کد مطلب: ۴۹۲۶۰۵

روحانی خبر داد:

دولت به مردم بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی می‌دهد

دولت به مردم بسته معیشتی 100 هزار تومانی می‌دهد

رئیس جمهور با بیان اینکه به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی اعطا خواهد شد، گفت: افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی رئیس جمهور امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: با اجرای تعطیلات فشار اقتصادی به مردم زیاد می‌شود، امروز کسانی که حقوق ثابت نمی‌گیرند مشکل دارند.

وی با بیان اینکه به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی اعطا خواهد شد، گفت: افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

روحانی اظهار کرد: دستورالعمل‌ها و مصوبات در ارتباط با طرح جامع که ابلاغ شده، حکم قانون دارد و همه کشور باید این مقررات را اجرا کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه به سبب اوج گیری کرونا در کشور در آستانه مرحله جدیدی از مسئولیت‌پذیری‌های اجتماعی قرار داریم، اظهار کرد: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌های شدید، راه حل اصلی مشکل کرونا نیست، مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد شد.

روحانی افزود: اگر مردم سبک زندگی خودشان را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌های فیزیکی، عدم رفت و آمدهای خانوادگی و عدم حضور در مراسم عزا و شادی و مناسک دینی و مذهبی و ملی، تغییر ندهند، با وجود تعطیلی ها، وضعیت شیوع کرونا به همین صورت ادامه می یابد و تغییر چندانی نخواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تعطیلی تنها به عنوان یک اعلام هشدار شدید به جامعه و برای این است که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم و این انضباط دقیق اجتماعی راه اصلی مقابله با کرونا است.

روحانی با اشاره به آماری که نشان می‌دهد 51 موارد ابتلا به بیماری کرونا در نتیجه رفت و آمدهای خانوادگی ایجاد شده است، گفت: اگر در دو هفته‌ای که تعطیل و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود، رفت و آمدهای خانوادگی هم بیشتر شود، رقم 51 درصد به 60 درصد نیز خواهد رسید.

رئیس جمهور اظهار کرد: در این شرایط همه ما و حتی آن اقلیتی که متاسفانه دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، باید به این درک مشترک برسیم که این بیماری تا پایان امسال و حتی ممکن است سال آینده هم باشد و تنها راه مصون سازی، اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

روحانی همچنین این تعطیلی ها را ایجاد یک فضای تنفسی برای کادر درمان دانست و گفت: طی 9 ماه گذشته کادر درمانی کشور به طور شبانه روز در حال تلاش و تحت فشار هستند و حتما باید چند هفته‌ای فضای جدیدی برایشان به وجود بیاید تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس جمهور افزود: ما امروز در کرونا از لحاظ تجهیزات و تخت های بیمارستانی آنچنان در فشار نیستیم، اما کادر درمان کشور تحت فشار است و این تعطیلات برای این است که یک فرصتی را برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند که خطر جدی است.

روحانی رسیدن آمار فوتی های ناشی از بیماری کرونا به روزانه حدود 500 نفر را یک هشدار بزرگ برای همه دانست و تاکید کرد: همه باید کمک کنیم تا این برنامه جامع به خوبی و با قوت اجرا شود و مردم، نیروهای انتظامی، بسیج، گروههای ناظر ما و همه باید دست به دست هم بدهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از شنبه آینده در مناطق قرمز تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی و غیردولتی، نباید بالای15 نفر باشد و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت و درمان تدوین کرده، در قرارگاه عملیاتی بررسی و در ستاد ملی کرونا تصویب شده است.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این شرایط دولت وظیفه اصلی خود را سلامت، زندگی و معیشت مردم می داند و همه تلاش خود را بکار خواهد بست، افزود: لایحه بودجه سال آینده نیز در دست بررسی و نهایی شدن است و در زمان مشخص به مجلس تقدیم خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که در بودجه سال آینده اهداف مهم توسعه ای و اقتصادی گنجانده شده است تا توسعه و پیشرفت کشور را به همراه داشته باشد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

به سبب اوج گیری کرونا در کشور در آستانه مرحله جدیدی از مسوولیت‌پذیری‌های اجتماعی قرار گرفتیم و به همین دلیل از روز شنبه محدودیت‌های شدیدی در کشور اعمال می‌شود. شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریبا به حالت تعطیل درمی‌آیند و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل، جز در موارد ضروری که ضرورت دارد افراد سرِ کار بیایند و یا فروشگاه‌ها و آنهایی که خدمات ارائه می‌کنند و یا کالای لازم را به مردم ارائه می‌کنند که تفصیل آن برای مردم بیان شده و بیان خواهد شد.

البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و محدودیت‌های شدید، راه حل اصلی مشکل کرونا نیست، راه حل مشکل کرونا صرفا از طریق تغییر سبک زندگی به وجود خواهد آمد، یعنی اگر مردم سبک زندگی خودشان را همراه با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌های فیزیکی، عدم رفت و آمدهای خانوادگی، عدم حضور در مراسم عزا و شادی و در مناسک دینی ،مذهبی و ملی را تغییر ندهند با تعطیلی هم، کرونا به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد.

تعطیلی تنها به عنوان یک اعلام هشدار شدید به جامعه است، تعطیلی برای این است که همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم و این انضباط دقیق اجتماعی است که می‌تواند مقابله اصلی با کرونا باشد وگرنه همین الان آمار و ارقام نشان می‌دهد که 51 درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمدهای خانوادگی است.

اگر در دو هفته‌ای که تعطیل و محدودیت‌های شدید برقرار می‌شود، به همان نسبت رفت و آمدهای خانوادگی هم بخواهد بیشتر شود، 51 درصد، 60 درصد می‌شود بنابراین ممکن است از یک طرف در جایی ابتلا را کاهش دهیم اما از یک جای دیگر افزایش پیدا کند.

راه آن این است که در این شرایط همه ما، حتی آن اقلیتی که در جامعه متاسفانه مراعات نمی‌کنند احساس کنیم و با هم به یک درک مشترک برسیم که این بیماری وجود دارد و تا پایان امسال هست، این بیماری در سال آینده هم ممکن است تا هر وقتی باشد چون ما هنوز نه به یک دارو و درمان قطعی برای این بیماری رسیده ایم و نه واکسن.

بنابراین شرایط ما به گونه ای است که باید از طریق اجرای پروتکل‌های دقیق بهداشتی خودمان را مصون بداریم و این تعطیلات در کنار هشدار برای این است که یک فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. یعنی آنقدر کادر درمان ما در زحمت و فشار هست که حتما باید چند هفته‌ای فضای جدیدی برایشان به وجود بیاید تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

ما امروز در کرونا از لحاظ تجهیزات و تخت دچار مشکل نیستیم، از لحاظ آی.سی.یو، ونتلاتور و امثال اینها در فشار آنچنان نیستیم اما درمورد کادر درمان، به هر حال کادر درمان ما یک ماه و دو ماه نیست، 9 ماه مداوم است که شبانه روز کار می‌کنند، این وضعیت کادر درمان ما را خسته کرده و تعطیلات برای این است که فرصتی را برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند که خطر جدی است.

وقتی فوتی‌های ما در روز بالای 400 نفر و نزدیک به 500 نفر می‌رسد واقعا یک هشدار بزرگ برای همه ماست و همه باید کمک کنیم برای اینکه این برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود و آن در سایه این است که مردم، نیروهای انتظامی، بسیج، گروههای ناظر ما، همه باید دست به دست هم بدهیم تا این طرح به خوبی و با قوت انشاءالله اجرا و پیاده شود.

از شنبه آینده در تمام قوا، هر کجا، شرکت دولتی غیر دولتی جلسه بالای15 نفر نباید داشته باشیم در شرایط قرمز. این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت و درمان تدوین کرده، در قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته و در ستاد ملی کرونا تصویب شده است.

