فقیرترین کشورهای کره زمین که در حلقه‌های باطل گیر کرده‌اند، اختصاص دهند.

گوترش اضافه کرد: این حلقه‌های باطل مانعی برای اصلاح اقتصاد و تغییر سیستم‌ها در فقیرترین کشورهای کره زمین است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: سیستم مالی جهانی ما توسط کشورهای ثروتمند، عمدتاً به نفع آنها طراحی شده است.

وی ادامه داد: بدون پول نقد، بسیاری از شما [کشورهای فقیر] توسط نرخ‌های بهره غارتگرانه از بازارهای سرمایه بیرون کشیده می‌شوید.

گوترش یادآوری کرد: کشورهای ثروتمند به وعده‌های خود مبنی بر ارایه ۰.۱۵ تا ۰.۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به کشورهای کمتر توسعه یافته که در طوفان تداوم فقر و بی‌عدالتی گیر افتاده‌اند، عمل نکرده‌اند.

گروسی با رئیسی دیدار کرد

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت: رافائل گروسی در دیدار با رئیس جمهور از حصول دستورکاری مشترک با سازمان انرژی اتمی بر سر اقداماتی برای هموار کردن مسیر همکاری ها ابراز خرسندی کرد.

رئیسی نیز همکاری‌ها را امری دو طرفه معرفی کرد که بر اساس حفظ استقلال آژانس و احقاق حقوق ملت ایران می‌تواند ادامه یابد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورها مسأله هسته‌ای را بهانه‌ فشار مضاعف بر ملت ایران قرار داده‌اند، توصیه کرد که آژانس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و بی طرفانه داشته و تحت‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد.

ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در دیدار «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره سوابق همکاری گسترده ایران با آژانس، رفت و آمد مقامات این سازمان به کشورمان را حکایت از اراده قوی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازنده با آژانس دانست.

رئیسی با بیان اینکه ایران براساس حسن نیت و وفای به عهد بالاترین سطح همکاری را با آژانس داشته تاکید کرد: انتظار داریم نگاه آژانس انرژی اتمی هم کاملاً حرفه‌ای بوده و قدرت‌های سیاسی که به دنبال اهداف خاص خودشان هستند، فعالیت‌های آژانس را تحت‌الشعاع قرار ندهند.

رئیس‌جمهور با تشریح ضرورت‌های استفاده از دانش هسته‌ای در صنعت، کشاورزی و پزشکی برای رفاه زندگی مردم اظهار داشت: برخی کشورها و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی مساله هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر مردم ایران قرار داده‌اند که این رژیم به عضویت آژانس هم در نیامده و بر اساس آیین‌نامه‌های آن عمل نمی‌کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه آمریکا اولین نقض کننده توافق هسته‌ای بود که از برجام خارج شد، افزود: اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در این توافق عمل نکردند، اگر چه ایران به تعهدات خود پایبند بود و این پایبندی بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های آژانس مورد تایید قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبندی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقدام کند.

جزئیاتی از دیدار گروسی و امیرعبداللهیان

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار و گفت‌گو کرد.

در این دیدار روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس مرور شد و بر تقویت تعاملات مورد توافق تاکید شد.

امیرعبداللهیان در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران جهت حل فنی موضوعات پادمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

رافائل گروسی نیز در این دیدار بر آمادگی آژانس جهت حل مباحث از مسیر فنی تاکید کرد.

گروسی افزود: ضمن تاکید بر اهمیت دیپلماسی و گفت‌وگو جهت حل موضوعات، برای کمک به پیشرفت و نتیجه‌بخشی جمع بندی مذاکرات وین، از هر ابتکار سازنده‌ای استقبال می‌کند.

المانیتور: اتحادیه اروپا به سفر گروسی به تهران امیدوار است

یک مقام اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، امروز به تارنمای خبری - تحلیلی آمریکایی «المانیتور» گفت که به سفر دو روزه رافائل گروسی تا حدودی امیدوار است هر چند که معلوم نیست به از سرگیری همکاری‌های آژانس و تهران منجر شود.
وی تاکید کرد که ایران آماده است که پرونده «مسائل باقیمانده» پادمانی را «از طریق همکاری فنی و حسن نیت سیاسی» مختومه کند.

غنی سازی بالای ۶۰ درصد نداشتیم

اسلامی گفت:ابهام در خصوص غنی سازی 84 درصد حل و فصل شده است.طبق گزارش اخیر آژانس ایران غنی سازی بالای 60 درصد نداشته است.

