کد مطلب: ۲۴۸۹۶۳

خروج امریکا از برجام و بازار نفت

خروج امریکا از برجام و بازار نفت

بعد از خروج ایالات متحده از برجام این تصور در بازار جهانی نفت شکل گرفت که صادرات نفت ایران به تدریج کاهش خواهد یافت و انتظارات بازار موجب افزایش قیمت جهانی نفت شد.

بعد از خروج ایالات متحده از برجام این تصور در بازار جهانی نفت شکل گرفت که صادرات نفت ایران به تدریج کاهش خواهد یافت و انتظارات بازار موجب افزایش قیمت جهانی نفت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، البته قبل از این خروج و از مدتی قبل، قیمت جهانی نفت در مسیر افزایشی قرار گرفته بود. رونق نسبی در اقتصاد و درنتیجه افزایش نسبی در تقاضای جهانی نفت و جذب شدن اضافه انباشتی در ذخائر نفتی، موجب تغییر روند قیمت شده بود و در ابهام قرار گرفتن آینده برجام نیز به این روند دامن زد.

اما ادامه این وضعیت و این که آیا انتظار بازار در مورد کاهش صادرات نفت ایران به واقعیت عینی هم تبدیل خواهد شد یا نه، بستگی زیادی به اقدامات اتحادیه اروپا خواهد داشت.

در اروپا تجارت و تصدی امور در دست شرکت‌های خصوصی است و شرکت‌ها حافظ منافع خود و سهامدارنشان هستند. صابون تحریم‌های ثانویه قبلا به تن بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپائی خورده است و اغلب این بنگاه‌ها منافع یا اشتراک منافع گوناگونی در ایالات متحده دارند ولذا اگر اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو آن نتوانند راه کاری برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های ثانویه بیابند احتمال کاهش داد و ستد شرکت‌های اروپائی و حتی آسیائی، با ایران بسیار زیاد خواهد بود.

در صورتی که بازگشت تحریم‌ها موجب کاهش صادرات نفتی ایران شود و قیمت‌های جهانی نفت در روند افزایشی فعلی باقی بماند ممکن است توافق موجود میان اوپک و غیر اوپک شکسته شود.

قبلا قرار شده بود که این توافق تا پایان سال 2018 ادامه یابد اما از آنجا که بسیاری از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تمایلی به افزایش بیش از حد قیمت‌ها که موجب افزایش تولید نفت خام‌های شِیلی در امریکا می‌شود، ندارند ممکن است عملا یا حتی رسما از توافق خارج شوند و تولید نفت خود را افزایش دهند و جایگزین صادرات ایران نمایند.

البته سازمان اوپک نمی‌تواند رسما سهم ایران را به کشور یگری بدهد اما در عمل ممکن است که چنین اتفاقی رخ دهد.

در دوران پس از برجام، در بعد سرمایه گزاری در صنعت نفت ایران که بر آینده تولید نفت کشور تاثیر می‌گذارد، هنوز شرکت‌های اروپائی حضور فعال و جدی پیدا نکرده بودند و شاید به نوعی دفع الوقت می‌کردند تا از تصمیم نهائی ترامپ مطلع شوند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که در این زمینه تحول مهمی رخ دهد. البته آنچه که باید از آن متاسف بود این است که مقامات وزارت نفت در چند سال اخیر بسیاری از اقداماتی که به طرق دیگری هم قابل انجام بود را به امید ورود شرکت‌های اروپائی معلق نگهداشتند و حالا از اینجا مانده و از آنجا رانده شده‌اند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.