کد مطلب: ۷۹۷۴۱۴

جدیدترین اخبار سیاسی امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۲/ بیانیه نشست سمرقند چه می‌گوید؟

جدیدترین اخبار سیاسی امروز 24 فروردین 1402/ بیانیه نشست سمرقند چه می‌گوید؟

اخبار سیاسی امروز 24 فروردین 1402 را با خبر سفر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به سمرقند آغاز می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار سیاسی امروز پنجشنبه 24 فروردین را در ادامه بخوانید.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی‌پاکستان نشستی غیررسمی را در مورد افغانستان در سمرقند، جمهوری ازبکستان برگزار کردند.

وزیران بار دیگر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از اصل " به رهبری افغان، مالکیت افغان" برای تعیین سیاسی و مسیر توسعه کشور را مورد تأکید قرار دادند.

آن‌ها تأکید کردند تمام اعضای جامعه بین المللی در افغانستان باثبات و صلح آمیز منافع دارند، کشوری که باید محلی برای همکاری بین الملللی باشد تا صحنه رقابت های ژئوپلتیکی.

وزیران بر نگرانی عمیق خود در مورد وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان تأکید کردند و خاطرنشان کردند تمامی‌گروه‌های تروریستی شامل داعش (ISIS)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و جهانی هستند.

وزیران تلاش های دولت موقت افغانستان برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند، و از آن خواستند اقدامات قابل مشاهده و راستی آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام شده خود در زمینه مبارزه با تروریسم، انهدام و از بین بردن انواع گروه‌های تروریستی به منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.

وزیران تأکید کردند مقامات افغانستان باید اقدامات موثری را برای حفظ ایمنی، امنیت و حقوق مشروع نهادها و شهروندان خارجی اتخاذ کنند.

هر شخصی که مسئول هر گونه حمله و تهدید به حمله و نهادها و شهروندان خارجی است باید پاسخگو باشد.

وزیران خاطرنشان کردند ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسئولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را به عهده بگیرند، باید فورا تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را بردارند و داراییهای آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند.

وزیران به شدت با این کشورها برای ایجاد مجدد پایگاه‌های نظامی در داخل و اطراف افغانستان مخالفت کردند، امری که برای صلح و ثبات منطقه ای مفید نیست.

وزیران از مقامات افغانستان خواستند یک حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد کند و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت های قومی را لغو کند.

وزیران، افغانستان را تشویق به حفظ سیاست خارجی دوستانه و همکارانه، رعایت قوانین بین المللی و همزیستی در هماهنگی با کشورهای همسایه و همه کشورهای جهان نمودند.

وزیران تاکید کردند که مرز صلح آمیز، باثبات و امن میان افغانستان و همسایگان آن حیاتی و به نفع همه طرف هاست. افغانستان باید بر فعالیت های فرامرزی غیرقانونی نظارت و از آن جلوگیری کند. مسائل فرامرزی از جمله مسئله آب با همسایگان باید از طریق گفتگو و مشورت به درستی رسیدگی شود.

وزیران از تمامی تلاش های دیپلماتیک برای تسهیل حل و فصل سیاسی در مسائل افغانستان حمایت کردند و به صورت عملی از ایفای نقش مثبت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و رایزنی‌های فرمت مسکو در این زمینه حمایت کردند.

وزیران آمادگی خود را برای ادامه حمایت از صلح و بازسازی در افغانستان، انجام مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری با همکاری کشورهای منطقه و جامعه بین المللی در افغانستان ابراز کردند.

وزرا از جامعه جهانی خواستند به ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان ادامه داده و به این کشور کمک کند تا ظرفیت خود را برای توسعه پایدار و خود محور تقویت نماید.

وزیران از پذیرایی از میلیون‌ها افغان از کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان قدردانی کردند.
از جامعه بین المللی خواستند تا حمایت و کمک های لازم را به این کشورها ارائه کنند.

وزیران تصمیم گرفتند هماهنگی در سطوح مختلف در مورد افغانستان را تقویت کنند.

بیانیه مشترک عربستان و سوریه برای ازسرگیری روابط

ریاض و دمشق بامداد امروز (پنج شنبه) و در پایان سفر رسمی «فیصل المقداد»، وزیر امور خارجه سوریه به شهر جده عربستان در پاسخ به دعوت شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه این کشور، بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر کردند که در آن، ضمن استقبال از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پروازهای میان دو کشور، اهمیت تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال را مورد تاکید قرار دادند.

در این بیانیه آمده است: نشستی بین دو طرف برگزار شد که در آن تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در حل بحران سوریه که وحدت، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند به گونه‌ای که به نفع مردم این کشور باشد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان عازم سمرقند شد

وزیر امور خارجه به منظور شرکت در چهارمین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان عازم سمرقند ازبکستان شد.

حسین امیرعبداللهیان به منظور شرکت در چهارمین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ازبکستان، در راس هیاتی سیاسی تهران را به مقصد سمرقند ترک کرد.

این نشست سیاسی با حضور وزرای خارجه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و روسیه برگزار می‌شود.

وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه این نشست دیدارهای جداگانه ای نیز با وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در چهارمین نشست همسایگان افغانستان خواهد داشت.

همچنین در حاشیه چهارمین نشست همسایگان افغانستان، دومین نشست چهارجانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار خواهد شد.

آغاز نخستین نشست چهارجانبه

دومین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران⁩، پاکستان، روسیه و چین درباره ⁧ افغانستان⁩ تا دقایقی دیگر در سمرقند برگزار ‌می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف و چین گانگ وزرای خارجه ایران، روسیه و چین و حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در این نشست حضور دارند.

نخستین نشست چهارجانبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه اجلاس سران شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شده بود.

مواضع ایران در نشست چهارجانبه درباره افغانستان

وزیر امور خارجه ایران درباره مواضع ایران در این نشست گفت: نگرانی‌ها درباره افغانستان را مورد توجه قرار دادیم. این نگرانی‌ها شامل گسترش تروریسم، بحران‌های ناشی از تداوم تحریم‌های غرب و وضعیت معیشتی بسیار سخت مردم افغانستان و نتیجه نامطلوب آن یعنی افزایش فزاینده آوارگان و مهاجرین به سمت کشورهای همسایه از جمله ایران را مورد توجه قرار دادیم.

وی افزود: بحث مواد مخدر و ضرورت کنترل جدی مواد مخدر از طریق مرزهای همسایه از جمله ایران و اشاره به مسئولیت هیأت حاکمه موقت افغانستان در این رابطه به اضافه نگرانی جدی ما از محروم‌کردن زنان و دختران افغانستان از تحصیل و اعلام آمادگی ایران برای اینکه هم از طریق حضوری و هم با روش‌های مجازی این خلأ به وجود آمده در افغانستان را بتوانیم با همکاری هیأت حاکمه موقت از آن عبور کنیم و زنان و دختران مسلمان افغانستان از این حق تحصیل و اشتغال محروم نباشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.