کد مطلب: ۱۷۰۵۴۶

جزئیات وضعیت آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده

جزئیات وضعیت آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده

درحالی‌که زلزله شب گذشته در غرب کشور، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد زیرساخت‌های تامین انرژی کشور را مختل کرده بود، تلاش‌ها برای تامین آب و برق پایدار مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

درحالی‌که زلزله شب گذشته در غرب کشور، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد زیرساخت‌های تامین انرژی کشور را مختل کرده بود، تلاش‌ها برای تامین آب و برق پایدار مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شب گذشته (۲۱ آبان ماه) زلزله‌ای شدید به‌بزرگی هفت و سه‌دهم ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین در شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه به وقوع پیوست که در بسیاری از بخش‌های کشور احساس شد. درحالی که از دقایق ابتدایی پس از وقوع حادثه، گازرسانی به مناطق آسیب‌دیده برای جلوگیری از نشتی و بروز حوادث دیگر قطع شد، روند برق‌رسانی و آب‌رسانی به این مناطق نیز با مشکل مواجه شد.

آمارهای اولیه از وضعیت تامین برق

در ساعات نخست پس از وقوع زلزله در کشور، در ساعت ۲۳:۱۹، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: با توجه به زلزله اخیر در مناطق آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام با مشکل قطعی برق مواجه شدیم اما مشکل جدی در کردستان و شمال کرمانشاه به وجود آمده است.

محمودرضا حقی‌فام درخصوص آخرین وضعیت برق در استان ایلام اظهار کرد: در منطقه ایلام و مهران با قطع برق پراکنده مواجه شدیم اما زیرساخت‌های این ناحیه با مشکلی روبه‌رو نشد و باید گفت که در استان ایلام تقریبا مشکل خاصی برای تامین برق وجود ندارد. وی ادامه داد: در آذربایجان غربی دو روستا با مشکل قطع برق مواجه شدند که در این استان نیز مشکلی به زیرساخت‌های صنعت برق وارد نشد. وی با اشاره به قطعی برق در استان کرمانشاه عنوان کرد: در جنوب کرمانشاه شاهد قطع برق بودیم که تاکنون این قطعی برطرف شده و برق این منطقه وارد مدار شده است اما مشکل اصلی در شمال کرمانشاه رخ داده چراکه پست فشار قوی ۲۳۰ کیلوولت از مدار خارج شده که امیدواریم آسیب جدی به شبکه وارد نکرده باشد.

بازگشت برق‌رسانی به سه استان

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر دقایقی پس از آن گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برق سه استان کردستان، ایلام و آذربایجان غربی وصل شده اما همچنان در شمال کرمانشاه با مشکل تامین برق مواجه هستیم.

محمدرضا حقی‌فام با بیان این‌که در سه استان زلزله زده مشکل خاصی برای تامین برق وجود ندارد و قطعی برق برطرف شد، اظهار کرد: تنها در شمال کرمانشاه پست ۲۳۰ کیلوولت سرپل ذهاب دچار مشکل شده است.

وضعیت تامین منابع آب

ساعت ۰۰:۱۵ بامداد نیز مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به بزرگی زلزله بازرسی از سدها در بازه ۱۲۵ کیلومتر از مرکز زلزله که شامل سدهای داریان، زیویه، گیلانغرب و دایک گیلانغرب انجام شده و شرایط نرمال گزارش شده است. میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت منابع آب استان‌های زلزله‌زده گفت: در سه استان زلزله‌زده کردستان، ایلام و آذربایجان غربی مشکلی برای تامین منابع آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: تنها در شمال کرمانشاه آن هم در منطقه روستایی ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب مشکل تامین منابع آب وجود دارد که برای این دو منطقه نیز تانکرهای عملیاتی در نظر گرفته شده است اما باید گفت که در هیچ کدام از سه استان دیگر مشکلی برای تامین منابع آب وجود ندارد.

وضعیت تاسیسات نفتی و سوخت‌رسانی در استان‌های زلزله زده

در ساعت ۰۰:۱۷ بامداد، یک منبع آگاه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وقوع زلزله در استان های آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام اظهار کرد:بر اساس گزارشات اولیه زلزله هیچ خسارتی اعم از آتش سوزی مخازن ذخیره‌سازی در واحدهای پتروشیمی در استان های کرمانشاه، ایلام، تبریز و …وارد نکرده است.

