کد مطلب: ۵۱۶۸۰۴

روحانی:

حق نداریم با اعصاب مردم بازی کنیم

حق نداریم با اعصاب مردم بازی کنیم

رئیس جمهوری گفت: اراده مردم را ضعیف نکنیم و نگذاریم مردم نسبت به آینده ناامید شوند و حق نداریم با استفاده از تریبون خود با اعصاب مردم بازی کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد پربرکت امام علی(ع)، اظهار کرد: چند بار باید رهبر معظم انقلاب تکرار کنند که احترام، ادب و اخلاق اسلامی را مراعات کنید چرا گوش نمی کنیم؟

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اراده مردم را ضعیف نکنید و نگذارید مردم نسبت به آینده مایوس شوند، گفت: همه باید شرایط حساس کنونی را درک کنند و آیا حق داریم با تریبونی که در اختیار ما است با اعصاب مردم بازی کنیم؟

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه اصل ۱۱۳ از بدیهیات و واضحات است و طبق آن رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: به عنوان رئیس جمهور بار بسیار سنگینی در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی بر دوش خود احساس می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: نباید قانون اساسی را به تعطیل بکشانیم و بگذاریم تخریب شود اینکه به نام حسن روحانی اهانت می‌کنند مهم نیست اما عنوان ریاست جمهور را کسی حق ندارد تخریب کند.

روحانی با تاکید بر اینکه می‌ترسم دستی در پشت پرده در کار باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مایوس کند و بگوید شما مردم کاره‌ای نیستید، اظهار کرد: آیا مشارکت حداکثری برای انتخاب رئیس جمهور یعنی اینکه مردم فردی را انتخاب کنند که از فردای انتخابات، تابلو و سیبل فحاشی و تهمت بشود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مطابق اصل ۱۱۳ هر کجای قانون اساسی صدمه ببیند، رئیس جمهور وظیفه دارد که فریاد بزند و از همه توان خود استفاده کند، اظهارداشت: در اصل ۵۷ بر استقلال قوا تصریح شده است و هیچ قوه‌ای حق ندارد در امور قوه دیگر مداخله کند و قوای سه‌گانه از هم استقلال دارند، ضمن اینکه در اصل ۶۰ قانون اساسی نیز تصریح شده که به جز مواردی که مسئولیت بر عهده رهبری است، کل امور اجرایی کشور بر عهده رئیس جمهور و وزرا قرار دارد، لذا نباید قانون اساسی به تعطیلی کشانده شود.

روحانی خاطر نشان کرد: می‌ترسم دست‌هایی پشت پرده باشد که بخواهد مردم را از انتخابات مأیوس کند و چنین القاء کند که مردم کاره‌ای نیستند، لذا نباید بگذاریم چنین فکری توسعه پیدا کند و تمام کسانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند و یا طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه هستند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت هشیاری در شرایط حساس کنونی و نیز هجمه‌هایی که از پشت سر به دولت وارد می‌شود، اظهار کرد: شدت هجمه‌هایی که از پشت سر وارد می‌شود، به گونه‌ای است که شاید یادمان رفته در شرایط جنگ و تروریسم اقتصادی و نیز وضعیت سخت کرونا و تحریم قرار داریم که مشکلات مضاعفی را در کشور ایجاد کرده است.

روحانی توصیه‌های رهبری برای رعایت احترام و ادب اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: چرا به این توصیه‌ها گوش داده نمی‌شود، وقتی مقام معظم رهبری نکته‌ای را تأکید می‌کنند باید برای همیشه آویزه گوش‌مان باشد.

رئیس جمهور تأکید کرد: در شرایط حساس کنونی اتحاد و انسجام مخصوصاً بین قوای سه‌گانه بسیار اهمیت دارد و نباید روبروی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم، نباید مچ‌گیری کنیم و بدانیم آنچه می‌تواند دشمن را شکست دهد، قانون نیست، بلکه وحدت و یکپارچگی است و الا نوشتن یک خط روی کاغذ که نمی‌تواند کاری کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه بدانند کاری که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان را زیر سوال می‌برد، خطا و اشتباه است و این راهی است که دشمن آن را می‌خواهد.

رئیس جمهور گفت: دشمنان به دروغ تهمت زدند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز نیست و با این بهانه قطعنامه‌های مختلفی از جمله ۲۲۳۱ را علیه کشورمان صادر کردند که ما را تا مرز جنگ پیش بردند. این در حالی است که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌‌های خود را بر مبنای وظیفه اخلاقی، شرعی و فتوای رهبری دنبال می‌کنیم و همچنین بر اساس ان‌پی‌تی فعالیت‌هایمان باید صلح‌آمیز باشد. لذا ما که می‌خواهیم فعالیت صلح‌آمیز داشته باشیم چرا باید علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان داده شود.

روحانی با اشاره به اینکه در تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای نقش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، اظهارداشت: آژانس بین‌المللی اتمی برای این منظور تأسیس شده است و زمانی که این نهاد اعلام کرد که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است حربه از دست دشمن گرفته شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت چرا که همه بهانه دشمن پی‌ام‌دی بود و این دولت پرونده پی‌ام‌دی را مختومه کرد و این بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان بود.

روحانی با تأکید بر اینکه همه دنیا بدانند که ایران در برجام محکم حضور دارد، اظهار داشت: ما بر اصل برجام متعهد هستیم و با همه توان از آن حفاظت می‌کنیم و چنانچه صبر و تحمل نمی‌کردیم امروز برجامی باقی نمانده بود و دنیا باید بداند که امروز برجام بخاطر صبر ملت ایران زنده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: رابطه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای به کرسی نشاندن حرف‌هایمان در دنیا و افکار عمومی بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم از صندلی اتهام روی صندلی مدعی بنشینیم و غیر از این مسیر دیگری وجود ندارد.

روحانی گفت: یکی از جاهایی که ترامپ در آن شکست خورد این بود که قصد داشت از طریق آژانس بین‌المللی اتمی علیه کشورمان اقدام کند، اما آژانس در برابر او ایستادگی کرد و در ماه‌های اخیر هم وقتی ۳ کشور اروپایی می‌خواستند ایران را محکوم کنند، آژانس از ایران حمایت کرد و توطئه آنها خنثی گردید، بنابراین رابطه با آژانس و سازمان ملل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در روند امور به مقطعی بسیار سختی رسیدیم که قانونی وضع شده بود و باید طبق قانون اساسی آن را اجرا می‌کردیم و به خوبی هم اجرا کردیم. اجرای این قانون حساسیت زیادی داشت چرا که از طرفی می‌خواستیم آن را اجرا کنیم و از طرفی اگر درست اجرا نشود، چه بسا همه ساختمان تخریب می‌شد. لذا لازم بود که خیلی مراقبت شود تا هم قانون را اجرا کنیم و هم روابط خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حفظ کنیم و از طرفی به دنیا هم اعلام کنیم که فعالیت کشورمان صلح‌آمیز است.

