کد مطلب: ۶۲۶۷۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطع مجدد برق در انقلاب و چیتگر/ قطع برق خانگی پیش از تابستان؟

قطع مجدد برق در انقلاب و چیتگر/ قطع برق خانگی پیش از تابستان؟

دیشب برق برخی از محله‌های، چیت‌گر، یافت‌آباد و انقلاب قطع شده بود. خاموشی برق در حالی رخ داده که به تازگی، سهمیه‌بندی برق صنایع هم تایید شده است. پیش از این قطع برق مربوط به اوج فصل گرما و سرما بود اما اکنون خاموشی‌ها گسترده‌تر شده. آیا در تامین برق خانگی هم به مشکل خورده‌ایم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی از کاربران توییتر فارسی اعلام کردند که دیشب برق‌شان قطع شده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که قرار بود برق مشترکان خانگی دیگر قطع نشود و تنها مشترکان پرمصرف، از بهمن ماه جریمه شوند.

مشترکان برق، تجربه‌ای مشابه در تابستان داشتند؛ تقریبا از اواخر خرداد ماه، استارت خاموشی‌ها زده شد و مردم همزمان قطع برق و افزایش قیمت آن را تجربه کردند. اما حالا به نظر می‌رسد خاموشی‌ها دیگر تابستان و زمستان ندارد و برق بعضی محله‌های چیت‌گر، یافت‌آباد و انقلاب قطع شده بود.

خاموشی‌ها دوباره شروع می‌شوند؟

تابستان امسال هم استارت خاموشی و نوبت‌بندی برق از صنایع شروع شده بود. وزارت نیرو تصمیم گرفت برق صنایع را سهمیه‌بندی و قطع کند تا برق مشترکان خانگی تامین شود. سخنگوی صنعت برق، بارها اعلام کرده بود مشکلات شبکه، به دلیل استخراج غیرمجاز رمزارزهاست و تنها چند درصد از مشترکان خانگی بیشتر از الگو، برق مصرف می‌کنند.

از ابتدای دی ماه، برق صنایع سیمانی و صنایع فولادی سهمیه‌بندی شد و واحدهای تولیدی، مجبور شدند تولید در برخی از واحدهای خود را به حداقل برسانند. یکی از سناریوهای احتمالی قطعی برق در زمستان، کمبود برق است.

سناریوهای قطع برق کدام‌اند؟

جواد اوجی، وزیر نیرو پیش از شروع پاییز اعلام کرده بود که در زمستان روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم. گاز خوراک نیروگاه‌های تولید برق است. وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف شده بود سالی پنچ هزار مگاوات برق وارد مدار کند اما این برنامه عملی نشده است.

کمبود گاز در نیروگاه و عدم تولید، به معنای کمبود تولید برق است. کمبود تولید برق هم منجر به ناتوانی در تامین برق و خاموشی می‌شود.

فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس هم به کمبود گاز در زمستان اشاره کرده بود. او گفته بود: نباید مردم را از مازوت‌سوزی بترسانیم و اگر مازوت نسوزانیم، ۲۵ درصد از کشور خاموشی می‌شود.

با توجه به کمبود گاز زمستان، استفاده از مازوت، تنها گزینه نیروگاه‌ها بر جلوگیری از خاموشی است. این در حالی است که بنا بر اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها ممنوع اعلام شده بود.

یکی دیگر از سناریوهای احتمالی خاموشی‌های زمستانه، تغییر دوباره قیمت برق است. دولت جدید تغییراتی در نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان داشته؛ به گفته دولت سیزدهم، قرار است «مدیریتی عدالت محور» در بخش انرژی پیاده شود تا مشترکان مجبور شوند مصارف خود را کنترل و به‌عنوان مشترک کم‌مصرف شناخته شوند.

همزمان با خاموشی‌هایی تابستان، مازاد برق آن دسته از مشترکانی که دو برابر الگو مصرف می‌کردند، دو برابر الگو با تعرفه خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر (۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت) محاسبه شد.

حالا با افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف از بهمن و قطع برق برخی از مشترکان، نگرانی‌ها از کمبود برق و گران شدن آن، دوباره شدت گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.