واکنش گروسی درباره تهدید حمله اسرائیل و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هر گونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی است.امیدوار هستیم بتوانیم از هر تاسیساتی اتمی دفاع کنیم.

توافق خوبی که قرار است به آن برسیم به احیای برجام کمک خواهد کرد

گروسی؛ مدیر کل سازمان بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری اعلام کرد: آژانس هیچوقت ابزار سیاسی نبوده و نخواهد شد. /مذاکرات احیای برجام در دستور کار قرار دارد. تضمین می دهم آژانس تحت دستورالعمل هیچ کشوری کار نکرده و شفاف اقدام می کنیم.ما یک شورای حکام داریم و عملکرد ما تحث نظر است / ما از کسی دستور نمی گیریم و این گونه صحبت ها مضحک است.

گروسی گفت: هر گونه اقدامات نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی غیرقانونی و محکوم است. حمله به تاسیسات و نیروگاه‌ها توسط آژانس محکوم شده است.حمله به نیروگاه هسته ای در اوکراین یادآور خاطرات بدی برای ماست.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به دیدارهایش با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: آماده ایم کار را پیش ببریم.

رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: جای خوشحالی دارد که من برگشتم به تهران و در این دیدار بسیار بسیار مهم آماده ایم کار را پیش ببریم. دیشب در جلسه ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی بودم و جای خوشحالی برای من داشت.

وی ادامه داد: ما دیروز مذاکراتمان را شروع کردیم و امروز ادامه یافت.

گروسی اظهار کرد: دو مساله مهم هستند که وجود دارد اول اینکه توقعات بالا هستند و حضور شما از مطبوعات نشان می دهد چقدر مساله مهم است. البته این سطح توقعات در سطح جهانی هم درباره کاری که ما با ایران پیش می بریم وجود دارد و همچنین درباره شفاف سازی و دسترسی هایی که باید از سوی ایران داده شود.

مدیرکل آژانس گفت: بخش دوم که مهم است مربوط به همکاری‌های فنی و علمی با ایران است. شب گذشته در این باره بحث کردم و قرار است رویدادی که سالها انجام می شده وجهه بین المللی پیدا کند و این رویداد قرار است سال آینده برگزار شود و ما از برگزاری آن حمایت می‌کنیم.

اسلامی: سفر گروسی پیام‌آور برقراری ارتباطات است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس اعتماد آفرین باشد.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی پس از مذاکرت سیاسی و فنی در کنفرانس خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: دیدار با آقای گروسی پیام آور برقراری ارتباطات بین آژانس و ایران است.

وی‌ افزود: ما انتظار داریم تعاملات و گزارش‌های آژانس طوری باشد که اعتماد افرین باشد تا با اطمینان برای حل و فصل مسایل و پرهیز از عواملی که نیت آنها برهم زدن روابط عادی است را ایجاد کنیم و همواره آژانس بتواند وظایف خود در ارتباط با ایران را در چارچوب پادمان پابرجا نگه دارد.

وی افزود: در همین چارچوب گفتگوی‌های مشترک انجام شده و مطمئنم به صورت پایداری موثر خواهد بود.

اسلامی: سفر گروسی به تهران بر اساس تکلیف شورای امنیت به آژانس است

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ایران در پی بی‌عهدی طرفین برجام به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات برجامی گرفت.

محمد اسلامی در سخنانی در شبکه خبر که صبح روز شنبه انجام شد با اشاره به سفر مدیرکل آژانس به تهران و مذاکرات میان دو طرف گفت: موضوع، پایش عملکرد و وضعیت و ظرفیت صنعت هسته‌ای ایران است که به موجب برجام تکالیفی را شورای امنیت به آژانس داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت ها با ایران شدند و تحریم ها را هم افزایش دادند ایران به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات گرفت و این باعث شد تا وقتی ما کاهش تعهدات داریم آژانس بیاید و گزارش عدم انطباق تهیه کند و بگوید از وضعیت اطلاع ندارم.

اذعان گروسی: ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران را فرصتی برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه و نیز کمتر توسعه یافته خواند و گفت: مطمئن هستیم با همکاری ایران می‌توانیم داروهای هسته‌ای را تولید کرده و به کشورهای همسایه کمک کنیم.