روحانی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه در این مقطع نیز کار بسیار بزرگی بر مبنای تدبیر انجام داد به طوری که قانون را به طور کامل و صد در صدی اجرا کردیم، اما هنرمندانه و هوشمندانه و به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم اعلام کرد که ایران نمی‌خواهد فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهد و روزهای این هفته را می‌توان از روزهای ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر کسی بخواهد توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی اتمی را مخدوش کند، بی‌تردید این کار بازی در زمین دشمن است و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا می‌شود.

روحانی خطاب به طرف‌های برجام، اظهار کرد: ما ملت، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم و اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم و این جزء اخلاق، دین و فرهنگ ملت ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به آیات ۵۶ تا ۶۶ سوره انفال، بیان کرد: خداوند در این آیات به طور کاملاً روشنی اخلاق، سیاست خارجی، سیاست داخلی، سیاست دفاعی و امنیتی و چگونگی معاهدات را بیان فرموده است و در این آیات به پیامبر(ص) می‌فرماید تو بارها با کفار عهد و پیمان بستی و پای پیمان خود ایستادی و آنها همواره پیمان‌شکنی کردند؛ اگر بعضی از این انقلابی‌های ۲ آتشه افراطی، زمان پیغمبر بودند چه بسا به پیامبر(ص) می‌گفتند «تو دیروز رفتی با اینها عهد بستی و اینها عهد را شکاندند چرا دومرتبه عهد می‌بندی؟». اسلام دین صلح، پیمان و مصر بودن به عهد و پیمان است.

روحانی در ادامه طرف‌های برجام را مورد خطاب قرار داد و گفت: ما برجام را امضاء کرده و به خوبی پای آن ایستادیم. شما هم هیچ‌وقت به عهد و پیمان خود عمل نکردید و اگر امروز کسی اسم برجام را در دنیا ببرد، مدیون ملت ایران است و اینکه به دنبال حضور در برجام هستید، این صندلی را ما حفظ کردیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز هم به طور مستحکم می‌خواهیم که برجام بماند و در شرایطی هستیم که بقاء و نشاط برجام بر مبنای این است که آمریکا از تروریسم اقتصادی دست بردارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا به صراحت اعلام کرده که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده و تمام اقدامات ترامپ عاقلانه نبود، گفت: دولت جدید آمریکا حرف‌های خوبی می‌زند اما آنچه مهم است این است که آیا می‌خواهد همچنان به مسیر فعالیت‌های تروریستی ادامه دهد و آیا قبول دارد که ترامپ تروریست بوده و نسبت به ملت ایران جنایت انجام شده است یا نه. بدون تردید گام اول توقف جنایت است.

رئیس جمهور افزود: شما هنوز حساب‌های بانکی ایران را آزاد نکردید و در حالی که روز اول اعلام کردید در مسأله کرونا به همه کمک خواهیم کرد، هنوز این کار را نسبت به ایران انجام ندادید. لذا توقع داریم به همان حرف‌هایی که می‌زنید عمل کنید و دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را متوقف کند و وقتی این کار انجام شد، راه باز می‌شود، صندلی هم سر جای خودش می‌آید و با هم حرف می‌زنیم.

روحانی تصریح کرد: ما در برجام حرف می‌زنیم و بر برجام حرف نمی‌زنیم.

رئیس جمهور با اشاره به صبر و بردباری ملت ایران در ۳ سال گذشته و تلاش دولت برای کاهش آلام مردم، اظهار کرد: در طول ۱۱ ماه گذشته ۹٫۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری و ۳۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است و این به معنای آن است که تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری شکست خورده است.

روحانی با اشاره به افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در کشور، گفت: فردا بزرگراه بسیار عظیمی را افتتاح خواهیم کرد این بزرگراه ۱۵۸ کیلومتر مسافت دارد و در این دولت و از سال ۹۴ شروع شده است. از طریق این بزرگراه مسافت غرب کشور به سمت جنوب کشور ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.

رئیس جمهور ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله زده سی‌سخت، دنا و سمیرم، گفت: از همان ابتدا وزیر راه را به عنوان نماینده خود به منطقه اعزام کردم و همه مسئولین برای کمک به مردم پای کار بودند و در دولت تثبیت کردیم که ۱۸۵ میلیارد تومان به عنوان کمک‌های بلاعوض و ۳۰۷ میلیارد تومان نیز برای تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان اختصاص یافت.

روحانی تأکید کرد: همه دستگاه‌ها می‌خواهم که با که همه توان خود را بکار بگیرند تا پایان تیرماه سال آینده مردم زلزله زده این مناطق به خانه‌های خود بازگردند.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت مولای متقیان امام علی(ع) به همه مردم ولایتمدار ایران و همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان، گفت: یکی از ویژگی‌های امیرالمؤمنین علی(ع) این بود که جمع اضداد بودند یعنی رحم و عطوفت و دستگیری از مستمندان و ایتام را در کنار دلاوری‌های میدان جنگ داشتند. شخصیت شجاعی که در میدان جنگ کسی جرأت مبارزه با ایشان را نداشت اما در مقابل کودک یتیم روی خاک قرار می‌گرفت و حتی با او همبازی می‌شد.

روحانی گفت: حضرت علی(ع) امام و امیر مؤمنان بود و از جایگاه بلندی برخوردار است و مخالفین نمی‌توانستند علم و بیان امیر المؤمنین(ع) را تحمل کنند و بدترین فحاشی‌ها را در صورت امیرالمؤمنین(ع) انجام می‌دادند. ایشان ۲۵ سال صبر کردند، حتی به زهرا اطهر(س) توهین شد و امیر المؤمنین(ع) بخاطر مصلحت و وحدت امت اسلامی و نپاشیدن نظام اسلامی نوپا صبر و تحمل کردند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: وقتی عبادت، اخلاق، شهامت، صبر، تحمل و ایستادگی کنار هم قرار می‌گیرند زیبا می‌شود و امیر المؤمنین(ع) تجسم این زیبایی‌ها بود.