اعلام وصل گاز مناطق زلزله‌زده تا عصر دوشنبه

صبح امروز معاون وزیر نفت در شرکت ملی گاز با تاکید بر این‌که کارشناسان شرکت‌های گاز استانی، نشت یابی در مناطق زلزله‌زده را بررسی کرده‌اند، گفت: روند گازرسانی پس از اطمینان از سلامت شبکه و تامین امنیت مردم تا عصر امروز به روال عادی باز می‌گردد.

حمیدرضا عراقی درباره وضع گازرسانی به منازل و اماکن در مناطق زلزله زده در غرب کشور گفت: در پی وقوع زلزله در غرب کشور، شرکت ملی گاز ایران دستور توقف فعالیت پالایشگاه گاز ایلام را صادر کرد تا فعالیت این پالایشگاه پس از انجام بازرسی‌های فنی و تایید نبود مشکلات فنی، ازسرگرفته شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: گاز در سه شهر مرزی مسیر زلزله در سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و جوانرود را قطع کرده‌ایم تا عملیات نشت‌یابی انجام شود. عراقی تاکید کرد: تا عصر امروز شرایط به روال عادی باز می‌گردد و این قطعی گاز تنها به دلیل حفظ امنیت مردم و بررسی نشت‌یابی گاز در شهرها است.

ادامه تولید در مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور

ساعت ۱۰:۳۸ امروز، مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز از روند عادی در تولید مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور پس از وقوع زلزله شب گذشته این منطقه خبر داد. علی‌محمد بساق زاده صبح امروز درباره آخرین وضع مجتمع‌های پتروشیمی غرب کشور پس از وقوع زلزله در این منطقه اظهار کرد: مجتمع‌های پتروشیمی ایلام، پلیمر کرمانشاه، مهاباد، کرمانشاه، بیستون و کردستان واقع در غرب کشور پس از وقوع این حادثه، همه در شرایط عادی قرار دارند. وی افزود: وقوع چنین حوادثی در طراحی و ساخت مجتمع‌های پتروشیمی پیش‌بینی شده است و تولید در همه مجتمع‌های پتروشیمی در حال انجام است.

وصل برق کرمانشاه به دوشنبه شب موکول شد

دقایقی بعد، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: با توجه به این که یک پست فشار قوی در منطقه سرپل ذهاب دچار مشکل شد و این آسیب تجهیزات را نیز با تلفاتی روبه‌رو کرد نتوانستیم تا صبح امروز برق منطقه را تامین کنیم. محمود رضا حقی‌فام با بیان این که اقدامات متعددی برای برق‌دار کردن منطقه سرپل ذهاب، ازگله، قصر شیرین و ثلاث باباجانیه انجام شده است، اظهار کرد: در حال حال منطقه قصر شیرین و قسمتی از ثلاث باباجانیه برق‌دار شده است که امیدواریم مشکل برق ازگله و سرپل ذهاب تا پایان روز برطرف شود. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اظهار کرد: اگر بتوانیم سریع‌تر تجهیزات پست را به این منطقه انتقال دهیم نهایتا تا پایان امروز مشکل برق برطرف خواهد شد.

توزیع سوخت‌سیار در مناطق زلزله‌زده/ ارسال سوخت هوایی به منطقه

تلاش‌ها برای تامین سوخت مناطق زلزله‌زده نیز هم‌زمان ادامه داشت. در این زمینه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: آماده باش به مناطق معین شرکت، ارسال سوخت هوایی به مناطق زلزله‌زده، ایجاد سه جایگاه سیار ۱۸ هزار لیتری و ارسال نفتکش‌های بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت سیار، از جمله اقدام‌های این شرکت از شب یکشنبه تاکنون بوده است. وی افزود: همچنین تعداد زیادی نفتکش بنزین و نفت سفید با امکان توزیع سوخت سیار از همدان به سمت کرمانشاه و کردستان اعزام شده است که در صورت مشکل در تاسیسات و جایگاه‌ها، سوخت‌رسانی به مردم متوقف نشود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به حضور بالگردهادر مناطق زلزله زده برای امدادرسانی به مصدومان، سوخت هوایی ATK مخصوص بالگردها به صورت مظروف از کرمان، لرستان و همدان ارسال به مناطق زلزله زده ارسال شده‌اند. وی با بیان این‌که از دیشب تا امروز صبح ۸۵۰ هزار لیتر بنزین و ۱۶۲ هزار لیتر نفت گاز تنها در منطقه کرمانشاه مصرف شده است، ادامه داد: مردم حادثه دیده تا زمان تعبیه جای مناسب، بهترین سرپناه را خودروهای خود می دانند، بنابراین طبیعی است که آمار مصرف بنزین و نفت گاز در این مناطق افزایش یابد.

