کد مطلب: ۳۹۰۵۲۴

روایتی از بازار سیاه خرید و فروش وام بانکی:

معاملات پنهان بانکی در روز روشن / امتیاز چند وام ازدواج در دست یک نفر!

معاملات پنهان بانکی در روز روشن / امتیاز چند وام ازدواج در دست یک نفر!

در خصوص وام ازدواج بازار معامله‌ای راه افتاده که دو گروه خریدار و فروشنده این وام نقش خود را پررنگ ایفا می‌کنند، همچنین ردپای برخی از دلالان وجود دارد که حتی وام جانبازی هم بین این دو گروه رد و بدل می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که بسیاری از مردم به دنبال گرفتن وام از شبکه بانکی هستند، برخی از زوج‌های جوان قید وام 30 میلیون تومانی که دولت به آن‌ها می‌دهد را زده‌اند و آن را می‌فروشند. مدتی پیش محمد تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان هم گفته بود که «به دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج، مبلغ اقساط ماهانه آن نیز افزوده شد که به گفته برخی از جوانان، آنها در پرداخت اقساط دچار مشکل شده‌اند. این مساله نشان می‌دهد افزایش مبلغ وام، دیگر به حل مشکل ازدواج در کشور کمک نمی‌کند، چرا که عمده مشکل جوانان اشتغال است.»

در برخی از آگهی‌های از این دست یک طرف و در برخی دیگر هر دو طرف عقدنامه وام خود را می‌فروشند و برخی نیز خواستار شریک هستند. میانگین قیمت خرید این وام‌ها 10 میلیون تومان است. اما خریدارانی هم در این بازار حضور دارند که با قیمت پایین‌تر و حدود هفت میلیون تومان از زوج‌ها خریداری می‌کنند که با سود چند میلیونی این امتیاز وام را به متقاضیان دیگر بفروشند.

برخی از این وام‌ها آماده برداشت هستند و فقط نیاز به این دارد که ضامن کارمند و نامه کسر از حقوق آن تهیه شود. در سوی دیگر نیز افرادی از قبیل کارمندان سازمان‌های دولتی هستند که آگهی زده‌اند و نامه کسر از حقوق خود را برای ضمانت وام به فروش گذاشته‌اند.

در یکی از این آگهی‌ها ذکر شده: فروش دو عدد وام که سود هر دو وام چهار درصد است و بازپرداخت وام ازدواج پنج ساله و وام مسکن جانبازی با بازپرداخت بلند‌مدت 20 ساله هر دو وام با شرایطی کاملا آسان و راحت آماده واگذاری است.

اما در بعضی از این آگهی‌ها آگهی‌دهنده ذکر کرده که هنوز این وام هیچ کدام از مراحل را طی نکرده و خریدار باید مراحل آن را انجام دهد.

در حالی که زمان بازپرداخت برخی از این وام‌ها برای مبلغ 30 میلیون تومان 60 ماه ذکر شده، اما این فاکتور در در بسیاری دیگر از آگهی‌ها که مبلغ آن دو برابر است (یعنی وام ازدواج هر دو نفر را شامل می‌شود) نیز 60 ماهه اعلام شده است.

این آگهی‌ها محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و زوج‌های جوان از همه‌ استان‌ها و شهرهای کشور اقدام به فروش وام ازدواج خود کرده‌اند.

اگر شخصی بخواهد وام 30 میلیون تومانی ازدواج را از شخصی دیگر به مبلغ 10 میلیون تومان بخرد، با احتساب سود چهار درصد(سه میلیون و 600 هزار تومان) پس از پرداخت آخرین قسط این وام برای فرد 43 میلیون و 600 هزار تومان تمام می‌شود.

اگر شخصی بخواهد وام 30 میلیون تومانی ازدواج را از شخصی دیگر به مبلغ 10 میلیون تومان بخرد، با احتساب سود چهار درصد(سه میلیون و 600 هزار تومان) پس از پرداخت آخرین قسط این وام برای فرد 43 میلیون و 600 هزار تومان تمام می‌شود.

های ازدواج

خریداران خاص وام ازدواج

در طرف دیگر این معادله نیز افرادی قرار گرفته‌اند که آگهی خرید وام ازدواج ثبت کرده‌اند، تعداد این گروه نیز همانند گروه اول کم نیست.

یکی از این خریداران وام ازدواج در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: چون خودم مصرف‌کننده هستم و این وام را برای خرید مسکن می‌خواهم این وام را با قیمت پنج تا هفت میلیون می‌خرم. چون موسسات و دلال‌ها این وام‌ 30 میلیون تومانی را با همین نرخ می‌خرند و به عنوان مصرف‌کننده به مبلغ 10 میلیون تومان می‌فروشند.

وی افزود: چون ضامن کارمند یکی از بانک‌ها را دارم اگر پرونده وام در بانک مدنظر من باشد با یک ضامن هم کار من راه می‌افتد.

او در خصوص نحوه توافق گفت: من از موسسات پرسیدم و گفتند دو طرف می‌روند در محضرخانه تعهدنامه‌ای را امضا می‌کنند و فروشنده کارت ملی، شناسنامه و کارت بانکی را به خریدار امانت می‌دهد. البته بعضی‌ها سفته می‌گیرند و برخی دیگر نه، وقتی هم که وام واریز شد 20 میلیون تومان به خریدار و 10 میلیون تومان به فروشنده می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که این موسسات چه نوع موسسه‌ای هستند؟ گفت: موسساتی هستند که کار خرید و فروش وام جانبازی و این قبیل وام‌ها را انجام می‌دهند، و زمانی که با اپراتورهای این موسسات تماس گرفته شود مثلا می‌گوید من در چندین شهر وام فروشی با آماده انتخاب بانک و با بانک‌های انتخاب شده دارم. این موسسات از این طریق دلالی می‌کنند و هیچ مجوزی هم ندارند.

اخیرا سایت عصر ایران نیز علت تعدد آگهی خرید و فروش وام ازدواج در فضای مجازی را این گونه تحلیل کرده که با توجه به اینکه وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان برای هر نفر رسیده و بعد از ازدواج هم در صورت داشتن برخی شرایط طرفین می‌توانند شناسنامه سفید دریافت کنند، امروز با آسیبی به عنوان ازدواج صوری به دلایل مختلف روبه‌رو هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.