روحانی افزود: امیر المؤمنین(ع) باید برای وحدت جامعه حفظ نظام اسلامی و منافع مسلمین و صبر و بردباری، امام، الگو و راهنمای ما باشد و بایستی حرکات و سکنات ما مثل امام علی(ع) باشد.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت روز پدر فرا رسیدن این روز را به همه پدران جامعه تبریک گفت و ضرورت تعظیم و تکریم پدران را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تأکید قرار داد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

میلاد باسعادت مولای متقیان علی(ع) که امشب شب ولادت آن حضرت است خدمت همه مردم ولایت‌مدار ایران و عاشقان مولا علی‌ابن ابیطالب(ع) و همه مسلمانان جهان و آزادیخواهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

یکی از ویژگی‌های مهم امیرالمومنین، همان کلمه‌ای هست که معروف است او جمع اضداد کرد البته آن جمع اضدادی که گفته می‌شود یعنی آن رحم و عطوفت امیرالمومنین و دستگیری از مستمندان و بیچارگان و ایتام با آن دلاوری‌های میدان جنگ که هیچ کس در برابر او جرات نمی‌کرد که خود فرمود هیچ وقت من پشت به دشمن و پشت به عرب نکردم. شخصیت شجاعی که در میدان نبرد آنچنان مبارزه می‌کرد.

در برابر یک کودک یتیم روی خاک قرار می گرفت و این کودک را در آغوش می‌گرفت و حتی با او بازی می کرد، در ذهن عادی این جمع اضداد می‌شود این همه عطوفت و مهربانی با آن همه شجاعت، آن همه عدالت و دقت امیرالمومنین در اموال مردم در بیت‌المال و از طرف دیگر آن آزادی که امیرالمومنین به همه حتی مخالفنین خود می‌داد.

اینکه در مسجد نماز بخواند و عده‌ای با خواندن قرآن، نماز امیرالمومنین را قطع کنند و او دومرتبه نماز را ادامه دهد و چند مرتبه این کار تکرار شود، بدترین فحاشی‌ها در صورت امیرالمومنین یعنی در مسجد امیرالمومنین، انجام می دادند او که خلیفه‌المسلمین بود، او که امام مومنین بود، او که امیر مومنان بود، او جایگاه بلندی داشت و از او سوال می‌کردند و او پاسخ می‌داد طرف می‌گفت قاتَله‌ُالله مَا اَفقَهه، نعوذ بالله خدا تو را بکشد تو چقدر دانشمندی.

علم و بیان امیرالمومنین را هم مخالفین نمی‌توانستند تحمل کنند. ۲۵ سال صبر در روزهای سخت آن همه ظلم و ستم ، آن همه حق‌ها که پایمال شد حتی به زهرای اطهر(س) توهین شد، دخت پیامبر آزار دید اما امیرالمومنین به خاطر مصلحت امت و وحدت امت اسلامی و به هم نپاشیدن نظام اسلامی نوپا، صبر و تحمل کرد. این جمع، ارزش دارد.

وقتی عبادت، عدالت، اخلاق ، شهامت، شجاعت، صبر، ایستادگی و تحمل همه که کنار هم قرار می‌گیرند زیبا می‌شود، آن چیزی که خداوند از ما خواسته و پیامبر را به عنوان الگوی ما قرار داده فرموده انک لعلی خلق عظیم، پیامبر اسلام این همه ویژگی داشت که استاد امیرالمومنین بود وقتی قرآن می‌خواهد از پیامبر و رسولش تجلیل کند ،می‌گوید إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ، اخلاق نیکو و ادب اهمیت دارد و امیرالمومنین باید در وحدت جامعه، برای حفظ نظام اسلامی، برای منافع مسلمین، برای منافع مردم صبر، تحمل و بردباری الگوی ما باشد . مظلومیتی که امیرالمومنین داشت که کمتر مظلومی در تاریخ هست که به اندازه مظلومیت مولای متقیان علی(ع) باشد حتی در دوران خلافت و حکومتش، او مظلوم‌ترین فرد در دنیای اسلام بود و شاید در تاریخ یکی از مظلوم‌ترین شخصیت‌های تاریخ بشریت باشد.

امیرالمومنین باید امام ، الگو و راهنمای ما باشد. در همین اصطلاح عادی اگر کسی امام جماعت است و ما پشت سر او ایستادیم وقتی او قیام می‌کند ما هم همه قیام می‌کنیم وقتی او به سجده می‌رود ما هم به سجده می‌رویم وقتی او شروع می‌کند ما هم شروع می‌کنیم. باید حرکات و سکنات ما مثل امام باشد . همه تلاش باید این باشد که در مقام عمل مقتدای ما باشد و پشت سر او حرکت کنیم، پای ما جای پای مبارک او باشد.

و در عین حال فردا روز پدر هست که فرمود أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه، فرمود من و علی پدران این امت هستیم، پدران همه ما مسلمانها پیامبر عظیم‌الشان اسلام و مولا امیرالمومنین است و به حق فردا روز پدر است گرچه شاید با شرایط کرونایی که امروز داریم ترجیح بر این باشد که رفت‌ و آمدها، جمع‌شدن‌ها، کنار یک پدر بزرگوار شاید رسم ادب در شرایط امروز یک مقدار از لحاظ فیزیکی، فاصله گرفتن متفاوت باشد اما از لحاظ روحی و معنوی نزدیک‌تر شدن و احترام کردن به پدران عزیز لازم است مخصوصا پدرانی که در این ایام به خاطر این بیماری در بیمارستان هستند مخصوصا آن عزیزانی که جان خود را در این یک سال از دست داده‌اند به ویژه آنهایی که جزو کادر درمان بودند، پدر هم بودند و جانشان را فدای سلامت جامعه کردند ما به همه آنها تکریم می‌کنیم و در برابر عظمت همه پدرهای خوب جامعه تعظیم می‌کنیم و انشاءالله بتوانیم آن احسانی که خداوند به ما امر کرده نسبت به پدر و مادر در حیات‌شان و خیرات و مبرات در زمان ممات‌شان از یاد نبریم.