ایران و آژانس به توافق کلی نزدیک شده‌اند

دور دوم مذاکرات مدیر کل آژانس انرژی اتمی و رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شد. این مذاکرات دقایقی پیش در محل سازمان انرژی اتمی کشورمان آغاز شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ساعاتی پس از ورود به تهران با محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به دیدار و گفت‌وگو پرداخت.
روز گذشته دو دور گفتگو میان هیات های ایران و آژانس به سرپرسی گروسی و اسلامی انجام شد و ادامه این رایزنی‌ها به صبح امروز (شنبه) موکول شد.

همچنین جمعه شب گروسی در ضیافت شام رییس سازمان انرژی اتمی با دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار است.
هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو معاون پادمانی گروسی در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.دو طرف بر سر مسایل باقی مانده پادمانی به توافقات کلی و حل و فصل یک یا دو موضوع نزدیک شده‌اند.

گروسی: باید شک‌ و تردیدها در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببریم

نشست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز دست‌اندرکاران و صاحب‌نظران صنعت هسته‌ای ایران شامگاه جمعه ۱۲ اسفندماه برگزار شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای سخنان خود در این نشست صمیمانه با اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و صاحب‌نظران فناوری هسته‌ای کشور گفت:‌ مایلم از میزبان و دوست خوبم، آقای محمد اسلامی، معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران بابت این دعوت تشکر کنم. همچنین از همکارانم در وزارت امور خارجه و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در وین و نیز همه شما حضار سپاسگزارم.

وی خطاب به اساتید دانشگاه‌ها، محققان و فعالان صنعت هسته‌ای بیان کرد: بابت برگزاری این دیدار تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم در جریان سفر و دیدار بسیار مهمی که در تهران دارم این نشست را با شما زنان و مردان ایرانی که برای صلح تلاش می‌کنید؛‌ آغاز کردم.

رافائل گروسی گفت: کسانی که در این نهاد بسیار مهم مشغول فعالیت هستند در اصل مردان و زنان علم و صلح محسوب می‌شوند و این شرایط سبب می‌شود تا کارم را با انرژی بیشتری ادامه ‌دهم و کارها را با ایران پیش ببریم.

وی توضیح داد: اکنون قابل مشاهده است که چه کارهایی در سراسر انجام می‌شود و چه مشکلاتی در زمینه انرژی، امنیت غذایی و امنیت سلامت انسانی وجود دارد زیرا همان‌طور که می‌دانید در تمام این بخش‌ها، حوزه هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: از زمانی که بنده به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول به فعالیت شده‌ام، تمام تلاشم را کرده‌ام تا بتوانم صدای کسانی باشم که در حوزه انرژی هسته‌ای کار می‌کنند؛ در تمام کنفرانس‌های مهم بین‌المللی این کار را انجام داده‌ایم به‌طوری‌که در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی نیز سعی کرده‌ام صدای همکارانم باشم و در این راه سعی کرده‌ام با تبعیض مبارزه کنم.

گروسی با اشاره به مساله مهم امنیت غذایی در جهان بیان کرد: هنگامی که در مورد امنیت غذایی صحبت می‌کنیم باید گفت از طریق علوم و فنون هسته‌ای می‌توان محصولاتی را تولید کنیم که نسبت به خشکسالی، آفات و حشرات مقاوم‌تر بوده و بازدهی و مصونیت بالاتری دارند. بهترین برنج دنیا در ایران کشت می‌شود و ما در در میانمار و تایلند کمک‌هایی در زمینه این محصول کرده‌ایم که سبب شده تا محصول‌دهی و باردهی کشت برنج بیشتر شود. این موارد مثال‌های ساده‌ای از استفاده از انرژی هسته‌ای است .

وی تاکید کرد: باید گفت انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان هم نقش ایفا می‌کند و می‌توان به وجود داروهای هسته‌ای اشاره کرد.

گروسی ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران را فرصتی برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه و نیز کمتر توسعه یافته خواند و خاطرنشان کرد: مطمئنم با همکاری ایران می‌توانیم داروهای هسته‌ای را تولید کرده و به کشورهای همسایه کمک کنیم.

وی با اشاره به اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهیه CPF گفت: از ایران CPF (Country Praogram Framework به معنی چارچوب برنامه کشور) دریافت کرده‌ایم که در اصل برنامه‌ یک کشور در خصوص آنچه قرار است با آژانس انجام دهد را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمی قرار است چه کارهایی با آژانس بین‌المللی انجام شود.

وی بیان کرد: بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی و اعتمادافزایی کنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید شک‌ها و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان با هم انجام می‌دهیم.