افزایش کدورت چشمه‌های آب تامین کننده شهرهای کرمانشاه

در ساعت ۱۰:۵۳ امروز، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه به دلیل زلزله رخ داده کدورت چشمه‌های آب تامین کننده شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و هرسین افزایش پیدا کرده است، گفت: تا زمان بازگشت کیفیت آب و قابلیت شرب آن، ۲۰۰ هزار بطری آب در میان زلزله‌زدگان این مناطق توزیع خواهد شد. کیاست امیریان با تاکید بر این‌که آب شهرهای سرپل ذهاب و قصرشیرین از چشمه سراب گرم تامین می‌شود، گفت: به دلیل زلزله رخ داده در این منطقه میزان کدورت این چشمه افزایش یافته و بخشی از تاسیسات آبی این بخش نیز دچار آسیب شده است.

اعلام قطعی آب شهرهای زلزله‌زده تا ۴۸ ساعت

دقایقی بعد، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کرمانشاه گفت: به‌دلیل تامین آب شرب شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، هرسین و ثلاث باباجانی از سرآب‌های این شهرها و کدورت آب این سرآب ها، متاسفانه در حال حاضر آبرسانی به این شهرها عمدتاً به صورت سیار صورت می گیرد. علیرضا تخت شاهی، اکیپ های زیادی به مناطق زلزله زده اعزام شده که امیدواریم با رفع کدورت آب سرآب‌ها بتوانیم تا ۴۸ ساعت آینده آب شهرهای زلزله زده را دوباره وصل کنیم.

تکلیف وزیر نفت به تمام نیروهای زیرمجموعه برای کمک به زلزله‌زدگان

وزیر نفت نیز صبح امروز در پیامی ضمن تسلیت به هم‌وطنان استان کرمانشاه در پی وقوع زلزله گفت: برای کاهش درد آسیب دیدگان، بر تمامی نهادهای زیرمجموعه وزارت نفت، تکلیف است که با نهایت کوشش خود به یاری آسیب‌دیدگان شتافته و خدمات رسانی در بخش‌های مرتبط نیز را به بهترین شکل ممکن دنبال کنند.

وزیر نیرو فرماندهی عملیات تامین آب و برق زلزله‌زدگان را برعهده گرفت

از سوی دیگر، وزیر نیرو گفت: به دلیل وسعت خسارت در منطقه سرپل ذهاب و رعایت مسائل ایمنی، برق‌رسانی در این منطقه با روشن شدن هوا به سرعت در حال پیگیری است. رضا اردکانیان که فرماندهی عملیات امدادرسانی به وضعیت تامین آب و برق مناطق زلزله زده را شخصا پیگیری می‌کند، گفت: تاسیسات برق‌رسانی سرپل ذهاب به دلیل نزدیکی به کانون زلزله، آسیب فراوانی دیده است و از شب گذشته رسیدگی به مشکل قطع برق در این منطقه در دستور کار است.

اعزام ۶۰ تانکر آب‌رسانی به کرمانشاه

ظهر امروز، یک مقام مسئول در آبفای کرمانشاه گفت به دلیل وقوع زلزله پنج شهر استان کرمانشاه با مشکل کمبود منابع آب روبرو شدند، بر همین اساس قرار شده که ۶۰ تانکر برای کمک‌رسانی به این استان منتقل شوند.

مرادی، مدیر روابط عمومی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۷ تانکر سیار در پنج شهر دالابو، ترسیم، گیلان غرب، قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام آباد حضور دارند گفت: با توجه به این‌که میزان خسارت در سرپل ذهاب بیشتر است، آب‌رسانی در این منطقه به‌صورت ویژه‌ای انجام می‌شود. مرادی در خصوص توزیع آب بسته‌بندی در مناطق زلزله‌زده نیز گفت: در حال حاضر ۳۵۰ هزار بتری آب بسته‌بندی بین زلزله‌زدگان توزیع شده و قرار شده که ۱۰۰ هزار بسته دیگر به این مناطق ارسال شود. البته باید گفت که این تنها اقدامات وزارت نیرو است و سایر مراکز نیز کمک‌های خود را به این مناطق دارند.

تاکید برق‌دار شدن روستاهای کرمانشاه تا ساعت ۱۹

دقایقی بعد، وزیر نیرو گفت: براساس اقدامات صورت گرفته نهایتا تا ساعت ۱۹ برق روستاهای کرمانشاه وصل می‌شود. همچنین در خصوص آب نیز در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار بطری آب در حال توزیع است.