در این ایام به اعتقاد من یک مساله بسیار مهمی پیش رو داریم که همه باید توجه کنیم و شخص من به عنوان رئیس جمهور جامعه بار بسیار سنگینی بر دوش خودم احساس می‌کنم. اصل ۱۱۳ بر دوش من سنگینی می‌کند. الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَک یعنی واقعا می‌خواهد استخوان‌های پشت را بشکند. اصل ۱۱۳ رئیس جمهور کشور را مسوول اجرای قانون اساسی می‌داند. یعنی هر کجای قانون اساسی صدمه ببیند این رئیس جمهور است که باید فریاد بزند، باید از همه توان خود استفاده کند. اصل ۱۱۳ کاملا روشن است هیچ نیازی به تفسیر ندارد، از واضحات و بدیهیات است، بدیهیات و واضحات که تفسیر ندارد کاملا روشن است. رئیس جمهور مسوول اجرای قانون است نه ناظر، خیلی بالاتر از نظارت است. او مسوول اجرای قانون اساسی است.

مهمترین اصل قانون اساسی نسبت به قوای سه گانه اصل ۵۷ است که استقلال سه قوه را تصریح می‌کند هیچ قوه‌ای حق ندارد در امر قوه دیگر مداخله کند. هیچ قوه‌ای نمی‌تواند به قوه دیگر بگوید چرا اینطوری کردی، چرا آنطوری کردی، چرا این روش را انتخاب کردی، آن روش را انتخاب کردی؟ مداخله نداریم.

قوای سه گانه از هم استقلال دارند معنی استقلال را همه توجه کنیم. در پایان اصل ۵۷ قانون اساسی تصریح می‌کند که قوا مستقل از یکدیگرند، استقلال دارند قوه مجریه استقلال دارد، هیچ قوه دیگر نمی‌تواند در کار قوه مجریه دخالت کند، اجرا با ما است.

قانون اساسی در اصل ۶۰ تصریح می‌کند جز مواردی که مسوولیت به عهده مقام معظم رهبری است آنجا را استثنا می‌کند بعد می‌گوید کل اجرا در کشور به غیر از آن استثنا به عهده رئیس جمهور و وزرا است. آ‌ن کسی که بار اجرا بر دوش اوست طبق قانون اساسی رئیس جمهور و وزرا هستند این صراحت قانون اساسی است. نباید این قانون اساسی را به تعطیلی بکشانیم، نباید بگذاریم قانون اساسی تخریب شود، اینکه به یک فرد اهانت کنند به نام حسن روحانی آن مهم نیست یک فرد است که به او اهانت کردند اما عنوان ریاست جمهوری غیر فرد است کسی حق ندارد این عنوان را تخریب کند. این وظیفه همه ما است باید عنوان را حفظ کنیم مخصوصا در شرایطی که به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک هستیم و می‌خواهیم مردم مشارکت حداکثری داشته باشند، اینطور مشارکت حداکثری داشته باشند، که چه کار کنند؟ که رئیس جمهور انتخاب کنند آن رئیس جمهور از فردای انتخاب تابلو و سیبل همه تیرهای زهرآگین و فحاشی و تهمت بشود؟ برای چه مردم این کار را کنند مگر بیکار هستند پای صندوق‌های رای بروند؟ می‌ترسم یک دستی پشت پرده در کار باشد و بخواهند مردم را از انتخابات مایوس کنند، به مردم بگویند کجا می‌روید، می‌خواهید چه کار کنید، چه کسی را می‌خواهید انتخاب کنید؟ اراده دست ما است نه دست شما، شما مردم کاره‌ای نیستید، نگذاریم چنین فکری پشت پرده توسعه پیدا کند. تمام آنهایی که توسط مردم انتخاب می‌شوند و یا طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه خودشان هستند.

در این شرایط حساس خیلی باید حواس ما جمع باشد ، البته گاهی تیرها را نمی‌بینیم، سوزش آن را از پشت سر حس می‌کنیم چون در میدان جنگ هستیم و آنها پشت سر هستند و از پشت سر پرتاب می‌کنند، روبروی ما تیرهایی که می‌آید از دشمن است و می‌بینیم، سوزش سینه ما برای تیرهای دشمن در میدان جنگ است که به ما شلیک می‌کنند اما از پشت سر هر چه سوزش می‌بینیم برای تیرهایی است که از پشت جبهه می‌آید. نگذاریم چنین کاری صورت بگیرد مثل اینکه یادمان رفته در شرایط جنگ هستیم، مثل اینکه یادمان رفته که تروریزم اقتصادی هنوز ادامه دارد، مثل اینکه یادمان رفته در این شرایط سخت کرونایی، تحریم و کرونا از دو طرف برای ما مشکلات درست کرده است، مثل اینکه توصیه‌های رهبر را فراموش می‌کنیم، چند بار باید مقام معظم رهبری تاکید بکند که احترام را نگه‌دارید، اخلاق را مراعات کنید، ادب اسلامی را مراعات کنید، چند بار مگر؟ یعنی هر هفته، هر روز ایشان باید این را توصیه کند، چرا گوش نمی‌کنیم؟ وقتی مقام معظم رهبری نکته‌ای را تاکید می‌کند باید آویزه‌ گوش ما تا آخر عمر باشد، همیشه. نکته‌ای است باید اجرا و عمل کنیم.

نگذاریم مردم ما مایوس شوند، اداره کشور پیچیدگی‌های بسیار فراوانی دارد. اجرای امور کار ساده‌ای نیست، با احساسات ، هیجانات ، فریاد و شعار نمی‌شود کشور را اداره کرد. نمی‌شود در برابر دشمن مقابله کرد، نمی‌شود برنامه‌ریزی کرد. امروز آن چیزی که به اعتقاد من از هر چیز مهم‌تر است وحدت و اتحاد و انسجام مخصوصا بین قوا است، باید منسجم و متحد باشیم نباید روبروی هم قرار بگیریم، باید کنار هم باشیم، باید دست همدیگر را بگیریم، نباید مچ‌گیری کنیم، باید دستگیری کنیم. وحدت و انسجام امروز بزرگترین وظیفه ما است و آن چیزی که می‌تواند دشمن را شکست بدهد قانون نیست وحدت و اتحاد و یکپارچگی است.

مردم هستند که دشمنان را به شکست می کشانند. و الا نوشتن یک خط روی کاغذ کاری نمی‌تواند انجام دهد. اراده مردم را ضعیف نکنیم، نگذاریم مردم نسبت به آینده‌ای که باید خوش‌بین باشند، برای ماه‌های آینده، هفته‌ها و سال آینده، مأیوس باشند. مردم ذهن‌شان مخشوش شود.

مگر حق داریم با تریبونی که در اختیار ما است و میکروفونی که در اختیار ماست، با اعصاب مردم بازی کنیم. مگر اعصاب مردم برای ما است که با آن بازی کنیم. نمی‌شود این کار را کرد. این را قانون اساسی، اخلاق و مولای ما امیرالمؤمنین(ع) می‌گوید. پیامبر بزرگ اسلام(ص) می‌گوید. همه باید مراعات کنیم در این شرایط سخت و پیچیده‌ای که داریم.