گروسی تصریح کرد: من مطمئنم این دیداری که اکنون و در تهران دارم، خاطره‌انگیز خواهد شد که به خاطر نقطه عطفی است که جناب آقای معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفتند که رقم خورده است.

گروسی تصریح کرد: از شما سپاسگزارم و به دلیل حضور در کنار شما عزیزان، احساس خوبی دارم و خوشحالم که دانشمندان جوان را ملاقات کردم؛ در این دیدار زنان فراوانی را دیدم که نشان می‌دهد برابری جنسیتی بیشتری را در حوزه هسته‌ای شاهد هستیم و امیدوارم در آینده نیز دانشمند زن بیشتری را مشاهده کنم که وارد حوزه هسته‌ای شده‌اند که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

السودانی: برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و عربستان ابتکارعمل داریم

نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه تصریح کرد که بغداد (فقط) پیام رسان تهران و واشنگتن نیست بلکه در این زمینه صاحب ابتکارعمل برای نزدیک کردن رویکردها است.

سفر گروسی به تهران برای بازگشت روابط به عالی‌ترین سطوح است

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که گروسی برای ازسرگیری گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین بازگرداندن روابط به عالی‌ترین سطوح با رئیسی دیدار می‌کند.

این منبع همچنین دسترسی به فردو و بازرسی بیشتر را از دیگر اهداف سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران توصیف کرد.

عبداللهیان: ما سلاح ندادیم

امیر عبداللهیان در مصاحبه با کریستین امانپور: ما در جنگ اوکراین و روسیه به هیچ طرفی سلاح ندادیم.

۲

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: پرونده برجام در دولت جدید تقریباً بسته شده

این سفر گروسی نفعی برای ما نخواهد داشت؛ اصلا نباید او را به ایران راه می‌دادیم. fه نظر من با رفتن دولت آقای روحانی و تشکیل دولت جدید تقریباً عملاً پرونده برجام بسته شده است.

آقای گروسی هر زمان که به ایران آمد و گزارش گرفت بعداً یک نقطه‌ای از این گزارش و اطلاعات را بیرون کشید و همین را مبنای سوالات و تردیدهای بعدی و نهایتاً فشارهای بعدی بر ایران قرار داد.معتقدم نباید امتیازی به غربی‌ها داده شود و باید کشور را بر اساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های درون‌زا اداره کرد.

جزییات رایزنی وزرای خارجه آمریکا و قطر

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.وزارت خارجه قطر جمعه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این تماس تلفنی روابط دوجانبه و پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.

به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، در بیانیه قطر به جزئیات گفت‌وگوی آل ثانی و بلینکن اشاره‌ای نشده اما طی ماه‌های گذشته وزرای خارجه دو کشور چندین بار درباره پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، بحران افغانستان و جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کرده‌اند.

تائید توافق تبادل زندانیان با ایران از سوی دادگاه عالی بلژیک

دادگاه قانون اساسی بلژیک با تائید قرارداد تبادل زندانیان با ایران راه را برای بازگشت اسدالله اسدی به کشور باز کرد.

دادگاه قانون اساسی بلژیک روز جمعه درخواست اعضای گروهک تروریستی منافقین برای لغو قرارداد تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک را که پیشتر در ماه ژوئیه به تصویب رسیده بود، رد کرد.

این دادگاه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست لغو قرارداد مبادله زندانیان میان ایران و بلژیک را رد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: بنابراین، زمانی که دولت تصمیمی برای انتقال می‌گیرد، باید قربانیان محکوم مربوطه را به گونه‌ای مطلع کند که آنها بتوانند به‌طور مؤثر در صدد بررسی قانونی بودن (انتقال) باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بافروش حقوقی ها شاخص به مقاومت خورد ودرحال اصلاح است ربطی به گروس ندارد مگر گروسی اومده تحریم ها رو حذف کنه اومده گزارش تهیه کنه

  • ناشناس

    چرابابی احتیاطی کردن وجان دانشمندان هسته ای روبه خطرمیندازین وقتی تو جلسه باگروسی تمام دانشمندان هسته ای راجمع میکنین
    مشخصه که ویدیوهای جلسات بدست دشمن میرسه وجان دانشمندان هسته ای توخطرمیافته
    ایکاش ایران بمب هسته ای میساخت وبازدارنوگی ایجادمیکرد تادیگر باایران وایرانی بازی ودشمنی نکنن وباتمام کشورها ارتباط دوستانه براساس منافع ملی ایران داشته باشن