خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۵۱۴۹

۳ شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

۳ شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

خطیب‌زاده گفت:‌ مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است. باید بپذیرد به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردند، تحریم‌هایی که اضافه کرد همه را یکجا و به صورت موثر بردارند و تضمین دهند هیچ دولتی در آمریکا مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده و اگر ایران به برجام برگردد ما نیز برمی‌گردیم، گفت: آمریکا باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب و یا درخواست‌هایی را داشته باشد. بهتر است اول از همه برادری خود را ثابت کند. خوشحالیم این نیت خود را مدام تکرار می‌کنند که فراموش نکنند تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی اعمال و توسط این دولت دنبال و برخی اضافه شد می‌خواهند بردارند.

وی گفت: ما عملی که از دولت فعلی دیدیم و در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد:‌ مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است. باید بپذیرد به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردند، تحریم‌هایی که اضافه کرد همه را یکجا و به صورت موثر بردارند و تضمین دهند هیچ دولتی در آمریکا مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

آمریکا عضو برجام نیست

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات آتی در وین گفت: آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی توسط وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران آقای باقری هدایت خواهد شد و ترکیبی از ارگان‌های مسئول در رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی در این هیأت نخواهد بود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منتظر دلار ۲۰۰ هزار تومانی باشید

  • ناشناس

    اینها همه جنگ زرگریه..ایران راهی جز توافق نداره.

  • ناشناس

    تاشماها ازبرتحریم ودشمنی ظاهری باغرب واسرائیل برسرقدرت هستید.وتامامردم درجهالت خود غرقیم هرگزهیچ اتفاق خوبی توایران ومنطقه نخواهدافتاد

  • ناشناس

    اقا اصلاحق با ایران اما همه کشورها حتی چین و روسیه هم از تحریمهای امریکا پیروی میکنند خداوکیلی اگر حتی بمب و کلاهک هسته ای هم بسازیم برای امریکایی که هزاران از اون داره هیچ نیست این میان فقط اقتصاد ایران فلج و غول تورم بزرگتر میشه

    • ناشناس

      الان مبادلات ایران با چین رو نمی بینی

  • ناشناس

    ایران دیگه نیازی به توافق نداره.تحریم ها اقتصادایران به دلار۳۰هزارتومنی رسوند.قیمت هاهم که تقریبا باقیمت های جهانی یکی شد.فقط میمونه ایران هسته ای که اگرایران اعلام کنه به چه درجه ای ازهسته ای شدن رسیده .دیگه خیلی ازتحریم هاخودبه خودشکسته میشه اما ایران یه چیزی میشه شبیه کره شمالی ودهه شصت خودمون.
    خلاصه که ……..

  • ناشناس

    چرا باید به آمریکا باج بدیم . مذاکره کنیم که اجازه بده نفت بفروشیم. ۸ سال با برجام ما رو سر کار گذاشته زندگی از این که بدتر نمیشه فقط به این شرط که مسئولین دزد رو گردن بزنید نه اینکه حبس تعزیری بدین تا مردم نفس بکشن .

  • ناشناس

    آمریکا اگه از بمب اتم میترسه باید از خر شیطون بیاد پایین. عطای موشکی و منطقه رو هم به لقاش ببخشه

  • ناشناس

    کاسبان تحریم هیچ وقت اجازه نخواهند داد ما به برجام برگردیم

  • جعفر

    شماها دیر اومدین میخواین زودهم برین این چیزی که شما بدنبال ساخت اون هستین دنیا صدسال پیش ساخته وبعضی از کشورهای مثل ژاپن حتی بعد استفاده ازانرژی هسته ای آنها رااز بین بردن. مثل این میمونه که شما میخواین با یک کارد میوه خوری دنیا راتصاحب کنیدتکلیف مردم چیه چرا کام مردم وبااین دشمنی ها وتوهم تلخ میکنید همه میدانند که هیچ توافقی هم ازسوی شما انجام نمیشه فقط اینکه کل مملکت سرکاریم.

  • یک ایرانی-طبقه ی کار

    با سلام
    اتفاقاتی که به قرارداد 2015 ختم شد و هزینه هایی که کشور برای رسیدن به برجام پرداخت کرد برای همه روشن و دست آوردهای برجام و حماقت ترامپ چیزی نیست که هیچ ایرانی بخواد چشم پوشی کنه؟ برجام در تاریخ ایران نقطه عطفی بود و بعد از 10 سال اصرار غربی ها مبنی بر توقف 100 درصدی غنی سازی در ایران غرب مجبور شد صنعت هسته ایی و غنی سازی را در ایران به رسمیت بشناسد.
    نکته ایی که هموطنان و میهن پرستان باید به اون توجه کنند بازگشت به برجام بدون گارانتی از سوی غربه چون در صورت تکرار زیر میز زدن از سوی رییس جمهور آینده آمریکا تنها دلار 200 تومنی دغدغه من و شما نخواهد بود و آینده ایی چون لیبی، عراق، سودان و سوریه در انتظار ما خواهد بود. اقتصاد ما تحمل تکانه هایی مشابه سال 97 و 98 رو نداره و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در انتظار ما و فرزندان ما خواهد بود. امروز اینکه این موضوع چطور حل بشه هم به صبر نیاز دارد هم به هوش و دلسوزی و از همه مهمتر آینده بینیه. اینکه به هر قیمتی به برجام برگردیم و چند ده میلیارد دلار به اقتصادمون وارد بشه ولی بعد از چندی مجدد شاهد رخدادهای 97 تا امروز بشیم ما رو به مسیری میبره که آمریکا شوروی سابق رو با هزاران سلاح هسته ایی برد و شوروی را نه در میدان جنگ بلکه در خیابان های مسکو شکست داد.