خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۷۰۶۶

خروج سایپا از صندوق‌های ETF صحت دارد؟

خروج سایپا از صندوق‌های ETF صحت دارد؟

معاون سازمان خصوصی‌سازی خبر خروج سهام شرکت خودروسازی سایپا از صندوق‌های ETF را تکذیب کرد و گفت: برنامه این است که اقدامات اجرایی دومین صندوق‌ای تی اف، در تابستان صورت بگیرد، داراسوم که به‌ای تی اف خودرویی و فلزی معروف است از ترکیب سهام چهار شرکت، ملی مس ایران، فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا ایجاد خواهد شد که برنامه ریزی‌های لازم برای پذیرش این صندوق در سه ماهه سوم سال در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ساعتی قبل خبری در فضایی مجازی مبنی بر خروج سهام شرکت خودروسازی سایپا از صندوق‌‌های ETF مطرح شده است، این موضوع زمینه نگرانی سهامداران سایپا را به دلیل افت احتمالی سهام این شرکت در بورس را فراهم کرده است.

حسن علایی، معاون امور واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در خصوص صندوق‌های معامله پذیر (ای تی اف) دولتی اظهار کرد: مطابق قانون بودجه سال ۹۹ و تبصره دو قانون و مصوبه هیئت وزیران، پذیرش سه صندوق سرمایه گذاری معامله پذیر (ای تی اف) در سال جاری به وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ابلاغ شده است.

وی در خصوص دومین صندوق‌ای تی اف دولتی اظهار کرد: اقدامات پذیره نویسی دومین صندوق‌ای تی اف دوم که مربوط به شرکت‌های پالایشی است در حال انجام است و به این ترتیب ۱۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه، تبریز، بندرعباس، اصفهان و تهران در این صندوق عرضه خواهد شد.

معاون امور واگذاری سهام و بنگاه‌ها گفت: برنامه این است که اقدامات اجرایی دومین صندوق‌ای تی اف، در تابستان صورت بگیرد.

وی در خصوص سومین‌ای تی اف دولتی خاطرنشان کرد: داراسوم که به‌ای تی اف خودرویی و فلزی معروف است از ترکیب سهام چهار شرکت، ملی مس ایران، فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا ایجاد خواهد شد که برنامه ریزی‌های لازم برای پذیرش این صندوق در سه ماهه سوم سال در حال انجام است.

علایی خاطرنشان کرد: عرضه سهام این شرکت‌ها از طریق صندوق‌های ETF در بورس تصویب قانون و مصوبه هیات وزیران است، به همین دلیل عرضه آنها باید به طور حتم امسال در بورس انجام شود.

یکی از برنامه‌های مهم پیش‌روی دولت برای بازار سهام، عرضه صندوق‌های قابل معامله (ETF) به بورس است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این اقدام دولت در کنار دیگر حمایت‌هایی که صورت گرفته می‌تواند در ارتباط با عمق بخشیدن به معاملات بازار و جهش قیمت سهام شرکت‌های دیگر تاثیرگذار باشد و این صندوق‌ها با هدف دسترسی اکثریت مردم به بازار سرمایه و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه خواهد شد.

با توجه به چنین تصمیمی، پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود از روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) آغاز و تا ساعت ١۶ (۳۱ اردیبهشت) ادامه داشت که با استقبال نزدیک به سه و نیم میلیون سهامدار روبرو شد و تاکنون بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بورس است.

طبق صحبت‌های انجام شده، مرحله دوم از صندوق‌های ETF با سهام پالایشی‌ها تا پایان تابستان و مرحله سوم آن که شامل سهام خودرو و فلزی‌ها است در آذر ماه عرضه خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احسان

    حالا شایعه بود یا واقعیت‌ اثرش رو گذاشت و امروز خساپا از 5+ شد ۵-

  • ناشناس

    نه دارا دومی هست ونه دارای دیگری دولت هر روز داره سهم های خودش رو به ملت میفروشه بعدش هم میره کنار میمانند مردم با این سهم های بی ارزش هنوز هیچی نشده قیمت ها هر روز دار میاد پایین البته این پایین اومدن اولشه تا ما باشیم به حرف دولتی که یک کلمه حرف راست نزده اطمینان نکنیم

    • محمد

      عزیزم آدم خودش باید عاقل باشه . چرا همه چیز رو از دیگران مطالبه می کنید ؟
      بارها در نظرات همین سایت بنده نوشتم که منطق غلط مردم اینه که چون دولت میخاد سهامش رو در قالب صندوق های etf با تخفیف واگذار کنه پس این سهام رشد میکنه و عرض کردم در غلط بودن این مبنا برای خرید سهام بی ارزش دولتی همین بس که اگر اعلام کنند واگذاری منتفی شده این سهام افت میکنند .
      هیجان و رشد این سهام بدون منطق اقتصادی بود ولی افت آنها قطعا منطقی است .
      البته دولت قطعا مقصر است چون سهامش را باید کنترل میکرد که لااقل اینقدر گران نشوند یا محدودیت نوسان 2 درصدی میگذاشت .
      حالا هم میتونید بفروشید و تا دیرتر نشده سهام دیگری بگیرید یا سپرده بانکی یا صندوق با درآمد ثابت یا هر جا شناخت دارید سرمایه گذاری کنید .
      البته بعیده این سهام زیاد ریزش کنند و هر جور شده با مثبت منفی کردن پی درپی شاید بتونن مانع ریزش شدیدش بشن ولی به هر حال ریسکشون بالاست .

  • ناشناس

    دارا وسارا ی بیچاره مردن

  • ناشناس

    هر روز شایعه هر روز تکذیب. خسته شدیم بمولا

  • محمود

    اعتمادی به این دسته از سهم های دولتی نیست وسط ساعت معاملات اومدن این خبرو پخش کردن صف خساپا میلیاردی رفت تو فروش الان تکذیب کردن، این چند وقته هم کلا انگار این سهام های دولتی رالی شدن، صبح +۵ آخر وقت -۵ شورشو درآوردن
    یاد ثبات سالهای قبل بخیر همه چیز رو اصول بود چه صعودش چه اصلاحش شیرین بود

  • ناشناس

    هر کی دارا دوم بخره یه احمق تمام عیاره

  • ناشناس

    دولت بايد هرچه سريعتر دارا دوم را جهت عرضه به مردم اقدام نمايد و اقدامات لازم و بايسته را درخصوص واگذارى دارا سوم كه همان سهام ايران خودرو وسايپا وفلزى است به انجام برساند