بنابراین به عنوان یک قانون، به عنوان یک مساله‌ای که در حد قانون است، این جزو مصوبات امنیت ملی است و حکم قانون دارد. همه کشور باید این مقررات را در شرایط قرمز، در شرایط نارنجی و در شرایط زرد اجرا کنند و همه مقررات و پروتکل‌هایی که دیروز ابلاغ شده و همه بخش‌ها مشخص شده، انشاءالله همه آنها اجرا و پیاده شود.

موضوعی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت و امروز هم در دولت بحث کردیم در کنار این محدودیت‌های شدید یا تعطیلات بخش‌‌هایی از کشور که به وجود می‌آید فشار اقتصادی روی مردم به همان نسبت زیاد می‌شود و دولت باید در این زمینه کمکهایی را انجام دهد تا بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کند.

آنهایی که حقوق بگیر ثابت‌ هستند، ما همیشه می‌گوییم کسانی که حقوق ثابت دارند در فشار قرار می‌گیرند الان برعکس است، آنهایی که حقوق ثابت‌بگیر هستند اگر اداره تعطیل هم شود او حقوق خود را می‌گیرد، امروز مشکل درمورد آنهایی است که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید روزانه کار و فعالیت کنند تا بتوانند مخارج روزمره خودشان را یا با کسب و کار و با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند یا با خدماتی که ارائه می‌دهند تامین کنند.

به همین دلیل محاسبه‌ای که شده باید حدوداً به یک سوم جامعه برای چهار ماه انشاءالله یک بسته کمک معیشتی ارائه خواهد شد و این بسته را انشاءالله شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد.

افرادی که مشمول این کمک خواهند شد در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند در این چهار ماه ماهانه به ازای هر نفر 100هزار تومان دریافت می‌کنند برای اینکه کمکی بشود برای معیشت مردم در این چهار ماه و همچنین وام یک میلیونی، (البته اولی وام نبود به عنوان کمک معیشتی بلاعوض بود و این دومی وام است) هم برای همین خانواده‌ها که حدود تقریبا 10 میلیون خانواده می‌شود، شبیه آن وام یک میلیونی که قبلا پرداخت شد، پرداخت می‌شود منتها نه برای همه یارانه‌بگیرها، برای 10 میلیون خانوار که این هم اعلام خواهد شد.

قبلا هم گفته شده که در درمان کرونا اگر هم بر فرض کسی بیمه نیست حتما تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و داروهایی هم که امروز برای کرونا توصیه می‌شود (البته این بیماری تاکنون دارو ندارد) آن داروها هم باز مشمول بیمه خواهد شد. اینها کمک‌هایی است که این ایام انجام می‌دهیم و انشاءالله کار دیگری هم هست،‌ ما بحث‌های دیگری هم امروز در دولت کردیم منتها چون هنوز نهایی نشده در بخش اقتصادی آنها را نهایی می‌کنیم اگر تا شنبه آماده شد آنها هم باز اضافه می‌شود برای اینکه بتوانیم مقداری حمایت کنیم به اقشاری که در فشار شدید در این ایام قرار می‌گیرند.

باید تشکر کنم از همه شرکت‌های دانش‌بنیان به خاطر تلاش‌های بسیار زیادی که تا حالا انجام دادند، کیت‌های جدیدی که برای تشخیص سریع کرونا آماده کردند که می‌تواند ظرف 20 دقیقه کمتر یا بیشتر نتیجه آزمایش مشخص و معلوم شود که کمک بزرگی است و مردم ما می‌دانند امروز در سی.تی.اسکن در ونتلاتور و اینها همه چیزهایی است که نیازی به خارج نداریم و همه را شرکت‌های دانش بنیان ما در داخل تولید می‌کنند.

همه داروهایی که می‌گویند برای کرونا مفید است در داخل تولید می‌شود، حتی راجع به واکسن هم تلاش می‌شود البته ما تلاش‌های لازم را برای خرید واکسن از کشورهای دیگر هم انجام دادیم که اگر دیگران زودتر به واکسن مطمئن رسیدند از آنها خرید کنیم اما در عین حال همه شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند را یاری و کمک خواهیم کرد و امیدواریم انشاءالله دیر یا زود به واکسن مطمئن هم دست پیدا کنیم.

