کد مطلب: ۳۲۶۲۲۵

خرید تجهیزات بندر شهید بهشتی از محل صندوق توسعه ملی

خرید تجهیزات بندر شهید بهشتی از محل صندوق توسعه ملی

معاون مهندسی و توسعه زیرساخت‌های بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از محل صندوق توسعه ملی، تجهیزات بندری و جرثقیل موبایل ساحلی برای تجهیز بندر شهید بهشتی خریداری شده است.

محمدرضا الهیار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه توان خود را صرف تامین تجهیزات و تاسیسات بندری از محل تولید داخل کرده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا با مراکز توانمند داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکره کرده‌ایم و تنها اگر نتوانیم تجهیزات یا قطعاتی را در داخل تولید کنیم، واردات انجام خواهیم داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی درباره اینکه اگر تجهیزات خاصی، نیازمند خرید از خارج باشد را به سرعت وارد خواهیم کرد، افزود: با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کامل داریم تا قطعاتی که امکان تولید داخل نیست، وارد کنیم.

معاون مهندسی و توسعه زیرساخت‌های بندری سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در چند ماه اخیر ۱۲ دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل حمل کانتینر از کشتی به خودرو) برای بندر شهیدرجایی خریداری و نصب کرده‌ایم که این جرثقیل‌ها، عملیاتی بوده و منتظریم تا با حضور رئیس‌جمهور، به بهره‌برداری برسد.

الهیار تأکید کرد: ارزش خرید این جرثقیل‌ها ۱۰۴ میلیون یورو بود که تمامی فرآیند‌های پرداختی آن انجام شده و مشکل خاصی از نظر تراکنش‌های بانکی نداشته‌ایم؛ به نحوی که در قالب گشایش LC، این تجهیزات خریداری شده است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره پیشرفت فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی گفت: فاز ۲ این طرح به طور کامل تحویل داده شده و سال گذشته بخش نخست فاز ۳ این طرح را هم آغاز کردیم که در حال حاضر، روند ساخت و ساز در فاز ۳ با پیشرفت خوبی در حال اجرا است؛ ضمن اینکه کار‌های مهندسی فاز ۳ رو به اتمام بوده و فعالیت ساخت و ساز و خاکبرداری آغاز شده است.

الهیار ابراز امیدواری کرد: فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

وی ادامه داد: اگر چه به دلیل نوسانات قیمتی اخیر، چالش‌هایی داشته‌ایم؛ اما با کمک سازمان برنامه و بودجه و صدور بخشنامه‌های مربوطه در زمینه قیمت‌ها، بخش زیادی از مشکلات را حل کرده‌ایم و اجازه توقف طرح را نداریم.

الهیار در پاسخ به این پرسش که از زمان برجام تاکنون چه میزان خرید خارجی داشته‌ایم، گفت: در این بازه زمانی، تجهیزات بندری برای بندر شهید رجایی و تأسیسات لایروبی برای بندر شهید بهشتی چابهار خریداری کرده‌ایم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه وضعیت این سازمان از لحاظ تجهیزات بندری، وضعیت مناسبی است، تصریح کرد: این موقعیت به این دلیل است که در بخش نگهداری و تامین تجهیزات، دقت لازم را به خرج داده‌ایم و در بخش تامین قطعات یدکی نیز از آنجایی که عمدتا از دانش داخلی استفاده کرده‌ایم، این تجهیزات به خوبی حفظ شده است.

وی در خصوص توسعه تجهیزات بندر شهید بهشتی، گفت: از محل صندوق توسعه ملی، تجهیزات بندری و جرثقیل موبایل ساحلی برای جابجایی این تجهیزات و مَکنده غلات خریداری کرده‌ایم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در حال انجام مطالعات فاز ۲ این طرح هستیم.

الهیار خاطرنشان کرد: معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها، همه جنبه‌های زیرساختی و عملیاتی را شامل می‌شود؛ از همین رو، قرارداد‌های منعقد شده میان سازمان بنادر و تولیدکنندگان خارجی تجهیزات بندری در حال اجرا است.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.