یکی از مسایل بسیار مهم، صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای است همه بدانند اگر کاری کردیم صلح‌آمیز بودن زیر سوال برود یعنی خطا و اشتباه کردیم یعنی راهی را پیمودیم که دشمن می‌خواهد.

تمام دعواهایی که علیه ما طراحی کردند در ۱۰، ۱۵ سال اخیر. مبنایش چه بود؟ به دروغ به ما تهمت زدند که ما فعالیت غیر صلح‌آمیز انجام دادیم. دعوا سر همین یک کلمه بود یعنی با این تهمت و توطئه ما را به شورای امنیت بردند و به اتفاق آراء علیه ما قطعنامه صادر کردند و ما را تا مرز جنگ پیش بردند و بهانه یک کلمه است. فعالیت ایران صلح‌آمیز است یا غیرصلح‌آمیز؟ لااقل بهانه این است. پشت پرده ممکن است اهداف دیگری باشند. بهانه این است که فعالیت ایران صلح‌آمیز است یا نه.

وظیفه شرعی، اخلاقی و فتوای رهبر، ان پی‌تی همه و همه به ما می‌گوید که فعالیت باید صلح‌آمیز باشد. این سیاست دفاعی، دستور رهبری و اخلاق اسلامی ما است.

می‌خواهیم صلح‌آمیز عمل کنیم چرا علامت غیرصلح‌آمیز به بدخواهان بدهیم. این چه کاری است و چه خاصیتی به حال ما دارد. علامت‌ها و عمل ما هم باید به صلح‌آمیز بودن فعالیت ها کمک کند.

می‌گوییم فعالیت ما صلح‌آمیز است دشمنان ما همیشه گفتند نه. یا صلح‌آمیز نیست یا مشکوک است. با گفتن ما مردم و دوستان در دنیا قبول می‌کنند اما دشمنان ما نمی‌پذیرند و یک عده مردم هم نمی‌دانند که ما درست می‌گوییم یا بدخواهان ما درست می‌گویند.

اینجا نقش نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است و آژانس بین المللی اتمی برای این کار درست شده است که تایید کند فعالیت این کشور صلح‌آمیز است یا نیست. نمی‌خواهم بگویم آن نهاد اشتباه نمی‌کند و تقصیر ندارد و همه کارهایش درست است این را بحث نمی‌کنم. می‌گویم وقتی آن نهاد گفت که این کار صلح‌آمیز است، حربه از دست دشمن گرفته شده است یا کند شده است. دیگر بدخواهان نمی‌توانند حرف بزنند.

در برجام چه کار کردیم؟ یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفتیم. همه بهانه‌ دشمن پی‌ام‌دی بود. یک پرونده‌ای درست کرده بود و می‌گفت بعضی از فعالیت‌های ایران مشکوک است. ما پی‌ام‌دی را بستیم و تمام شد. بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان ما این بود که پرونده پی‌ام‌دی بسته شد این یکی از کارهای بزرگ برجام بود.

معمولاً گفتن کارهای برجام کمی سخت شده است. مثلاً کسی از برجام تعریف کند می‌گویند این برجامی است و آن فرجامی است این چه است و آن چه است.

کاری که به نفع مصالح مردم انجام دادیم باید برای مردم بگوییم و توضیح دهیم. همه دنیا بدانند ما محکم در برجام هستیم. ممکن است تعهدات‌مان را کاهش داده باشیم به دلایلی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند. ولی به اصل برجام متعهد هستیم و کاملاً قبول داریم و با همه قدرت از همه برجام حفاظت می‌کنیم و اتفاقاً ما بودیم که برجام را حفظ کردیم اگر در این ۳ سال جنگ اقتصادی صبر و تحمل نمی‌کردیم ، برجامی باقی نمی‌ماند.

دنیا باید بداند، برجام که امروز زنده است بخاطر صبر ملت ایران است نه چیز دیگر. والا آمریکا بیرون رفته بود و به تعهدات خود پشت پا زده بود و اروپا هم از ترس کنج خانه رفته بود. بقیه هم کار زیادی برای ما نمی‌کردند، طبیعی بود اگر می‌خواستیم خارج شویم می‌توانستیم خارج شویم برای اینکه طرف مقابل ما به تعهدات‌اش عمل نکرده بود. اما در عین حال برجام را حفظ کردیم. این بحث دیگری است.

ولی اینجا می‌خواهم نکته ای درباره رابطه ایران با آژانس بگویم. برای به کرسی نشاندن حرفمان در دنیا و در افکار عمومی و برای اینکه از صندلی اتهامی که دشمن می‌خواهد، پایین بیاییم و روی صندلی مدعی بنشینیم راهش همکاری با آژانس است و راه دیگری ندارد.

شما اگر رابطه با آژانس را تخریب کردی راهی باقی نمی‌ماند. مسیر دیگری باقی نمی‌ماند. به شما بگویم این آژانس اگر در برابر ترامپ ایستادگی نکرده بود، آنها که از نیویورک به وین رفتند که اینها را قانع کنند برای اینکه اینها یک کلمه بگویند ایران به تعهدات‌اش کامل عمل نمی‌کند، موفق نشدند. مدیر کل وقت آژانس را نیویورک بردند، تهدید و تطمیع کردند و موفق نشدند.

آژانس ایستاد وگفت که ایران به تعهدات‌اش عمل می‌کند. ۱۵ بار هم این را تأیید کرد. گفت ایران به تمام تعهدات‌اش عمل می‌کند. بنابراین دست اینها را بست. یکی از جاهایی که ترامپ شکست خورد این بود که می‌خواست از طریق آژانس استفاده کند.

یک سال ترامپ معطل شد تا از برجام خارج شود. این یکسال دلایل مختلف داشت که الان نمی‌خواهم توضیح دهم یکی این بود که می‌خواست از طریق راحت‌تر این کار را انجام دهد ولی آژانس ایستاد. در ماه‌های اخیر ۳ کشور اروپایی که پشت سرش آمریکا و بعضی‌های دیگر هم بودند. بی‌دلیل سر بهانه‌ای می‌خواستند ما را محکوم کنند که ایران همکاری نمی‌کند.