این ایام که در آن هستیم بحمدالله شرایط اقتصادی و اجتماعی ما رو به بهبود است یعنی علامت‌های کاهش قیمت کالاها، ارز و سایر موارد را مشاهده می‌کنیم، تلاش دولت بر این است که این مسیر کاهشی ادامه پیدا کند، خواهش می‌کنم آنهایی که به ناروا می‌گویند دولت علاقمند است قیمت ارز و کالا افزایش پیدا کند، بدانند که تمام همت دولت بر این است که مردم در راحتی و رفاه باشند و آلام مردم کاسته شود.

الان در یک شرایطی هستیم که احساس ما این است شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد و در این شرایط بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند وقتی می‌گوییم شرایط بهتر می‌شود فوری می‌گویند لابد می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید، خیر بحث مذاکره با آمریکا نیست بحث دیگری مطرح است.

دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد برخواهد گرداند.درحدی که البته آمریکا مراعات می‌کرد. در دولت‌های قبلی هم همه قواعد را مراعات نمی‌کردند منتها این آخری یاغی بود. باز برمی‌گردند به آن شرایط و آن شرایط می‌تواند فضا را برگرداند یعنی ما از فضای تهدید کم کم به سمت فضای فرصت حرکت می‌کنیم.

این را بگویم که ما از اول سال 97 که دولت اخیر آمریکا فشار شدید را بر مردم وارد آورد و وارد جنگ اقتصادی با ما شد، اشتباه تعبیر نکنید، ما در این سه سال در تحریم نبودیم ما در محاصره بودیم، در جنگ بودیم، ما در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. عبارت‌ها و تعبیرها را درست استفاده کنید، قبلا هم تحریم داشتیم اما جنگ اقتصادی از سال 97 داشتیم، تحریم قبلا هم داشتیم اما تروریسم اقتصادی از سال 97 توسط دولت اخیر آمریکا شروع شد. کشتی به کشتی را دنبال می‌کردند، محموله به محموله را دنبال می‌کردند، در دریا و هوا دنبال می‌کردند، در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

خیلی مهم است که به اسم نقد، قواعد بازی سیاسی را به هم نزنیم، به اسم نقد دولت، دنبال تطهیر آمریکا نباشیم، دنبال تبرئه دولت آمریکا نباشیم، این دولت جنایتکار است چرا می‌خواهید تبرئه کنید؟ دولت اخیر آمریکا دولت جنایتکار است، دولت تروریست است، یک عده مداوم تطهیر می‌کنند، مجانی هم این کار را می‌کنند. بعضی از رسانه‌های خارجی پول می‌گیرند و آمریکا را تطهیر می‌کنند اما یک عده مجانی آمریکا را تطهیر می‌کنند.

به خاطر اینکه به دولت صدمه بزنند، به خاطر اینکه فضا را برای انتخابات 1400 آماده کنند، حالا مانده به 1400، هنوز انتخابات مانده، اشکال ندارد برای انتخابات خودتان هر کاری می‌خواهید انجام دهید اما ایجاد روحیه یأس در جامعه خیانت ملی است، یأس را در جامعه ترویج ندهید بگذارید مردم واقعیت‌ها لمس کنند و ببینند.

این دولت آمریکا یک دولت کینه‌توز و جنایتکاری بود که نسبت به ایران و تمام ملت‌های مستقل جنایت کرد، همانطوری که نسبت به ایران جنایت کرد نسبت به فلسطین هم جنایت کرد، نسبت به عراق، سوریه و یمن هم این کار را کرد. در برابر تمام ملت‌های مظلوم حتی نسبت به دوستان خود هم خیانت کرد که به آنها کاری نداریم ولی جنایت بزرگی اینها انجام دادند.

