کد مطلب: ۲۰۳۲۸۳

جهش آبرسانی به روستاها و شهرها

جهش آبرسانی به روستاها و شهرها

آب شهرهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان با آب‌شیرین‌کن تامین می‌شود.

امیرحسین رقیمی با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری در آمار منتهی به سال 57 حدود 74.6 درصد بود، گفت: جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری در حال حاضر به 99.37 درصد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: جمعیت تحت پوشش آب روستایی نیز در آمار منتهی به سال 57 از 21 درصد به 81.5 درصد رسیده است. با توجه به رشد جمعیت و سطح رفاه مردم مصرف آب نیز افزایش یافته است، پس بنا به وضعیت اقلیم کشور و کاهش نزولات جوی و منابع آب، رشد خوبی در آبرسانی به شهرها و روستاها را در 40 سال گذشته شاهد بودیم.

رفیعی با اشاره به اینکه در سال‌های اول پیروزی انقلاب وظیفه تأمین آب برعهده اداره بهداشت جهاد سازندگی بود و بعد از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب این وظیفه برعهده وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب نهاده شد، تاکید کرد: به هر حال برخی از روستاها که هنوز هم تحت پوشش شوراها هستند توسط شرکت آب و فاضلاب پشتیبانی شده و اقلام مصرفی موردنیاز مثل کلر و وسایل گندزایی را دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل در آبرسانی به روستاها از بین رفتن منابع آب است، خاطرنشان کرد: تامین آب روستاها معمولاً از طریق چشمه‌های فصلی بوده و توسط منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود، بنابراین با افت منابع زیرزمینی، آبرسانی به روستاها دچار مشکل شده و به شکل سیار انجام می‌شود.

رفیعی با اشاره به اینکه هیچ روستایی نیست که از خدمات آبرسانی بی‌بهره باشد و آبرسانی به روستاها جهش داشته است، گفت: مشکل آبرسانی به روستاها از بین رفتن منابع آب است. به همین دلیل ساخت مجتمع‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفت تا آبرسانی به روستاها به شکل پایدار انجام شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی طرح‌های شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: با احداث مجتمع‌های آبرسانی، چندین روستا به منبع آب پایدار که همین مجتمع آبرسانی خواهند بود وصل خواهند شد، به همین منظور تأمین آب شرب برخی از روستاها برای افق 25 ساله طراحی و پیاده شد.

به گفته وی، در سال 95 به حدود 3770 روستاها و در سال 96 به 1580 روستا از محل اعتبارات در اختیار آبرسانی انجام شد.

رفیعی با اشاره به اینکه از سال 95 با اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی آبرسانی به روستاها با سرعت بیشتری به جلو حرکت کرد گفت: یکی دیگر از اقدامات تامین آب شرب شهرها آبرسانی از طریق آب‌شیرین‌کن بوده است.

وی افزود: 10 سال پیش آبرسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به صورت سیار انجام می‌شد اما در حال حاضر شهرهای لنگه، بندرعباس، بوشهر، کنگان، خارک، تنگستان، چابهار و کنارک توسط آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: زمانی که آبرسانی سیار انجام می‌شد آب توسط لنج‌ها با قیمت‌های بالا و هر مترمکعب 6 تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر با نصب آب‌شیرین‌کن‌ها و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این مشکلات برطرف شده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.