رضا اردکانیان با بیان این که در برخی از شهرهای کرمانشاه به دلیل آسیب دیدگی مخازن پمپاژها از مدار خارج شدند، اظهار کرد: برای حل مشکل آب سرپل ذهاب، قصر شیرین و دیگر نقاط آسیب دیده از منابع آب بسته‌بندی زوار اربعین در مرز خسروی استفاده شد. وی با بیان این‌که علاوه بر توزیع ۲۰۰ هزار بطری آب ۶۷ دستگاه تانکر آبرسانی و سه واحد آزمایشگاه سیار در محل حاضر شده‌اند، عنوان کرد: امیدواریم با از بین رفتن مشکل معابر، دسترسی برای آب‌رسانی به زلزله‌زدگان آسیب‌دیده ممکن شود.

عرضه ۲ برابری سوخت در استان‌های زلزله‌زده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ظهر امروز بار دیگر توضیحاتی درباره وضعیت سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده داد و از عرضه بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر بنزین در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: از شب گذشته تاکنون ۳۲۰ هزار لیتر نفت سفید و ۷۰۰ هزار لیتر نفت گاز در استان‌های زلزله‌زده توزیع شده که حاکی از عرضه دو برابری فرآورده در این استان است.

سید محمدرضا موسوی‌خواه با اشاره به وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور از آغاز توزیع گاز مایع سیلندری خبر داد و تصریح کرد: از آن‌جا که مناطق حادثه دیده از نظر گرمایش با مشکل مواجه بودند، توزیع گاز مایع سیلندری آغاز شد. همچنین نفت سفید به روستاهای هدف منتقل شد به طور کلی بیش از ۱۰۰۰ سیلندر گاز مایع به پل ذهاب توزیع شده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران پس از وقوع زلزله، اظهار کرد: این جلسه تا ظهر امروز ادامه پیدا کرد و به همه مناطق معین و هدف تاکید شد که برای امشب برای آماده باش بمانند تا در صورت وقوع پس‌لرزه احتمالی آمادگی کامل داشته باشند.

ادامه صادرات گاز به بغداد بدون مشکل

در ادامه سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد: با وجود وقوع زلزله در شب گذشته، تاسیسات شرکت گاز در مناطق غرب کشور از سلامت و امنیت کافی برخوردار بوده و صادرات گاز به بغداد با حجم ۱۴میلیون مترمکعب در روز طبق روال عادی ادامه دارد. بوجارزاده که به همراه حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز و سعید مومنی، مدیرگازرسانی این شرکت عازم مناطق زلزله زده بود، ادامه داد: عصر امروز جلسه کمیته بحران در کرمانشاه با حضور آقایان عراقی و مومنی و مسئولان استانی برگزار می شود تا جوانب گوناگون این حادثه از جمله قطع و وصل گاز، مدیریت حادثه پیش آمده مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی شرکت ملی گاز ادامه داد: تیم‌های عملیاتی از همدان، اصفهان، کردستان و استان مرکزی به کرمانشاه اعزام شده‌اند. وی تصریح کرد: گاز ۴۰ هزار مشترک در پی وقوع زلزله جهت اطمینان از سلامت مردم و شبکه گازرسانی قطع شد که نشت یابی گاز مشترکان ادامه دارد و هرجا که اطمینان یابیم مشکلی در وصل گاز به وجود نمی آید گاز را مجددا وصل می‌کنیم.

تاکید وزیر نفت بر نبود مشکل در شبکه گازرسانی مناطق زلزله‌زده

وزیر نفت بعد از ظهر امروز گفت: مشکلی در شبکه گازرسانی مناطق زلزله زده وجود ندارد و به محض اطمینان از موارد ایمنی، گاز مناطق زلزله‌زده فوری وصل می‌شود.

بیژن زنگنه امروز پس از جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در محل نهاد ریاست جمهوری با بیان این مطلب افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، گاز برخی از مناطق شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب به دلیل مسائل ایمنی قطع شده است. وی توضیح داد: ممکن است فروریختن دیوار به دلیل زلزله روی علمک، سبب ایجاد نشتی و پس از آن آتش سوزی شود از این روز تصمیم گرفته شد گاز این مناطق قطع شود تا از لحاظ فنی و ایمنی مورد بررسی قرار گیرد. وزیر نفت با بیان این که همکاران ما برای حل مشکل در مناطق زلزله زده بسیج شده‌اند، تصریح کرد: به محض اطمینان از عدم نشتی، گاز این مناطق وصل می شود.