چرا این واقعیت را به مردم نمی‌گوییم، شما بیایید آمار اقتصادی سال های 93، 94، 95، 96 این چهار سال را با 97، 98، 99 مقایسه کنید این سه سال که در جنگ بودیم یک جور آمار هست آن چهار سال که در تحریم بودیم، تحریم هم مقداری برداشته شد که در سال 95 ، 96 بود ولی 93 و 94 که در تحریم بودیم آن وقت تحریم بود امروز جنگ است اینها دو مقوله است شما تورم و رشد و اشتغال و پایه پولی را ببینید تمام معیارهای اقتصادی را بین این سه سال اخیر با آن چهار سال مقایسه کنید این خیلی ساده است و خیلی پیچیده نیست، دو دو تا چهارتاست، ریاضی ساده است، جبر و مثلثات نیست، چیز معمولی است، آمار و ارقام در همه مراکز آمار ما وجود دارد بیاییم کنار هم مقایسه کنیم.

بعضی‌ها فکر می‌کنند ما امروز در فکر رفع و دفع تهدید هستیم و از امروز دنبال ایجاد فرصت هستیم، ما از 97 دنبال این کار بودیم، از 97 که جنگ شروع شد دنبال رفع و دفع تحریم و فشار بر مردم و ایجاد فرصت بودیم و دیدید که در بخش سیاسی آمریکا شکست مطلق خورد در بخش حقوقی آمریکا شکست مطلق خورد، در بخش اخلاقی آمریکا شکست کامل خورد.

آمریکا در بخش اقتصادی توانست بر مردم ما فشار وارد کند، البته او دنبال فشار نبود، دنبال ایجاد قحطی در این کشور بود. آمریکایی‌ها دنبال این بودند که در کشور ما تنش اجتماعی ایجاد کنند، امنیت داخلی را به هم بریزند، در اهداف خود صددرصد شکست خوردند البته فشاری هم به مردم وارد کردند، مشکلاتی را هم برای مردم ایجاد کردند.

از وقتی که ترامپ از برجام خارج شد انتظار او این بود که همه کشورهای دیگر از او تبعیت کنند هیچ کشوری از او تبعیت نکرد حتی اتحادیه اروپا که دوست سنتی آمریکا بود، هم تبعیت نکرد، روسیه و چین که به طریق اولی، آمریکا ناموفق بود در این که دیگران را در این مسیر انحرافیِ غلطی که آغاز کرده بود بکشاند.

هر طرح سیاسی که آمریکا در سازمان ملل و در مجامع بین‌المللی داشت، شکست خورد. دیدید رفت که جلوی پایان تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد نتوانست و ناموفق بود. ما تحریم تسلیحاتی را پایان دادیم، آنهایی که می‌گویند در این چند سال چه کار شده لااقل این مسائل ساده را بفهمند. بدانید تحریم تسلیحاتی پایان یافت. ما امروز می‌توانیم آزادانه در چارچوب قواعد بین‌المللی اسلحه بفروشیم و بخریم.

آن چیزی که آمریکا از لحاظ سیاسی، بین‌المللی، حقوقی، اخلاقی دنبال آن بود صددرصد شکست خورد. در بخش اقتصادی هم در اهدافی که دنبال می‌کرد صددرصد شکست خورد، ما تعامل خود را با دنیا در همین سال های 97، 98، 99 ادامه دادیم و جلسات سه جانبه ای که با روسیه و ترکیه داشتیم، ادامه دادیم، جلسات سه جانبه که با روسیه و آذربایجان داشتیم، ادامه دادیم، سه جانبه با ترکیه و قطر داشتیم و ادامه دادیم، از لحاظ اقتصادی وارد پیمان اوراسیا این پیمان شدیم به طور موقت که می‌توانیم این را ادامه دهیم. ما در منطقه و جهان توانستیم تعامل سازنده خودمان را با دنیا ادامه دهیم.

چرا مرتب می‌گفتم دولت آینده آمریکا هر که باشد ناچار است تحریم را کنار بگذارد و ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود؟ دلیل آن این بود که فشار حداکثری شکست خورد، این را هیچ‌کس الان نمی‌تواند انکار کند، دموکرات یا جمهوریخواه، همه می‌دانتد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورد و این را خودشان هم می‌دانند برای اینکه از اول آنها فکر می‌کردند سه ماهه و چهارماهه و پنج‌ ماهه به اهداف خود می‌رسند، به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسیدند جز اینکه زحمت برای مردم ما درست کردند و فشار روی مردم ما وارد کردند.