کاری که در داخل کشور انجام دادیم ، آژانس اعلام کرد که با ایران همکاری می‌کنم، توطئه آنها هم خنثی شد. ۳ کشوری که می‌خواستند علیه ما حربه‌ای به دست بیاورند. چون این ۳ کشور خیلی بدهکار ما هستند ۳ سال صبر کردیم اما آنها هیچ کاری نتوانستند بکنند. می‌خواستند چیزی پیدا کنند که بگویند شما هم تخلف کردید اما موفق نشدند و این حربه از آنها گرفته شد.

پس روابط با آژانس بسیار اهمیت دارد. روابط با سازمان ملل برای ما اهمیت دارد. اینها مسایل سیاسی مهمی است. باید روی این مسایل یک کسی فکر کند. مطالعه کرده باشد. سیاست و قانون بلد باشد. چنین نیست که آدم همین‌جوری حرف بزند.

ما در یک مقطعی رسیدیم به جایی که خیلی مقطع سختی بود. یک قانونی وضع شده بود. درباره آن قانون حرف‌هایمان را سر وقت‌اش گفتیم. مجلس کاری انجام داد که در نهایت قانون کشور شد و ما طبق قانون اساسی باید اجرا کنیم و اجرا هم کردیم.

بلافاصله وقتی قانون شد آیین‌نامه اجرایی نوشتیم و اجرا کردیم. از این طرف می‌خواهیم قانون اجرا کنیم و از طرفی یک قانونی است که اگر درست و حساب شده اجرا نشود، همه ساختمان را تخریب می‌کند، ظاهرش این است که آمدیم پایه این ساختمان را محکم کنیم ولی اگر درست اجرا نشود، این بلدوزی که انداختند یک تکه‌ای را خراب کنند، اگر مواظب نباشیم همه ساختمان را می‌برد.

خیلی مراقبت می‌خواست که به قانون عمل کنیم، اما روابط‌مان را با آژانس حفظ کنیم و از این مهم‌تر به دنیا بگوییم که حرکت صلح‌آمیز انجام می‌دهیم. ممکن بود بگوییم آژانس بیرون برود، بعد نتیجه چه می‌شود. نتیجه این می‌شود که فعالیت‌مان غیرصلح‌آمیز است البته هیچ وقت نمی‌خواهیم غیرصلح‌آمیز عمل کنیم. ولی قضاوت دنیا این می‌شود.

پس خیلی مهم بود. اینجا کار بسیار بزرگی دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه،انجام داد. این دولت، دولت تدبیر و دولت امید است همه جا باید تدبیر خودش را ثابت کند و اینجا به خوبی تدبیر خودش را ثابت کرد. هم قانون را اجرا کرد. ذره‌ای از قانون کوتاه نیامد. یعنی اگر این قانون صد در صد است ما نود و نه ممیز نه درصد اجرا نکردیم، صد در صد به قانون عمل و اجرا کردیم.

اما هنرمندانه و هوشمندانه، به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس هم گفت که ایران نمی‌خواهد که با من همکاری نکند و فعالیت غیر صلح‌آمیز انجام دهد، بله قانون است و آنها هم گفتند بله قانون است و دولت ناچار است که قانون را اجرا کند.

به نظر من یکی از روزهای بسیار خوب برای دولت تدبیر و امید بود، همین هفته، یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه‌اش از روزهای ماندنی تاریخ جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید بود، قانون را اجرا کردیم به احسن وجه. وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ را به خوبی اجرا کردیم به خوبی و با دقت. قانون اجرا شد، آرامش هم در دنیا برقرار شد.

مگر می‌خواهیم دنیا را علیه خودمان بشورانیم . الان هم دنیا آرام است و آرامش دارد، نقد می‌کنند از ما ولی انتقادشان خیلی نمی‌تواند تند و تیز باشد. هم قانون را اجرا و عمل کردیم. کار بسیار بزرگی بود که انجام گرفت .

اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس بین‌المللی را مخدوش کند، این بازی در زمین دشمن است. بازی در زمین خودی نیست و معلوم است که اهداف دیگران آنجا اجرا و عمل می‌شود.

در اینجا یک سخنی هم با طرف‌های برجام دارم ما ملت ، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم یا اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم، این را دین و اخلاق به ما گفته است. این را فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلام و ایران به ما گفته است.

همیشه سختگیری کردیم ولی اگر به هر دلیلی به یک توافقی راضی شدیم و امضاء کردیم پای آن ایستادیم. عین کار پیغمبر(ص). همه جای قرآن نور، ضیاء، فرقان، رحمت و هدایت است. اما خواهش می‌کنم مردم ما به ۱۰، ۱۵ آیه در سوره انفال توجه کنند. از آیه ۵۳ تا آیه ۶۶ یک صفحه قرآن است. واقعاً قرآن معجزه عظیمی است. همه چیز در این یک صفحه است. اخلاق، سیاست خارجی، سیاست داخلی، سیاست دفاعی و امنیتی،معاهدات و همه چیز را خداوند در این یک صفحه گنجانده است که اگر کسی بخواهد ۱۰ جلد کتاب بنویسد و بگنجاند، قادر نیست، ولی خداوند این کار را کرده است. از آنجایی که در این سوره شروع می‌کند ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ از این آیه بیایید تا آن پایانی که می‌گوید وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ می‌آید تا می‌گوید إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ این آیات یک صفحه است شما ببینید قرآن چه کرده است. هر چه می‌خواهید اینجا هست اینکه با آمریکا چه جور رفتار کنیم همین‌جا هست. اینکه با اروپا چه کار کنیم همین‌جا هست. اینکه با برجام چه کار کنیم همه‌اش در یک صفحه قرآن است بخوانیم و دقت کنیم. قرآن در همین آیات به پیغمبر اسلام می‌گوید.« الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّهٍ » تو با این کفار عهد و پیمان بستی نه یکبار نه دو بار بلکه بارها هر وقت هم پیمان بستی تو پای پیمانت ایستادی آنها آنرا شکانده‌اند. ینقضون فی کل مره آنها بودند که این پیمان را شکاندند حالا اگر بعضی از این انقلابی‌های ۲ آتشه افراطی زمان پیغمبر بودند به پیغمبر می‌گفتند تو دیروز رفتی با اینها عهد بستی و اینها عهد را شکاندند دومرتبه عهد می‌بندی؟ بار سوم و چهارم عهد می‌بندی؟

نعوذ بالله می‌گفتند پیغمبر(ص) ساده لوح است که دائم عهد می‌بندد. نه اینها یک فلسفه‌ای دارد. اسلام دین صلح است، اسلام دین پیمان و نگاهداشتن و مصر بودن بر عهد و پیمان خودش است، بله دشمن ممکن است عهدش را بشکند وقتی عهدش را شکست ما هم می‌توانیم بشکنیم و می‌شکنیم به هر حال.