زنگنه در پاسخ به این‌که آیا به تاسیسات نفتی در استان کرمانشاه آسیبی وارد شده است، افزود: هیچ گزارشی از آسیب به تاسیسات نفتی نداشتیم.

کسی در مناطقی که گاز قطع است ساکن نیست

در ساعت ۱۷:۴۴ امروز، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که فعالیت پالایشگاه ایلام از نیم ساعت دیگر ازسرگرفته خواهد شد، گفت: گاز همه مناطق زلزله‌زده به جز سرپل ذهاب وصل شده است و به عبارت دیگر در مناطقی که گاز قطع است، کسی در شهر ساکن نیست. سعید مومنی از وصل شدن گاز همه مناطق زلزله‌دیده به جز سرپل ذهاب خبر داد و گفت: از آن‌جایی که میزان تخریب در سرپل ذهاب بالا است و علمک‌ها در این منطقه آسیب دیده‌اند، فعلا گاز این منطقه وصل نشده است اما گاز مناطق دیگر از جمله قصر شیرین، ایلام و … وصل شده است. وی ادامه داد: البته در مناطقی که گاز وصل نشده، کسی ساکن نیست. در برخی مناطق هم گاز به صورت عمدی و برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی قطع شده بود که به غیر از سر پل ذهاب این اقدام در مناطق دیگر ادامه نداشته و گاز مناطق مختلف وصل شده است.

۸۰ درصد معابر برق‌دار شدند

در آخرین خبر از وضعیت تامین برق منطقه، ساعت ۱۹:۰۷ امروز، مدیرعامل توانیر گفت: ۵۰ درصد از زیرساخت‌های توزیع و فوق توزیع که آسیب دیده بودند، مورد بازیابی قرار گرفته و درخصوص منطقه سرپل‌ذهاب که بیشترین آسیب را دیده بود، باید گفت که در حال حاضر مراکز حیاتی برق‌دار و معابر روستایی و شهری نیز ۸۰ درصد برق‌دار شده‌اند.

آرش کردی با بیان این‌که زیرساخت‌های اصلی شبکه برق در استان کرمانشاه وارد مدار شده است، اظهار کرد: شبکه موجود کاملا پاسخگوی نیاز برق منطقه خواهد بود. وی ادامه داد: درخصوص شبکه‌های داخلی شهرها و روستاها باید گفت با توجه به اینکه به دلیل پس لرزه مردم در بیرون ساختمان‌ها اسکان گزیده‌اند، اولویت ما روشنایی معابر شهری و روستایی بوده، به همین دلیل بر اساس اقدامات صورت گرفته، تاکنون ۸۰ درصد معابر شهری و روستایی مناطق زلزله زده برق‌دار شده‌اند. وی با بیان این‌که بسیاری از سیم‌کشی‌های داخل ساختمان‌ها دچار آسیب شده است، گفت: رفع مشکل برق ساختمان‌های مسکونی نیازمند زمان است. لذا در حال حاضر نمی‌توان این قسمت را مورد اولویت قرار داد.

دوشهر همچنان بدون آب

هم‌زمان، معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت آب و فاضلاب کشور نیز گفت: براساس پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده، آب کل مناطق استان کرمانشاه به جز دو شهر تا دو ساعت دیگر وصل خواهد شد.

شاهین پاکروح با بیان این‌که در پی زلزله شاهد قطع برق گسترده و از مدار خارج شدن تاسیسات آبی استان کرمانشاه بودیم، اظهار کرد: هفت شهر از شهرهای استان کرمانشاه با مشکل قطعی آب روبه‌رو شدند که باوجود مشکلات به وجود آمده به علت قطع برق، بسیاری از مشکلات تامین آب این استان برطرف شده است. وی با اشاره به شهرهایی که به طور کامل مشکل تامین آب آن‌ها برطرف شده است گفت: در شهرهای روانسر، جوانرود، پاوه، قصرشیرین و خود کرمانشاه مشکلی برای تامین آب وجود ندارد. شهر سرپل‌ذهاب نیز تا دو ساعت دیگر آب‌دار خواهد شد. وی ادامه داد: چند شهر دیگر همچون هرسین و گیلان غرب که کدورت آب بسیار بالاست، مشکل تامین آب داریم که نهایتا تا دو یا سه روز آینده مشکل این دو منطقه نیز به طور کامل برطرف خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.