کد مطلب: ۶۹۹۴۷۸

جدیدترین خبر درباره برجام/ امیرعبداللهیان: آمریکا از ادبیات ابهام فاصله بگیرد

جدیدترین خبر درباره برجام/ امیرعبداللهیان: آمریکا از ادبیات ابهام فاصله بگیرد

برجام این روزها در شرایط حساسی به سر می‌برد. به نظر می‌رسد دور جدید مذاکرات در آینده انجام شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین خبر درباره برجام را در این خبر بخوانید.

به نقل از فارس، کاخ سفید: اختلافات در مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران هنوز باقی است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت:

دولت جان بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد به مسیر دیپلماسی با ایران است.

«مذاکرات فعال» برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کماکان ادامه دارند.

دولت آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند در صورت عدم دستیابی به توافق، گزینه‌های دیگری برای جلوگیری از سلاح هسته‌ای ایران در اختیار خواهد داشت.

امیرعبداللهیان: آمریکا از ادبیات ابهام فاصله بگیرد

به نقل از تسنیم، وزیر امور خارجه در تماس با همتای چینی گفت:

آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم.

«وانگ ایی» نیز با رد یکجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و حمایت از درخواست‌های منطقی ایران در مذاکرات هسته‌ای ، دستیابی به حقوق قانونی را حق ایران دانست.

ادعای کاخ سفید: مذاکرات برجامی ادامه دارد

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید:

واشنگتن کماکان به مسیر دیپلماسی با ایران متعهد است.

مذاکرات فعال برای احیای توافق هسته‌ای ادامه دارند.

قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود

به نقل از فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین درباره نتایج منفی صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد.

اولیانوف در توییتی در واکنش به توییت خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال» که گفته بود در جلسه آینده شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد، نوشت: چنین قطعنامه‌ای بسیار غیرسازنده خواهد بود. باید پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به یاد بیاوریم. روسیه قبل از رای‌گیری درباره آن هشدار داده بود.

گزارش آژانس با اهداف سیاسی

به نقل از تسنیم، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به گزارش آژانس گفت: «مطالب گزارش فصلی اخیر مدیرکل آژانس تکرار موارد بی اساس قبلی با اهداف سیاسی است و هیچ نکته جدیدی جز بازی با عبارات برای اهداف خاص ندارد.»

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: برقراری مجدد نظام راستی آزمائی پیشین مستلزم عمل نمودن طرف‌های برجامی به تعهدات خود می‌باشد و نبایستی از ایران انتظار داشته باشند هنگامیکه به تعهدات خود عمل نمی نمایند و در حالیکه تحریم های ظالمانه آنان علیه ملت ایران همچنان ادامه دارد ایران پذیرای نظارتهای فرا پادمانی نیز باشد.

زمان نهایی جمع‌بندی توافق

به نقل از ایسنا، ایران هفته پیش آخرین جمع‌بندی خود را با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا برای طرف آمریکایی ارسال کرد. برخلاف دو پاسخ‌ قبلی ایران که با واکنش مثبت و سازنده طرف‌های برجامی رو به رو شد، پاسخ‌های آمریکا با رویکرد اتلاف وقت و مبهم همراه بوده است.

در همین حال برخی مقامات کشورهای اروپایی تلاش دارند ایران را مقصر طولانی شدن روند مذاکرات و به نتیجه نرسیدن توافق معرفی‌ کنند در حالی که مواضع سیاستمداران و نمایندگان و مقامات آمریکایی در یک هفته گذشته روشن می‌کند آن طرفی که دنبال اتلاف وقت و به درازا کشاندن مذاکرات است، آمریکاست.

نتیجه برجام قابل پیش‌بینی نیست

روزنامه تایمز اسراییل با استناد به مطالب منتشر شده در یک وبگاه خبری عبری، مدعی شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوهای اخیرش با رییس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور اطمینان یافته در مذاکرات وین، توافقی در زمانی قابل پیش‌بینی انجام نخواهد شد.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: مقامات آمریکایی لاپید را درباره اینکه احتمال توافق بیش از پیش کم شده است،‌ قانع کرده‌اند و لاپید اولویت‌های دیگری از جمله مسایل امنیت ملی مثل افزایش خشونت در کرانه باختری و مبارزه با تروریسم را در دستور کار خود قرار داده است.

ایران مقصر تاخیر در برجام است؟

دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن تا کنون سیاست "تعلل در مذاکرات" را با ظرافت پیش برده است و با استفاده از بازوی رسانه‌ای خود تلاش کرده ایران را نسبت به این مساله مقصر جلوه دهد. جدای از پیچیدگی‌ها و سختی‌های مذاکرات هسته‌ای که امری طبیعی و منطقی است، این سطح از اتلاف وقت و واکنش‌های مبهم از سوی دولت آمریکا که همواره مدعی بوده در این رابطه سرعت عمل دارد قابل توجه است. این رویکرد همان طور که بسیاری از کارشناسان بر این مساله صحه می‌گذارند، تایید می‌کند دولت بایدن احتمالا از ابتدا تمایلی به احیای برجام نداشته است. کما اینکه او تا کنون به استفاده از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران ادامه داده است.

دولت بایدن بیش از آنکه تحت فشار ایران در مذاکرات احیای برجام باشد، با فشار داخلی در آستانه انتخابات کنگره و نیز فشار لابی اسراییل و مقامات این رژیم مواجه است. انتخابات پارلمانی اسراییل در اوایل آبان و همزمان انتخابات کنگره موجب شده تا بایدن و لاپید در این مرحله با یکدیگر همراه شوند.
در این میان به نظر "حمایت اسراییل" از دولت بایدن در انتخابات کنگره در ازای "به تاخیر انداختن" توافق با ایران از سوی بایدن در حمایت از دولت لاپید انجام شده است.

اگر کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار اجرای برجام به شکل مطمئن و اعتمادآفرین هستند تا در میانه راه با مشکل مواجه نشود یا از سوی برخی‌ها مورد سنگ‌اندازی قرار نگیرد، نباید موافق آن باشند که پرونده یا روزنه‌ای به این بهانه باز بماند. چگونه برجام می‌تواند با حسن نیت اجرایی شود، در حالی که آژانس بر سر چند سوال بخواهد ایران را دائم با ارجاع به شورای حکام و شورای امنیت تهدید کند؟ طبیعی است اگر کشورها خواستار اجرای مطمئن برجام هستند باید به نگرانی و حساسیت‌های ایران توجه کنند.

جدیدترین اخبار برجام را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.