از نظر ما در دنیای سیاست نقد و انتقاد، تضارب آرا، اعلام نظر جدید هیچ اشکالی ندارد واینها را بگوییم اما واقعیت‌های جهانی را نباید منحرف کنیم و به خورد مردم بدهیم. جنایات آمریکا را نباید لاپوشانی کنیم، به جای اینکه بگویند آمریکا جنایت کرده می‌گویند دولت در مدیریت خود چه کار کرده، اصلا شما می‌دانید مدیریت چیست که این حرفها را می‌زنید؟.

این دولت همان دولتی است که بالاترین رشد اقتصادی و کاهش یافته‌ترین تورم را در دوران خود در سال 94، 95، 96 به وجود آورده، این دولت همان دولت است. همان‌ها هستند که تلاش می‌کنند.

در توافق هسته‌ای در سال 94 یک فضای تنفسی را ایجاد کردیم در آن فضای تنفسی توانستیم نفت‌مان را که آن وقت کمتر از یک میلیون بشکه می‌فروختیم، به نزدیک 3 میلیون بشکه ببریم، این فضای تنفسی بود تمام قطعاتی که در گمرکات گیر بود همه به کشور آمد و همه طرح‌های ما نهایی، احیا و فعال شد.

اینکه شما می‌بینید هر هفته طرح‌های مهم را افتتاح می‌کنیم اینها طرح‌هایی است که در آن فضای تنفسی شروع و تکمیل شد و امروز به بهره‌برداری می‌رسد. باید این واقعیت‌ها را برای مردم به خوبی توضیح دهیم و تشریح کنیم.

تحریم رفع خواهد شد امروز یا فردا یا هر وقت دیگر، همه دنبال این هستند که قهرمان رفع تحریم چه کسی باشد همان‌هایی که شما فحش می‌دهید و انتقاد می‌کنید، شما قهرمان هستید ما که دنبال قهرمان‌سازی نیستیم. بدانید قهرمان در کشور ما ملت ایران است، در 94 اگر پیروز شدیم ملت ایران بود که پیروز شد، در سال 99 یا 1400 هم اگر پیروز شدیم ملت ایران است که در برابر تحریم پیروز می‌شود.

دنبال چه می‌گردید؟ این آقا قهرمان نشود آن آقا قهرمان نشود، نگذارید این دولت قهرمان شود دولت بعدی قهرمان شود، اصلا دولت قهرمان نمی‌شود، رئیس‌جمهور قهرمان نمی‌شود، قهرمان ملت ایران است ما در این سه سال که مقاومت کردیم چه کسی قهرمان مقاومت بود؟ ملت ایران قهرمان مقاومت بود نه دولت، دولت به عنوان خادم مردم در کنار مردم بود، تلاش خود را انجام می‌داد. قهرمانی لقب ملت ایران است، قهرمان واقعی ملت ایران است. ما یک مدت تلاش کردیم، محاصره و تحریم را در 94 شکستیم با قهرمانی و کمک ملت ایران، در این سه سال مقاومت کردیم با حضور و تلاش ملت ایران و امروز هم راه خودمان را ادامه خواهیم داد.

من خواهش می‌کنم در این مقطع حساس کسی دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی نباشد اینها را بگذارید سال 1400 که انشاءالله کرونا کمتر و فضا بهتر می‌شود، انتخابات می‌شود مقداری روحیه، آن وقت بگویید، تسویه حساب سیاسی هم قاعدتا خیلی‌ها در انتخابات انجام می‌دهند، الان موقع تسویه حساب سیاسی نیست، الان بنای ما به آرامش است برای اینکه کشور بتواند پیشرفت کند.

