خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۶۸۸۲

حليم با طعم سيرابي!

حليم با طعم سيرابي!

سفرهاي افطار بسياري از مردم در ماه رمضان، رنگين به آش و حليم و ديگر غذاهاي سنتي است كه در سال‌هاي اخير واحدهاي صنفي بسياري به عرضه آن‌ها مي‌پردازند.

اين سال‌ها و در ايام ماه مبارك رمضان، در گوشه و كنار بسياري از خيابان‌هاي تهران، واحدهاي مختلف از كبابي گرفته تا سبزي و آبليموفروشي، ديگ‌هاي آش و حليم را همراه با كاسه‌هاي يك بار مصرف، در كنار خيابان قرار مي‌دهند و به عرضه آش و حليم مي‌پردازند. صف‌هاي بعضا طولاني نيز هنگام افطار مقابل اين واحدهاي صنفي تشكيل می‌شود و به نوبت آش و حليم را تهيه كرده و براي سفره افطار به منزل می‌برند.

باورش سخت است اما حوالي همين شهر پر زرق و برق تهران، واحدهايي هستند كه سيراب و شيردان فاسد گوسفندان را چرخ كرده و از آن حليم درست می‌کنند تا در بازار پر سود رمضان، عرضه كنند. اتفاقي كه در اوج بي‌انصافي و نگاه سودجويانه برخي افراد، سلامت شهروندان را در ماه رمضان نشانه گرفته و نظارت چنداني نيز بر آن‌ها نمیشود.

شهروندان مراقب باشند

اينكه چرا هر واحد صنفي در ماه رمضان به خود اجازه مي‌دهد براي كسب سود بيشتر، به عرضه مايحتاج مردم پرداخته و تخلفات متعددي را مرتكب شود، از سوالاتي است كه پاسخ آن همواره بي‌جواب است. دستگاه‌هاي مسئول و اتحاديه‌هاي مختلف،، پاسخ اين سوال را به گردن ديگري مي‌اندازند و اين در حالي است كه ديگ‌هاي غذاي واحدهاي صنفي در ماه رمضان، سالم و غيرسالم در حال جوشيدن است. در اين ميان تصور اينكه محتواي حليم مصرفي شهروندان در ماه رمضان، به جاي گندم و گوشت گوسفند و بوقلمون، سيراب و شيردان فاسد دام باشد، واقعا سخت است و ميل بالاي شهروندان به مصرف حليم در ماه رمضان را بسيار خطرناك مي‌كند.

رييس اتحاديه چلوكباب و چلوخورشت تهران در اين باره با اشاره به اينكه وظيفه اصلي نظارت بر واحدهاي صنفي و سلامت مواد غذايي عرضه شده در آن‌ها بر عهده وزارت بهداشت است، مي‌گويد: اينكه چرا در سال‌هاي اخير، واحدهاي بسياري به عرضه آش و حليم مي‌پردازند، به نبود نظارت صحيح از سوي واحدهاي مسئول بر مي‌گردد. وظيفه اصلي نظارت بر عرضه آش و حليم در كبابي‌هاي شهر بر عهده اتحاديه پزندگان غذاهاي سنتي است و اتحاديه ما، فقط بر فعاليت چلوكبابي‌ها و چلوخورشتي‌ها نظارت دارد.

ناصر حسين تبريزي با تاكيد بر اينكه به هيچ عنوان اجازه عرضه آش و حليم و ديگر مواد غذايي را در چلوكبابي‌ها نمي‌دهيم، بيان مي‌كند: «از صاحبان چلوكبابي‌ها تعهد گرفته‌ايم كه به جز غذاهاي چلويي، غذاي ديگري را عرضه نكنند اما متاسفانه بيش از 800 واحد صنفي بدون مجوز در تهران وجود دارد كه امكان بروز هر نوع تخلفي از آن‌ها وجود دارد».

وي با بيان اينكه در عرضه آش و حليم بي‌كيفيت در واحدهاي صنفي، وزارت بهداشت و اتحاديه مربوطه بايد پاسخگو باشند، مي‌افزايد: متاسفانه آناليز صحيحي در عرضه مواد غذايي چون آش و حليم صورت نمي‌گيرد. هرگز مشخص نمی‌شود كه يك كيلو حليم، بايد چقدر گوشت داشته باشد و گوشت آن نيز از چه نوع دام و با چه كيفيتي است. اين سبب می‌شود تا تخلفات در عرضه اين محصولات در ماه‌هايي چون رمضان و فصل سرما بيشتر شده و اخبار تهيه حليم از سيراب و شيردان چرخ كرده نيز صحت داشته باشد.

