کد مطلب: ۴۶۶۸۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات بیشتر از قطع مبادلات بانکی چین و روسیه با ایران

جزئیات بیشتر از قطع مبادلات بانکی چین و روسیه با ایران

تحریم‌ها باعث شده که مبادلات بانکی با کشورهای خارجی عملا قطع شود. دو فعال اقتصادی هم با تائید بر این موضوع علت قطع روابط بانکی را تحریم‌های آمریکا عنوان می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، « روسیه و چین مبادله بانکی با ایران را قطع کردند.» این خبر واکنش برانگیزی بود که مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به «ایلنا» داد. البته این خبر اتفاق تازه‌ای نیست. فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم به «دنیای اقتصاد» گفته است: « بانک‌های چینی از سال ۲۰۱۲ با ایرانی‌ها کار نمی‌کنند و تنها «کونلون بانک» چین با ایران مراوده دارد که امروز خدمات این بانک هم به کمک‌های بشردوستانه معطوف شده است.»

حال کاربران توییتری نیز هر یک درباره خبر قطع مبادلات بانکی چین و روسیه با ایران واکنش‌های مختلفی را نشان داده‌اند.

در همین حال حامد عزيزي، یک فعال اقتصادي در واکنش به قطع ارتباطات بانکی چین و روسیه با ایران در صفحه توییتری خود نوشته است: «ارتباطات مالی ایران و روسیه از طریق میربیزنس بانک برقرار هست و این بانک با تمام بانک‌های روسیه به غیر از(VTB Bank) در ارتباط هست.»

او در ادامه گفته است: «نزدیک به سه ماه هست که Sberbank هم مراودات مالی با ایران رو به شرط قرارداد روبلی ساپورت می‌کند و این روال هنوز برقرار هست.»
بانک مرکزی چین اعلام کرد که این کشور باید با افزایش استفاده از سیستم پیام‌رسان بین بانکی داخلی خود، خود را برای تحریم‌های احتمالی آمریکا آماده کند. حال آیا این پیام‌رسان می‌تواند مبادلات بانکی ایران و چین را افزایش دهد؟

پول تجار چگونه به کشور باز می‌گردد؟

در همین رابطه رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره جزئیات بیشتر قطع روابط بانکی چین با ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: درباره قطع روابط بانکی چین با ایران صحبت بر سر این شد که آیا پیام‌رسان بین بانکی چینی‌ها می‌تواند به جای سوییفت عمل و مشکل ایران را در حوزه بانکی برطرف کند؟ در این زمینه ما هم پاسخ دادیم که این پیام‌رسان نمی‌تواند مشکل نقل و انتقال پول بین ایران و چین را برطرف کند. ما به دلیل تحریم‌های آمریکا و نپذیرفتن FATF در هیچ کجای دنیا از جمله چین و روسیه نمی‌توانیم فعالیت بانکی داشته باشیم. مشکل ما راه‌اندازی پیام‌رسان نیست. مشکل اساسی ما این است که قواعد و کنوانسیون‌های بین‌المللی را رعایت نمی‌کنیم. وگرنه اینکه پیام‌رسان تنها یک ابزار است.

مجیدرضا حریری می‌افزاید: بعد از برجام ایران حتی تحریم سوئیفت، تحریم آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا را هم نداشت. یعنی بعد از برجام تحریمی نداشتیم اما با این حال باز هم امکان نقل و انتقال پول به سایر کشورها وجود نداشت؛ علت این موضوع عدم نقل و انتقال پول از شبکه بانکی بود که قواعد FATF نپذیرفته بودیم. برای حضور در جهان باید تمام قواعد بین‌المللی را رعایت کرد، نمی‌شود یک قواعدی را رعایت کنیم اما قاعده دیگری را نپذیرفت.

او در پاسخ به این پرسش که ارز حاصل از صادرات تجار چگونه به کشور باز می‌گردد؟ اظهار می‌کند: برخی افراد با تاسیس شرکت‌ها در کشورهای دیگر یا برخی فعالان اقتصادی با دریافت پاسپورت از کشورهای آمریکایی و اروپایی دلارهای خود را به کشور باز می‌گردانند؛ این در حالی است که بخش عمده‌ای از دلارهای حاصل از صادرات از طریق صرافی‌ها وارد کشور می‌شود.

قطع روابط بانکی با روسیه هم تائید شد

حال علاوه بر روسیه و چین، باکو، ارمنستان، عراق، گرجستان و حتی ترکیه هم مبادلات بانکی‌شان را با ایران تا حدودی تیره و تار است و ارز حاصل از صادرات به روش‌های دیگر انجام می‌شود.

در عین حال رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به جزئیات قطع روابط بانکی روسیه برای تجار ایرانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: سیستم بانکی تمام کشورها با ایران قطع است. علت قطع روابط بانکی به موضوع تحریم باز می‌گردد.

هادی تیزهوش تابان در پاسخ به این پرسش که با تحریم‌های بانکی دلارهای صادرکنندگان چطور به کشور باز می‌گردد؟ می‌افزاید: به دلیل بررسی آمریکا به این موضوع‌ها نمی‌توانیم نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را تشریح کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دقیقا شدیم مثل کره شمالی که وابسته کامل به چین هست از قطعات اولیه کارخانه ها گرفته تا فروش ناچیز نفت و حمایت سیاسی وابسته به چین شدیم کافیه روابط متوازن ترکیه با سه قدرت جهانی امریکا چین و روسیه نگاه کنیم تا بفهمیم چه فاجعه ای تو سیاست خارجه داریم

  • ناشناس

    وقتی با هم سر خط میشید برای یک خبر یعنی کاسه ای زیر نیم کاسه ست کدوم بانکی از ترس تحریم های آمریکا با ایران مبادله کرده که این دومیش باشه؟ حالا اگه fatf تصویب میشد و بانک هایجور دیگه قطع ارتباط کنن چیکار میکنید؟

  • ناشناس

    علی برکته الله افتادیم تودام کمونیستهای بدتراز غربیهااقاایناهمشون باهمند

  • ناشناس

    معلومه مبادله پول از چه طریقی انجام میشه با هواپیمای مسافربری و پرواز ایران به چین و روسیه