من از تمام اعضای دولت چه در مرکزیت چه در استان‌ها خواهش می‌کنم به هیچ عنوان به سمت حاشیه حرکت نکنید، وظایف اصلی خودمان را باید به خوبی انجام دهیم، آن وظایف مهم که بر دوش ماست باید انجام دهیم البته نباید بگذاریم ابهام در جامعه به وجود بیاید تمام وزرا، تمام استانداران، تمام مدیرکل‌ها، تمام روابط عمومی‌ها همه موظف هستند واقعیت را برای مردم توضیح دهند و تشریح کنند، اشکالات مردم را بیان کنند، مشکلاتی اگر وجود دارد بیان کنند، حتی اگر نقد منصفانه‌ای نسبت به دولت است خودشان نقد کنند، اشکالی ندارد. نقد هم بر ما وارد است اما مهم این است که امروز مردم واقعیت‌ها را به خوبی بدانند.

ما از روز اول گفتیم دست دوستی به سمت همه قوا و همه ارکان کشور دراز می‌کنیم. این دست ما همچنان برای دوستی به جلو است، باز هم همین را می‌گوییم، باز هم دنبال این هستیم که دست دوستی به همه بدهیم. ما دنبال تسویه حساب، الان زمان تسویه حساب نمی‌دانیم الان را زمان ایجاد حاشیه نمی‌دانیم، بحمدالله در این هفته‌ها یک فضای مثبتی در جامعه ما شروع شده، بگذاریم این فضای مثبت در جامعه بتواند کار خودش را انجام دهد، بتوانیم کاری کنیم که انتظارات مثبتی که برای آینده در ذهن مردم است بتواند فضای کشور را متعادل و درست کند.

بحمدالله ما در این مدت نسبت به زندگی مردم در حد امکان خود تلاش کردیم، سال 99 سالِ بسیار سختی بود اما برای حقوق آنهایی که کارمند دولت هستند، کارگر هستند و حقوق می‌گیرند، این حقوق‌ها را اضافه کردیم در یک حدی که بعضی‌ها فکر می‌کنند امسال 20 درصد اضافه کردیم اینهایی که حقوق به آنها پرداخت می‌شود، چیزی بین 50 تا 60 درصد اضافه شده پرداختی به آنهایی که حقوق می‌گیرند حتی نسبت به آنهایی که مستمری می‌گیرند بازنشسته هستند و آنهایی که از عشایر و روستاییان از بیمه استفاده می‌کنند آنها هم بالای 50 درصد اضافه شده، ما هر چه توان داشتیم برای اینکه فشار اقتصادی بر مردم کاهش پیدا کند انجام دادیم باز هم در حد توان‌مان انجام خواهیم داد.

و خوشبختانه علیرغم فشار و کرونا و همه مسائل رشد بخش تولید صنعتی ما در هفت ماهه 6.4 بوده و این معنایش این است که همه بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های صنعتی ما در این شرایط خاص و فشار خاص به جلو حرکت کرده است. ما در بخش‌های مختلف صنعتی افزایش تولید داریم، در بخش کشاورزی هم در بسیاری از بخش‌ها افزایش تولید داریم.

بانک مرکزی ما هم هر چه نیاز ضروری بوده در حد توان، تا امروز 21میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و ضروری، مواد اولیه کارخانجات را در اختیار قرار داده و تامین کرده است. 21.7 میلیارد نزدیک به 22 میلیارد دلار تا اینجا تامین کرده است.

و از طرف دیگر شرایط ما شرایطی است که صادرات کشور در هفته‌های اخیر رشد بهتری پیدا کرده است. در هفته گذشته صادرات ما 25 درصد رشد داشته، معلوم است در مسیر صادرات قرار گرفته ایم. برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانجات یک حرکت خوبی از گمرک به بازار شروع شده، کالاها از گمرک در حال ترخیص است، کارِ‌ بسیار خوبی هم وزارت صمت و هم گمرکات و وزارت اقتصاد و کشاورزی همه دست به دست هم دادند و امروز شاهد یک حرکت بسیار خوبی در این زمینه هستیم و انشاءالله شرایط شرایطِ بهتری خواهد شد.

خواهش می‌کنم که مردم عزیز بدانند در این شرایط دولت وظیفه اصلی خود را سلامت آنها و زندگی و معیشت مردم می‌داند و همه توان و تلاش خودمان را برای این دو امر به کار خواهیم گرفت.