در مسأله برجام خطاب من به طرف‌های برجام است، ما برجام را امضاء کردیم و پای این برجام به خوبی عمل کردیم و پای امضاءمان ایستادیم، اما خودتان کلاه خودتان را قاضی کنید. هیچ وقت شماها صد در صد به عهد و پیمان‌تان عمل نکردید آمریکا که هیچی بقیه هم همین‌طور. هیچ کشوری جز ایران. ۷ کشور بودیم جز ایران هیچ‌کس به عهد و پیمان خود صد در صد عمل نکرد.

طبق مصالح‌مان پای برجام ماندیم و عمل کردیم، ۲ کشور بودند که نسبتاً با ما کار کردند، نسبتاً تلاش کردند که عمل کنند، چین و روسیه. ۳ کشور بودند بسیار سست عمل کردند. کشورهای اروپایی و در بسیاری از مقاطع بی‌عمل بودند، آمریکا هم که هیچی و از این معاهده خارج شد و این همه جنایت کرد

امروز اگر در دنیا کسی اسم برجام را می‌برد، مدیون ایران است، مدیون ملت ایران است، ما این ساختمان را حفظ کردیم، اینکه شما الان می‌گویید صندلی ما را هم سر جایش بگذارید ما هم می‌خواهیم برگردیم این صندلی را ما حفظ کردیم اگر اجازه بدهیم شما برگردید، این ساختمان را ما حفظ کردیم اگر نبودیم چیزی نبود که امروز بگویید حاضریم برگردیم.

همچنان امروز هم می‌خواهیم که برجام مستحکم باقی بماند اما خیلی روشن است امروز در شرایطی هستیم که بقای برجام، حیات برجام، نشاط برجام بر مبنای این است که آ‌مریکا دست از تروریزم اقتصادی بردارد. چیز بالایی نمی‌گوییم، شرط نمی‌گوییم، توقع بالایی نداریم. آمریکا می‌بایست پای این عهد و پیمان بود و عمل می‌کرد حالا دولت قبلی خارج شد که آدمهای مخصوص خودشان بودند و رفتند و این دولت که آمد می‌داند که دولت قبلی اشتباه کرده است. مقامات عالی رتبه دولت آقای بایدن حداقل سه تا چهار بار به صراحت اعلام کردند که فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است، خودتان اعلام کردید ما که نگفتیم چون می‌دانیم شکست خورده است شما خودتان هم فهمیدید و اعلام کردید که شکست خورده است . از حرفهای دولت جدید یک حرف خوب همین بود که گفتند این فشار حداکثری نسبت به ایران جواب نداده و شکست خورده است و کارهایی که ترامپ کرده کار بی‌ربط بود و آخرین کار بی ربط او هم نامه‌ای است که به شورای امنیت داده بود و این دولت آنرا پس گرفت. این هم که اعلام می‌کند که کارهای ترامپ کارهای غیرعاقلانه، غیرمنطقی، خلاف قانون بوده این هم حرف خوبی بود. همه اینها حرف خوب، اقدامات اولیه، اما آن چیزی که مهم است شما می‌خواهید به مسیر فعالیت‌های تروریستی اقتصادی ادامه دهید یا نه؟ همه حرف اینجاست، شما قبول دارید ترامپ تروریست بوده یا قبول ندارید؟ شما قبول دارید نسبت به ملت ایران جنایت شده یا قبول ندارید؟ شما قبول دارید که سه سال نسبت به ملت ایران جنایت شد؟

به یکی از مسوولین مهم اروپایی گفتم در این سه سال دویست میلیارد دلار به ما ضرر مستقیم زدید و صدها هزار میلیارد ضرر غیرمستقیم. جنابت بزرگ صورت گرفته است حال اینکه چطور باید این جنایت را جبران کنید بعدا و در قدمهای بعدی اما قدم اول توقف جنایت است، فرد نمی‌تواند جنایت را ادامه دهد و بعد بگوید می‌خواهم کار خوب کنم.

جنایت باید متوقف شود. شما هنوز حساب بانک‌های ما را آزاد نکردید، شما که از روز اول به کاخ سفید آمدید و اعلام کردید ما در مساله کرونا می‌خواهیم به همه کمک کنیم، عمل کردید؟ در مساله کرونا به ایران کمک کردید؟ ما ۵میلیارد دلاری که از صندوق بین‌المللی برای کرونا وام خواسته بودیم و شما مانع شدید یعنی دولت قبل شما مانع شد، شما این مانع را برداشتید؟ به همین حرفی که خودتان می‌زنید عمل کنید، همین‌که می‌گویید فشار حداکثری جواب نداده در مقام عمل این کار را انجام بدهید نه در زبان، اینکه می‌گویید در کرونا حاضریم با دنیا کمک کنیم بیایید در عمل واقعا کمک کنید. ما حرف و توقع زیادی نداریم، ما نکته فوق‌العاده‌ای نمی‌گوییم بلکه می‌گوییم فردی که ضربه می‌زند و این تیر را مرتب به قلب مردم رها می‌کند کمان خود را کنار بگذارد، تیراندازی نکند، توقف تیراندازی توقع زیادی است؟ دولت جدید آمریکا عملیات تروریستی اقتصادی را فورا متوقف کند. وقتی این کار را کرد به نظر من راه باز می‌شود، این کلید راه است،درِ اتاق هم باز می‌شود، صندلی هم سر جای خود می‌آید، با هم می‌نشینیم، حرف هم می‌زنیم، صحبت هم می‌کنیم، مشکل نداریم. منتها در برجام حرف می‌زنیم بر برجام حاضر نیستیم حرف بزنیم. اگر می‌خواهید به برجام دو ماده اضافه کنید، دو ماده کم کنید خیر این خبرها نیست ولی شرط همه اینها این است که شما آغاز کنید و کار را شروع کنید.

در اینجا نکته آخرم این است که خداوند بزرگ در این سه سال علیرغم همه مشکلات توفیق بزرگی داد به ملت ایران برای صبر و بردباری و تحمل رنج و توفیق و به این خادمان کوچک برای اینکه بتوانیم حتی‌الامکان تا جایی که ممکن است رنج مردم را کاهش دهیم.