سودجويي از روزه‌داران

گزارش‌هاي اتحاديه صنف پزندگان غذاهاي سنتي تهران مي‌گويد كه اين روزها افراد سودجو در حاشیه شهر تهران، اقدام به تهیه حلیم با استفاده از کاه، خوراک دام و سیراب و شیردان فاسد می‌کنند و این محصول را به‌طور غیرقانونی در واحد‌های غیرمجاز به فروش می‌رسانند. این افراد، این حلیم‌ها را با قیمت پایین‌تری می‌فروشند که کاملا غیربهداشتی بوده و برای سلامتی مردم مضر است.

پیشتر نيز معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار تهران، تاکید کرده بود که عرضه‌کنندگان حلیم و آش در ایام ماه مبارک رمضان باید شناسنامه‌دار شده و دیگر عرضه‌کنندگان غیرمجاز از سطح شهر جمع‌آوری شوند. وي تاكيد كرده بود که اتاق اصناف تهران و اتحادیه مربوط باید نسبت به شناسایی عرضه‌کنندگان حلیم و آش در ایام ماه مبارک رمضان اقدام کرده و برای آنان مجوز صادر کنند و در واقع، تنها واحدهایی که از سوی اتحادیه و اتاق اصناف معرفی می‌شوند، حق داشته باشند نسبت به عرضه حلیم و آش اقدام کرده و دیگر افرادی که به صورت غیرمجاز و بهداشتی عرضه می‌کنند از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

اما با وجود همه این تمهیدات، همچنان حلیم‌فروشی‌های غیرمجاز در سطح همه شهرها وجود دارند و انگار این شغل پرسود خیلی‌ها را وسوسه می‌کند که به هرگونه شده حلیم را به دست مردم برسانند؛ حالا می‌خواهد بهداشتی باشد یا غیربهداشتی.

رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران در اين باره به فروش حلیم تهیه شده از سیراب شیردان فاسد، کاه و خوراک دام در تهران اشاره كرده و مي‌گويد: «به دلیل استقبال مردم از حلیم در ایام ماه مبارک رمضان، عده‌ای سودجو این حلیم‌ها را با قیمت پایین‌تری می‌فروشند که استاندارد نيست.»

پخت حلیم در گاوداری‌!

حسين محمدي با بيان اينكه افراد سودجو اين روزها بهداشت و سلامت خانواده را با پول معاوضه می‌کنند، اظهار مي‌دارد: گزارش‌هاي مستندي داريم كه اكنون آش، حليم و آش شله قلمكار به صورت فله‌ای و گسترده در گاوداری‌ها، کارگاه‌های صنعتی، سوله‌ها و محوطه‌های باز تهیه می‌شود كه مركز آن نيز، واحدهايي در كرج، قزوين، ورامين و… است. اين حليم ها نيز پس از توليد در هر کجايي که افراد بتوانند بساط کنند، فروخته می‌شود.

به گفته محمدی، اين حليم‌هاي بي كيفيت و غيربهداشتي در واحدهاي ساندويچي، سبزي خرد‌كني، آبليموفروشي، بنگاه‌هاي املاك و حتي تعويض روغني به اسم حليم خانگي عرضه می‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه مهم نیست حلیم را با کنجد و دیگر مواد تزيین کنند یا با چه ظاهر شیکی به مشتری بفروشند، مي‌افزايد: مهم این است که حلیم چگونه و در کجا تهیه می‌شود و مواد به كار رفته در آن چيست. به همین دلایل او به مردم توصیه می‌کند حلیم‌ها را فقط از مراکز مجاز خریداری کنند. واحد‌های مجاز فروش حلیم و آش نيز با بنرهای متحد‌الشکل، همراه با شماره عاملیت فروش، پروانه کسب و کد بهداشتی هستند و مردم می‌توانند از این طریق، واحدهای مجاز را شناسایی کنند.

حليم 1500 توماني!

رييس اتحاديه پزندگان غذاهاي سنتي تهران با اشاره به برخي تبليغات عرضه آش و حليم در فضاي مجازي با قيمت‌هاي بسيار نازل، اظهار مي‌دارد: گاهي تبليغ حليم كيلويي 1500 تومان نيز می‌شود كه بسيار خطرناك است. در حالي كه قيمت تمام‌شده براي پخت يك كيلو حليم حداقل 10 هزار تومان است، چگونه می‌شود حليم را كيلويي 1500 تومان عرضه كرد؟ اين نشان مي‌دهد كه حتما از مواد غيرمجاز در تهيه حليم استفاده شده است.

وي با بيان اينكه در طبخ حليم‌هاي غير مجاز، از انواع مواد شيميايي، اسانس‌ها و مواد رنگي استفاده می‌شود، تصريح مي‌کند: افراد سودجو، اسانس روغن حيواني و كره گياهي را در حليم‌هاي ارزان‌قيمت استفاده می‌کنند و سود بيشتري را به جيب مي‌زنند كه بايد شهروندان بسيار مراقب باشند.