امروز بحث بودجه در دولت آغاز شد انشاءالله بودجه را آماده می‌کنیم که در زمان مشخص و معین به مجلس تقدیم کنیم. انشاءالله به موقع برای مردم توضیح داده خواهد شد که در بودجه امسال اهداف بسیار مهم اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی مدنظر دولت است که در بودجه امسال گنجانده و امیدواریم این بودجه و تصویب آن در مجلس و اجرای آن موجب رشد و توسعه بیشتر در کشور باشد انشاءالله.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام،ما تمام شرایط دریافت کمک 100هزاری رو داشتیم ولی بهمون تعلق نگرفته…نه حقوق ثابت داریم نه بیمه و…چرا درست تر بررسی نمیکنید که حق کسی که نیازمنده ضایع نشه!!!

  • ق.خ

    7من که جزو یارانه بگیر معیشتی هستم .و همسرم با وانت کار میکنه.ودرامد ثابتی ندارم .وحقوق بگیر هم نیستم .وجایی زندگی میکنم که گاز ندارد وبا بخاری برقی تو سرما ی زمستون خونمو گرم میکنم .چرا به من نه وام ونه بسته 100 هزار تومانی تعلق نگرفت .ولی کسایی را میشناسم .که بیمه تامین اجتماعی دارند حقوق ثابت دارند .وماصین و خونه دارند به اونها همه 4 مرحله یارانه واریز شده است .ترو خدا بیشتر رسیدگی کنید .ما به نون شبمون محتاجیم ……گفته بودند معیشتی بگیران جزو بسته 100 هزار تومانی و وام کرونایی هستند .ولی به تعلق نگرفته است ….

  • ناشناس

    سلام ببخشیدمن برام سواله چرابه اونی که ایقدپولداره معیشتی صدتومنی رودادن ولی برااونی که بدبخت بیچاره اس مجبوره بیمه اجباری بریزه ندادن

    • ناشناس

      سلام نمیدانم چجوری بررسی میکنید منی که نه بیمه دارم نه حقوق دارم شوهرم تو سرما با بدبختی بره کار کنه نون دوتا بچه رودربیاره به نون شبمون محتاجیم ولی کمک معیشتی ۱۰۰هزارتومنی به کسایی تعلق گرفت که ماهی چند میلیون میاد بحسابشون و بیمه دارن …توروخدا اگه کمک میکنید درست و حسابی کمک کنید به اونایی که واقعا نیاز دارن کمک کنید.

  • ناشناس

    چی بگیم چه فایده داره.مملکت مامدیریتش همیشه همینطوربوده

  • فاطمه رضایی

    با سلام چرا به یک زن بی سرپرست که در خانه مستاجری زندگی میکند با دو فرزند محصل هیچ درامدی جز یارانه و معشیتی ندارد این کمک صد هزار تومانی ویا وام یک میلیون تومانی تعلق نگرفته است اینجانب فاطمه رضایی به هستم لطفا به درخواست من رسیدگی کنید

  • گوهری

    من فردی مستاجر ودارای دو فرزند که بیکار هستم از شما تقاضا دارم.به حال ماکارگر که برای نون شب مان محتاج هستیم باشید بخدا هستن کسانی که خانه ماشین وزندگی مفرحی دارن این کمک معیشتی رومگیرن ولی ما که کارگری که یه روز کار هست یه روز کار نیست نمیدین این ۱۰۰تومانی رو ترو خدا درست رسیدگی کنین

  • علی پارسانیا

    سلام من از گرگان یک آدم بیکار دو بچه دارم از بچه ها یک دخترم مریض بلاک داره و افت زنی هسته افت جسمی هم داره حتی ما را کمک مشتی نکردن حتی این ۱۰۰ تومانی هم به ما ندادن ما مستاجر چیکار کنیم تورو خدا کمک کنین

  • علی پارسانیا

    سلام من از گرگان دو بچه دارم دخترم پلاکت افت پلاکت داره پسرم آسم داره مستاجریم کمکی مشتی نکردن حتی صد تومانی به ما ندادن تورو خدا کمک کنیم

  • ناشناس

    خدا شکر ۴۵ هزارتومان زندکیما ن میچرخه

  • ناشناس

    خدا شکر