بانک مرکزی در طول یازده ماه ۹٫۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری کشور پرداخت کرده و در همین شرایط سخت ۳۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو پول پرداخت کرده است معنایش آن است که فشار حداکثری شکست خورده، معنای آن این است که آن تروریزم اقتصادی بی تاثیر است، معنای آن این است که آن راه را شما اشتباه انتخاب کردید.

هر هفته افتتاح‌هایی انجام می‌دهیم، فردا هم در روز میلاد مولای امیرالمومنین خواهید دید که یک بزرگراه عظیم و بزرگ را افتتاح خواهیم کرد، بزرگراهی که الحمدالله در این دولت آغاز شده، در این دولت هم افتتاح می‌شود. سال ۹۴ شروع شده و سال ۹۹ افتتاح می‌شود. ۱۵۸کیلومتر راه که مسیر ماشین‌هایی که از غرب کشور به سمت جنوب کشور می‌آیند را حداقل دو ساعت کوتاه می‌کند و یک خدمت بزرگ به استان قزوین، استان البرز، استان تهران، استان قم، استان سمنان است. این جاده در واقع از آبیک به ورامین متصل می‌شود. اینطور کارها معمولا سه، چهار تا دولت طول می‌کشید تا به جایی برسد الحمدالله ۹۴ شروع شد و با همکاری دولت، همکاری سپاه و قرارگاه دست به دست هم دادیم و الحمدالله این طرح فردا افتتاح می‌شود که طرح بسیار مهمی است مخصوصا در این شرایط کرونایی که وقت و انرژی کمی از مردم تلف شود.

و آخرین نکته هم که می‌خواستم آن را زودتر بگوییم به مناسبت بحثم که دیر به آن رسیدم درباره مردم عزیز و بزرگوار در سی‌سخت و دنا و سمیرم است که این روزها با مشکل بزرگ زلزله مواجه شدند، خانه‌ها را از دست دادند، هوا سرد است و مردم عزیز با مشکلات مواجه شدند از همان آغاز وزیر محترم راه را به عنوان نماینده خودم اعزام کردم، رئیس سازمان مدیریت بحران اعزام شد، استاندار از لحظات اول پای کار بود، همه مسوولین، همه بخش‌ها پای کار رفتند و به مردم در این آسیب بزرگ کمک کردند ولی هوا سرد است مردم هم در رنج هستند و در دولت بلافاصله تصویب کردیم ۱۸۵میلیارد تومان اعتبار برای کمک های بلاعوض اختصاص دادیم، ۳۰۷ میلیارد تومان هم برای تسهیلات قرض‌الحسنه‌ به آسیب دیدگان اختصاص دادیم، تلاش‌های بسیار خوبی شده است. طبیعی است که مردم هنوز هم در این سرمای هوا، در این شرایط در رنج و فشار باشند.

من در دولت هم گفتم باز هم تاکید می‌کنم به وزارت راه، به بنیاد مسکن، به همه عزیزان، باید توان‌مان را به کار ببریم که تا پایان تیر ماه سال آینده مردم به خانه‌های خود برگردند. چه مرمت می‌خواهد چه بازسازی می‌خواهد می‌دانم زمان کوتاه است و این کار سخت است ولی این کار باید انجام بگیرد و من به مردم عزیز و بزرگوار سی‌سخت همچنین دنا، سمیرم و روستاها عرض می‌کنم که همه ملت ایران در غم و رنج شما شریک هستند و انشاءالله امیدواریم در اسرع وقت مردم بتوانند در خانه‌های خودشان و زندگی عادی خودشان استقرار پیدا کنند انشاءالله.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    تیم اصلاح طلبان به شدت قابل اعتماد تر از اصولگرایان است و مردم نباید این را فراموش کنند

    • ناشناس

      اره واقعا تو راست میگی با این افتضاحی که به بار اوردن

    • امیر محمد

      درسته بیشترین ضربه را در 40 سال اخیر از افراط گرایی خوردیم

    • ناشناس

      حرفهای انتخاباتی!

  • ناشناس

    متاسفانه خود آقای روحانی عامل اصلی بازی با زندگی و روح و روان مردمد‌د….. یادمون نرفته که گفتن مردم بیایید بورس…. آقای روحانی چی کسی جوابگو زندگی از دست رفته اینهمه ایرانی هست…. چه کسی باعث از هم پاشیدن خانواده ها شد…. یکم لطفا فکر کنید ببینید چ کسی باعث اینهمه نامیدی شد…..

  • سمیه

    بیشترین ضربه به بورس و اقتصاد کشور به دلیل دشمنی مجلس با دولت هست مجلس با تخریب دولت میخواهد برنده اتنخابات 1400 باشد و مردم را فدا میکند
    هر کس ذره ای علم اقتصاد داشته باشد میداند در این برهه از زمان دولت دوست دارد شاخص رشد کند ولی برخی جریانها کارشکنی میکنند وقتی شاخص رشد کند درامد دولت هم بیشتر میشود و به نفع مردم هم هست
    پس واقع بین باشید و اینقدر سطحی نگر نباشید

  • ناشناس

    باسلام.من کلا تلویزیون را گذاشتم کنار.راحت شدم.فقط اینترنت.باتشکر

  • ناشناس

    تجارت نیوز عجب تیتری انتخاب کردی مخاطب این حرف خود روحانی هست چون واقعا روی مخمون هست دیگه برامون اعصاب نگذاشته

  • ناشناس

    خیلی حرف زدن ایشون. من همون دو خط اولشو خوندم حالم بد شد.

  • ناشناس

    خودتو اعصاب مارو خراب کردی. بهت اعتماد کردم اومدم توی بورس یه روز خوش ندیدم دیگه

  • رئوفی

    سلام،درود بر رئیس جمهور عزیز،بله مشکلات زیاده،خصوصا برای کارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی که مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و نسبت به بازنشستگان کشوری و لشکری ار افزایش به مراتب کمتری ب خوردار شده و اجحاف بزرگی در حقشان اعمال شده،امیدوارم دولت محترم قدر و منزلت این عزیزان را رعایت نموده و این حق کشی و بی عدالتی را جبران کنند.

  • ناشناس

    شما که همه جوره دارین بازی میکنین،دیگه میخواین چی کار کنین

  • حقانیت انسانی

    آقای روحانی در بورس فقیر . بهکار . مریض روحی روانی شده ایم تو را به خدا کاری بکن چرا ما را دعوت کردید چرا نان سر سفرمان شب عید نیست و بدهکار و مستضعف و بیچاره شدیم و مریض . بورس را سبز کن این مردم خیلی تو این مدت ضرر تا 70 درصد کردند. بیچاره و بدبخت شدیم