وي با تاكيد مجدد بر اينكه شهروندان حتما حليم را از واحدهاي صنفي مجاز كه داراي شماره ثبت و مجوز رسمي عرضه آش و حليم هستند، تهيه كنند، مي‌گويد: حلیمی‌که شهروندان از مراکز غیرمجاز تهيه می‌کنند، الزاما آلوده نیست و احتمال دارد که مشکل بهداشتی نيز نداشته باشد، اما از آنجا که نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد، ممکن است کیفیت آن را پایین بیاورند؛ در حالی که در مراکز مجاز عرضه حلیم، نظارت وجود دارد و آن‌ها نمی‌توانند هر نوع حلیمی‌ را به دست مشتری بدهند.

حلیم سالم را با چه قیمتی بخریم؟

قیمت حلیم با توجه به شهر و منطقه‌ای که به فروش می‌رسد و حتی با توجه به انصاف فروشنده، بالا و پایین می‌شود، اما اگر حلیم را از مراکز مجاز خریداری کنید، قیمت‌ها بسیار به همدیگر نزدیک است.

رييس اتحاديه پزندگان غذاهاي سنتي تهران با اشاره به اينكه نرخ رسمي حليم و آش با كيفيت در سال 96 به تمامي واحدها ابلاغ شده است، اظهار مي‌دارد: با توجه به افزایش حدود هشت درصدی قیمت اقلام و مواد اولیه، قیمت عرضه آش و حلیم در ماه مبارک رمضان، اندکی افزایش یافته است. مواد اولیه از قبیل گوشت، روغن، شکر، گندم، هزینه‌ کارگری و حامل‌های انرژی نسبت به سال گذشته تقریبا هشت درصد گران شده است. تمام واحدهای مجاز به عرضه آش و حلیم در سطح شهر تهران با یک بنر متحد‌الشکل که روی آن نوشته شده «عاملین فروش غذاهای سنتی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و اتحادیه»، از سایر واحدهای عرضه مشخص می‌شوند. این واحدها به صورت تخصصی‌ از سال‌ها پیش آش و حلیم می‌پزند و عرضه می‌کنند و سایر واحدهای عرضه غیربهداشتی و غیرمجاز هستند.

وی با بیان اینکه مردم آش و حلیم ماه رمضان خود را از واحدهای غیرمجاز تهیه نکنند، گفت: آش و حلیم واحدهای غیربهداشتی و غیرمجاز تهران، با کیفیت پایین در اطراف تهران تهیه و در بین این واحدهای غیرمجاز که اکثرا ساندویچی‌ها هستند، توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه هر پرس آش و حلیم با مخلفات در ایام ماه مبارک رمضان با قیمت هشت هزار تومان عرضه خواهد شد، گفت: شهروندان می‌توانند تخلفات را به شماره تلفن 77639658 اطلاع دهند.

هر ارزاني بي‌حكمت نيست

اين روزها بساط دیگ و ملاقه و اجاق دم افطار، نظر هر عابری را به خود جلب می‌کند؛ بساط‌هایی که دنبال مشتری هستند و آش و حلیم دست‌شان می‌دهند. بازارشان نيز حسابی داغ است اما کیست که نزديك افطار به دنبال اسناد بهداشتی باشد؟ اصلا چه فرقی می‌کند؛ حليم، حليم است، حالا چه در مغازه فلان کباب فروشی یا سوپری بار گذاشته شود یا اینکه روی گاری کنار جوی آب که بوی فاضلابش از چند متری مشام را می‌آزارد. هر چه باشد قیمتش با موجودی جیب بیشتر مشتری‌ها جور در می‌آید و كيفيت آن نيز اصلا براي مشتري مهم نيست.

اين در شرايطي است كه در برخی مراکز غیرمجاز عرضه حلیم، کیفیت مواد اولیه تولید حلیم را پایین می‌آورند و شهروندان بايد نسبت به آن حساسيت داشته باشند. مثلا بلغور یا روغن را با قیمت و کیفیت پایین‌تر و گوشت را نيز با کیفیت پایین‌تر تهیه می‌کنند.

كارشناسان بهداشت تاكيد می‌کنند اگر مردم احساس کردند که بو یا مزه حلیم، حتی کمی متفاوت با حلیم طبیعی است، از خریدن آن خودداري کنند. بهترین راه برای مقابله با سودجويي هاي افراد از نياز شهروندان در ماه رمضان نيز این است که در وهله اول، خود مردم از خرید این مواد خوراکی غیراستاندارد خودداری کنند و در وهله دوم، باید سطح نظارت‌ها چه در سطح تولید و چه در سطح عرضه بیشتر شود و تعداد ناظران نيز افزایش یاید.

منبع: قانون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.